Gala majski ponedeljek

Slavni in bogati so na Met Gala v New Yorku zbrali 12 milijonov dolarjev za delovanje kostumografskega inštituta Metropolitanskega muzeja umetnosti v New Yorku

Objavljeno
05. maj 2017 16.35
Saša Bojc
Saša Bojc

Modni tisk oziroma njegove spletne izdaje so se v minulih dneh ukvarjale predvsem s sestavljanjem lestvic najbolje oblečenih na modnem dogodku leta, kot opevajo Met Gala, glamurozno prireditev v Metropolitanskem muzeju umetnosti v New Yorku. Drži se je tudi vzdevek oskarji na vzhodni obali, čeprav je uradno nabirka za delovanje muzejskega kostumografskega inštituta in hkrati slavnostna otvoritev njegove spomladanske razstave, ki je letos posvečena 74-letni japonski modni oblikovalki in ustanoviteljici modne hiše Comme des Garçons Rei Kawakubo. Razstavo njenih okoli 140 kreacij, ki so nastajale vse od 80. let dalje, so za javnost odprli včeraj.



Pri Voguu so slavnostne oprave gostov pričakovano razvrstili v več kategorij – najbolj drzne, najbolj elegantne in najbolj izvirne – in jih v ocenjevanje prepustili tudi glasu ljudstva, svoje lestvice najbolje in najslabše oblečenih so sestavili tudi pri Harper Bazaar, Vanity Fair, Elle, GQ magazine in mnogih drugih, na katerih predvsem ni manjkala pevka Rihanna. Na oblačilno kodo večera – avantgardno – se je odzvala najbolj dobesedno, z obleko Comme des Garçons, v kateri je stežka že stala, v kratkem Voguevem podcastu pa je med drugim zaupala, da je potrebovala eno uro samo zato, da si je obula čevlje. V središču izborov so se najpogosteje znašle še ameriška pevka Katy Perry v rdeči prosojni kreaciji Maison Margiela z izvezenim napisom Witness (Priča), ki jo je zasnoval John Galliano, njena rojakinja, igralka in pevka Zendaya v princesasti obleki s papigami, modni stvaritvi Dolce & Gabbana, ki je spominjala na svileno ruto, indijska igralka Priyanka Chopra v trenčkot obleki z vlečko Ralpha Laurena, britanska manekenka in igralka Cara Delevingne, ki je svojo brezhibno postavo razkazovala v oprijetem srebrnem hlačnem kostimu Chanel Haute Couture. Lestvice so bodisi zaradi svojega imena ali oprave dopolnile tudi pevka in igralka Jennifer Lopez v lahkotni Valentinovi obleki tako rekoč v Melanijini svetlomodri barvi, Céline Dion, ki je za svojo prvo udeležbo na tej prireditvi oblekla črno-belo kreacijo Atelierja Versace, pa tudi Madonna, ki je v obleki v značilnih vojaških barvah in vzorcu, pod katero se je podpisal njen spremljevalec večera, kreativni direktor Moschina Jeremy Scott, na rdeči preprogi povsem osupnila igralko Sarah Paulson in s tem prispevala tudi k eni najbolj objavljenih fotografij večera. A so fotografi tudi pri nasmehu razvpite pevke odkrili drobne detajle, vredne objave – z bleščicami posute ploščice na njenih prednjih zobeh. Izpustili niso niti Caroline Kennedy, hčerke slavnega ameriškega predsedniškega para in uveljavljene demokratske diplomatke, ki je v drugem predsedniškem mandatu Baracka Obame državi služila kot 29. ameriška ambasadorka na Japonskem. Dogodka, kamor je bila skupaj z Rei Kawakubo povabljena kot letošnja častna predsednica prireditvenega odbora, se je udeležila vnovič po petnajstih letih, prišla pa je v spremstvu sina Jacka (Schlossberga) in je prav tako kot Rihanna za slavnostno opravo izbrala eno od skulpturnih kreacij Rei Kawakubo, ki je bila tudi vzrok, da se je odločila priti. Kot je povedala za Vogue, se je s to modno oblikovalko seznanila na Japonskem. »Vsakokrat, ko so me otroci obiskali, smo zavili v njene butike, saj so želeli vedeti, kaj se dogaja v modi,« je povedala hči Jacqueline Kennedy Onassis. Ta nekdanja prva dama je bila sopokroviteljica dogodka v letih 1977 in 1978, vendar v tistem času še ni bil tako slaven, kot je danes. Čeprav je bil že sprva poimenovan zabava leta, je svoje ime upravičil šele v zadnjem času.

 


Tudi na drugih lokacijah

Od leta 1948 do leta 1971 gala večer, ki je prinašal finančno podporo kostumografskemu inštitutu, ni bil omejen le na razstavo. Tudi prirejali so ga na drugih lokacijah – v slovitem newyorškem hotelu Waldorf-Astoria in restavraciji Rainbow Room na 30 Rockefeller Plazi. Gostje, povečini newyorška družbena elita, so se prepustili dobri večerji in se zabavali ob pogledu na manekenke v historičnih oblačilih. Novo, mnogo bolj glamurozno poglavje v zgodovini te zabave je odprla Diana Vreeland, ko se je leta 1972 muzeju pridružila kot svetovalka. Postavila je nekatere najbolj ambiciozne in zelo publicirane razstave v zgodovini inštituta oziroma muzeja, kot denimo The Glory of Russian Costume (Slava ruske narodne noše), La Belle Époque (Prelom stoletja), The World of Balenciaga (Balenciagin svet) in je gala večerjo izkoristila za otvoritev razstav. Sem pa so se vse pogosteje prišli kazat oblikovalci, modni insiderji in modne ikone, povzemajo zgodovino prireditve pri CNN. Dodajajo, da je naslednica Diane Vreeland, še vedno aktualna urednica ameriške izdaje Vogua Anna Wintour, žaromete še bolj načrtno obrnila na slavne in bogate, ko je leta 1999 prevzela predsedniško mesto v prireditvenem odboru Met Gala. Vanj je povabila same slavne, med drugim Beyoncé, Taylor Swift, Sarah Jessico Parker, nedavno pa tudi športnika Toma Bradyja in njegovo ženo, slavno brazilsko manekenko Gisele Bündchen, na seznam povabljencev pa uvrstila še vse tiste Zemljan(k)e, ki na veliko privlačijo množice, kakršna je, denimo, slavna zvezdnica ameriškega resničnostnega šova Kim Kardashian, da bi se glas o dogodku, znanem pod imenom Met Gala, kar najbolj razširjal po svetu oziroma spletu. Že leta 2006 je modna kritičarka pri New York Timesu Cathy Horyn zapisala, da je gospa Wintour – letos se je oblekla v Chanelovo obleko, posuto z bleščicami – spremenila družabni dogodek za vdove v norijo na rdeči preprogi, ki vsaj po oblekah že prekaša podelitev oskarjev.


Met Gala tudi ni od začetka na prvi majski ponedeljek, to tradicijo so začeli šele leta 2005. Med letoma 2001 in 2004 so ga prirejali konec aprila, pred tem pa je bil običajno konec novembra ali v začetku decembra. Urnik so zamenjali leta 2000, ko je kostumografski inštitut odpovedal načrtovano zimsko Chanelovo razstavo, potem ko so se zapletli v prerekanja, koliko umetniškega nadzora bo modna hiša Chanel in še zlasti njen prvi oblikovalec Karl Lagerfeld imel pri razstavi. Lagerfeld je hotel med drugim na razstavo vključiti umetniška dela, med drugim Jenny Holzer in Claesa Oldenburga, končalo pa se je z nadomestno razstavo, posvečeno Jacqueline Kennedy Onassis o njenem slogu v Beli hiši. Ker so zaradi zapleta potrebovali dodaten čas in so razstavo odprli šele 1. maja 2001, so prestavili tudi gala večerjo – na 23. april. Leta 1963 po umoru predsednika Johna F. Kennedyja in leta 2002 po terorističnih napadih 11. septembra 2001 so dogodek celo odpovedali.

Leta 1985 vstop tudi za 100 dolarjev

Medtem ko v zadnjem času seznam gostov, ki ga sestavlja Anna Wintour, polnijo glasbeniki in igralci, slavne manekenke in preostali člani družbene smetane (pred dvema letoma, denimo, je bilo povabljenih 600 ljudi), preostale sedeže zasedejo predstavniki modnih hiš in modnih znamk, obetavni oblikovalci in vsi, ki so pripravljeni odšteti 30.000 dolarjev (27.500 evrov) za vstopnico. Letos so po poročanju Forbesa na ta način zbrali kar 12 milijonov dolarjev (11 milijonov evrov). Toda vselej ni bilo tako. Leta 1985 si se med imenitno družbo lahko pomešal z nakupom vstopnice za posladek za sto dolarjev.

V Metropolitanski muzej umetnosti pa so od včeraj pa vse do začetka septembra letos vabljeni tudi navadni smrtniki. Letošnja razstava z naslovom Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Art of the In-Between (Rei Kawakubo/Comme des Garçons: Umetnost vmes), ki je posvečena eni najbolj spoštovanih kreativnih vizionark, je prva po letu 1983, ki so jo posvetili še živečemu oblikovalcu. Tedaj so pod naslovom Yves Saint Laurent: 25 Years of Design (Yves Saint Laurent: 25 let oblikovanja) predstavili tega francoskega modnega ustvarjalca. Medtem ko ni mogel skrivati navdušenja, je bila Kawakubo nad tem poklonom zelo zadržana. Izjavila je celo, da najprej sploh ni bila vesela. »Nikoli nisem želela retrospektive, pa se je tako končalo. Je razstava MET o Comme des Garçons, ne pa razstava Comme des Garçons v MET. Treba je bilo sprejeti kompromise.«



Rei Kawakubo je že leta 1969 ustanovila avantgardno modno hišo s francoskim imenom Comme des Garçons in je bila del skupine radikalnih japonskih oblikovalcev, ki so debitirali v Parizu v zgodnjih 80. letih. Sama je pred nekaj leti izjavila, da je »obiskovanje muzejev in galerij, gledanje filmov, pogovarjanje z ljudmi, ogledovanje novih trgovin, listanje neumnih revij, zanimanje za početje ljudi na cesti, občudovanje umetnosti in potovanj neuporabno. Sama lahko čakam le na priložnost, da se nekaj popolnoma novega rodi v meni.« Ta izjava se morda najbolje zrcali v njeni kolekciji pomlad/poletje 1997 z naslovom Body Meets Dress, Dress Meets Body (Telo sreča obleko, obleka sreča telo), kolekciji oprijetih oblek, podloženih z bulami, ki so dajale vtis velikih tumorjev, česar podobnega si tedaj ni izmislil še nihče. •