Beemve, rojaki!

K pisanju o tej, za mnoge najboljši znamki avtomobilov in motornih koles nas je pripravila novica o pred kratkim razširjenem tovarniškem muzeju.

Objavljeno
17. julij 2008 15.19
Andrej Krbavčič
Andrej Krbavčič

K pisanju o tej, za mnoge najboljši znamki avtomobilov in motornih koles nas je pripravila novica o pred kratkim razširjenem tovarniškem muzeju. Toda ta pridobitev ni arhitekturno niti zasnovno tako velepomembna kot razglaša tovarna, zato se zdi bolje povedati nekaj o vsebini muzeja oziroma o prvotnih vrhuncih proizvodnje.

 

Začelo se je s münchenskim podjetjem Karla Rappa, ki je izdelovalo letalske motorje. Ne posebno dobre, toda na začetku prve svetovne vojne ga je doletelo mastno vladno naročilo. Motor se ni obnesel, toda cesar je potreboval letala in tovarni so uredili licenčno proizvodnjo boljšega Austro-Daimlerjevega motorja. Obenem je od Daimlerja prišel letalski inženir Max Friz, leta 1916 pa so tovarni pripojili še ostanke propadlega letalskega podjetja Otto - last sina izumitelja štiritaktnega motorja. Direktor je postal sposobni Franz-Joseph Popp in strmo se je obrnilo navzgor. Podjetje so leta 1917 preimenovali v Bayerische Motoren Werke in že naslednje leto prestrukturirali v delniško družbo. Oblikovali so zaščitni znak, ki ponazarja vrteči se propeler - menda ne na modrem nebu, temveč sta sinja in srebrna barvi bavarske vojske. Friz je tako uspešno izboljšal Rappov šestvaljnik tipa III v IIIa in v IV, da je s tem zadnjim opremljeno letalo leta 1919 doseglo višinski rekord 9760 metrov.


Več v Kultu.