Festival oblikovanja v Londonu

Swarovski v muzeju V&A predstavlja Zotem

Objavljeno
10. september 2015 16.07
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult

Mladi britanski oblikovalec Kim Thomé je avtor Zotema, 18 metrov visoke skulpture, dvostransko obdelanega monolita s 600 ročno vgrajenimi kristali Swarovski. Zotem predstavlja osrednje znamenje v okviru londonskega festivala oblikovanja, ki bo v mestu potekal od 19. do 27. septembra. Postavili ga bodo v vhodni avli muzeja V & A 15. septembra, kjer bo ostal na ogled vse do 31. oktobra.

Pisani monolit je poklon svetlobi, barvam in gibanju, ki ga ustvarja 600 živahno migotajočih kristalov znamke Swarovski. Zotem s svojo veličino izkorišča višino vhodnega muzejskega atrija in povezuje glavni vhod z galerijami keramike na vrhu veličastne stavbe. Vzpostavlja vizualni most med prostoroma, s čimer vzpodbuja obiskovalce k raziskovanju interjerja in arhitekture muzeja na nov način.

Gre za dinamično skulpturo, ki spominja na egipčanske obeliske in indijanske toteme, ki s formo stebra silijo v nebeške višave. Tudi Zotemov namen je dvigniti pogled obiskovalcev kvišku in vzbuditi zanimanje za preporod v nenehno spreminjajočih se postavitvah muzeja V & A. V Zotem vgrajeni kristali ob lomljenju svetlobe ustvarjajo očem privlačno vizualno iluzijo. Inštalacija je sestavljena iz po meri narejenih kristalov, ki so dvainpolkrat večji od običajnih kristalov Swarovski. Vstavljeni so v mrežasti vzorec znotraj okvirja iz matiranega črnega aluminija.

Ko svetloba doseže sestavljeno grafično mrežo, kristali oživijo in ustvarijo dinamično svetlobno igro. Ime Zotem je sestavljeno iz besed totem (emblem) in zoetrope, naprave za animacijo iz 19. stoletja, predhodnice filmskega traku, ki z zaporedjem sličic in ob vrtenju naprave ustvarja iluzijo gibanja, na kar s formo in funkcijo spominja tudi Thoméjev svetlobni obelisk. Nadja Swarovski, članica izvršnega odbora podjetja, je dejala, da je navdušena, da Swarovski vztraja pri podpori londonskemu festivalu oblikovanja in da je avtor svetlobne inštalacije mladi londonski oblikovalec Kim Thomé: »Zotem predstavlja igro svetlobe ob eksperimentalni formi naših kristalov. Skulptura pa s svojo višino slavi naraščanje števila oblikovalskih talentov, ki delajo in živijo v britanski prestolnici in jim festival ponuja priložnost, da svoja dela pokažejo javnosti.«

Thomé je o kristalnem obelisku povedal, da ga je zanj navdihnil zlasti izjemen prostor v muzeju Viktorije in Alberta, ki z odprtostjo in prehodnostjo skozi nadstropja ponuja sijajne možnosti za ustvarjanje. Zotem kot nekakšen svetilnik usmerja obiskovalce pri ogledu muzeja. Temelj je predstavljala vertikala: »Pomembno se mi je zdelo, da je vzorec s kristali oblikovan tako, da oči kar ponese navzgor.« Kim Thomé je obiskal tudi Kristalne svetove Swarovskega (Swarovski Kristallwelten) v Wattensu na Tirolskem, kjer je dobil pogum, da se poigra z velikostjo, in seveda potrebno znanje za oblikovanje kristalov: »Všeč mi je, kako skulptura deluje, vse skupaj je pravzaprav velika digitalna vizualna iluzija.« V resnici gre za preprost svetlobni steber z močnim učinkom.

Kim Thomé, britanski oblikovalec norveškega rodu, je eden najbolj obetavnih mladih oblikovalcev v Londonu. Zotem predstavlja njegovo prvo sodelovanje z znamenitim proizvajalcem kristalov iz Avstrije. Za projekt ga je priporočil dolgoletni sodelavec Swarovskega, nizozemski industrijski oblikovalec Tord Boontje, ki je bil v času Thoméjevga šolanja na Royal College of Art v Londonu dekan šole. Od tod ga je pot hitro vodila v Wattens, center Swarovskega v Avstriji, kar ga je očaralo in spodbudilo, da se zadeve resno loti.

Zotem je letošnji projekt v okviru sodelovanja Swarovskega na londonskem oblikovalskem festivalu, ki vsako leto financira številne projekte oblikovalcev in arhitektov, kot so John Pawson, Amanda Levete, Faye Toogood, Frith Kerr, Ilse Crawford, Marc Newson, Michael Anastassiades, Nick Knight, Paul Cocksedge, Ron Arad, Ross Lovegrove, Stephen Webster, Stuart Haygarth, Tom Dixon, Tord Boontje in drugi. Swarovski v okviru festivala sofinancira tudi medaljo za mlade obetavne oblikovalce (Swarovski Emerging Talent Medal), katere namen je prepoznati posameznike, ki so se izkazali s svojimi projekti. Leta 2014 je nagrado dobil britanski oblikovalec Roland Lamb, leto prej pa norveški oblikovalec Daniel Rybakken.

Kim Thomé svoj Zotem opisuje kot nepredvidljivo skulpturo, ki se ti nenehno izmika, zato se moraš nanjo posebej osredotočiti. Kristali šele v kombinaciji s črnim okvirjem zasijejo v vsem svojem sijaju, ob čemer, kot pravi Thomé, nastane poseben občutek tišine. Thomé prizna, da je pri oblikovanju kristalov začetnik, Zotema se je lotil na podlagi teorije preizkušanja in izločevanja napak, kar ga je vodilo do najboljše rešitve. Skupaj z vodstvom Swarovskega so se odločili, da je ob dejstvu, da bo skulptura stala v razkošni avli muzeja Viktorije in Alberta, treba razmišljati o formi večjega obsega, kar je terjalo tudi več kot dvakrat večje kristale od običajnih: »Veličina prostora je kar klicala po nečem velikem, po skulpturi, ki pusti vtis že zaradi velikosti. Pomembno je bilo, da izkoristim prostor in energijo, ki je v njem že prisotna.«

Zanimivo se mu zdi, da bo Zotem prispeval k temu, da bodo ljudje že zaradi radovednosti, da vidijo, kaj je na vrhu, odkrili prostor, ki so ga pri raziskovanju muzeja doslej prezrli. To, da skulptura ljudi spodbudi k raziskovanju, je bil tudi njen osnovni namen. Pri barvah Thomé ni hotel biti inovativen. Kot pravi, jedro njegove barvne lestvice zaznamujejo osnovni linearni vzorci, ki izhajajo iz mavrice. Tako je hotel le ujeti mavrično svetlikanje, ki ga vidiš v vsakem kristalnem lestencu ob pravi svetlobi. Thomé si želi, da bi skulptura obiskovalce prevzela, da bi se hoteli povzpeti v šesto nadstropje muzeja, od koder lahko na kristalni obelisk pogledajo od zgoraj. Čeprav gre le za optično iluzijo, se mu zdi najbolj intrigantno, da ljudje Zotema ne bi povsem razumeli, da bi odšli domov z občutkom magije in presenečenja.