Hišica iz kart(ona)

Pohištvo iz lepenke, ki ga pod znamko Kubedesign snuje italijanski arhitekt in oblikovalec Roberto Giacomucci.

Objavljeno
29. avgust 2013 16.21
Saša Bojc, Kult
Saša Bojc, Kult

Tisti, ki jim je vselitev v lastno stanovanje požrla še proračun za opremo, so nekdaj v šali pogosto dejali, da bodo pač nekaj časa sedeli na gajbah, drugi, z nekaj več pod palcem, pa so za začetek odkrili priročnost kartonskih škatel. Iz njih so si namreč izrezali mizo ali omaro v naravni velikosti, da bi preizkusili, ali bo izbrani kos v pohištvenemu salonu sploh spadal v ta prostor.

A karton tudi v pohištveni industriji že dolgo več ni le material, v katerega pakirajo kose pohištva iz plastike, lesa in drugih uveljavljenih in preizkušenih materialov, tudi iz kartona že nekaj časa nastaja čisto pravo pohištvo. Najbolj sloviti kos, ki je kdaj nastal iz valovite lepenke, je naslanjač Wiggle, ki ga je zasnoval eden od arhitektov, znan prav po uporabi precej nenavadnih materialov, Frank O. Gehry. Leta 1972 mu je s serijo Easy Edges uspelo vnesti novo estetiko tudi v tako vsakdanji material, kot je lepenka. Toda to je bilo vse prej kot lahka uresničitev nenavadne rešitve, zanjo je bila potrebna tako rekoč vsa pamet arhitekturnega snovanja. Vse štiri kose iz serije (Side Chair, Wiggle Side Chair, mizica in set klubskih mizic), ki jih še danes izdeluje nemška Vitra, odlikujeta tako večnost kot trdnost, zaradi znanega podpisa pa tudi temu primerno pomnožena cena osnovnega materiala.

Prevetrila očetov posel

Korak dlje, se zdi, sta stopila Italijana Nazzareno in Federico Mengoni, ko sta pred petimi leti, stara komaj 28 in 25 let, prevetrila in nadgradila posel svojega očeta Silvia, ki se je v poslovno razmerje s kartonom spustil konec 60. let prejšnjega stoletja. Ker verjameta v trajnostno naravnano prihodnost in velike potenciale, ki jih skriva karton, sta ustanovila Kubedesign, znamko majhnih arhitektur iz kartona, kot jo naslavljata sama. Že nekaj let se te, ki jih je zdaj že kakšnih štirideset, uspešno prebijajo v domove, pisarne in na različne dogodke pa tudi na strani strokovnega tiska. Ne le oblikovalskega in arhitekturnega, temveč tudi poslovnega. Lani je Kubedesign prejel tako imenovanega oskarja za podjetnike, ideje in inovativnost italijanske pokrajine Marche. Ob tej priložnosti sta poudarila, da jima je bil velik izziv vnesti v pohištveno industrijo tako minljiv material, kakršen je karton, in ga hkrati spremeniti v nekaj trajnejšega in trdnejšega, pri tem pa jima je bil v veliko oporo oče, ki ima za sabo štiri desetletja izkušenj.

Mengonija sta se obdala tudi s strokovnjaki z drugih področij, zdaj jih je kakšnih deset, med katerimi pa je za prepoznavnost imena najbolj zaslužen arhitekt in oblikovalec Roberto Giacomucci. Nenehno eksperimentira z materialom in sodeluje pri iskanju visokotehnoloških rešitev, pri tem pa načrtuje in plemeniti igrivega duha Kubedesigna. Ko pogledaš jedilniško pohištvo iz lepenke, se ti zazdi, kakor da si vstopil v hišico iz kart(ona), a Kubedesign sega še v mnogo višje sfere. Na njihovih stolih so sedeli okoljski ministri na srečanju G8 v Siracusi na jugu Italije aprila 2009, na dva kartonasta prestola so leto zatem posadili tudi papeža Benedikta XVI., ko je obiskal Malto. Iz 8,85 tone recikliranega papirja so izdelali kar celotno prizorišče božje službe od oltarja, sedežev za vernike do križa, do kopice druge opreme, ki so jo na Malto dostavili v le enem kontejnerju in jo sestavili na prizorišču. Kubedesign pa posega tudi v posvetni urbani prostor, na sejme, šole, trgovine ...

Stol iz enoslojnega papirja

Ključne pri vsem so inovacije, skrite pod značilno rjavo barvo kartona. Še pred kratkim si ni bilo mogoče predstavljati, da bi se človek lahko mirno usedel na kos iz enoslojnega kartona, zdaj mu ni treba niti pomišljati. Stol, na kakršnem je sedel papež, zdrži do 200 kilogramov, naslanjač Clorinda, denimo, menda celo do 330. A kot razkriva Nazzareno Mengoni, je njihovo pohištvo iz posebnega kartona, izdelanega prav v ta namen.

Kosi, ki se zdijo nekakšen sodobni origami, so prispevek k sodobni mantri trajnostnega in ekološkega, saj so izdelani iz 100-odstotno recikliranega papirja, poleg tega jih je mogoče ponovno reciklirati. Najbolje se prodajajo v bolj ozaveščenih državah, kot je Italija, zato Mengonija upata, da bo pohištvo iz kartona v prihodnosti iz domov in pisarn začelo izpodrivati plastičnega. Da je znamka zelo prilagodljiva in upošteva želje kupcev ter poleg tega veliko stavi na dizajn, kaže tudi zadnje tekmovanje, na katerega na domači spletni strani vabijo ustvarjalce vse do 1. septembra. Z njim iščejo nove grafične preobleke za svojo prepoznavno ikono, heroja Teda, s katerim so podčrtali svoje zadnje predstavitve na pohištvenih sejmih v Milanu. Zmagovalcem obljubljajo, da bodo njihove predloge ne samo uresničili, ampak tudi razstavili na milanskem veledogodku naslednje leto.

Cilj Mengonijev ostaja jasen že vse od njunih prvih korakov v poslu s kartonom: da bi jima iz kartona uspevalo izdelovati všečne, lepo oblikovane in uporabne predmete, s tem pa dvigniti ozaveščenost ljudi. Da ne gre za improvizirano pohištvo iz kartona, pa ne nazadnje razkrivajo tudi cene. •