Marc Jacobs za Louis Vuitton

Kolekcija za jesen in zimo 2013/ 2014

Objavljeno
03. oktober 2013 18.32
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult

Če je doslej veljalo, da nikoli ne veš, kaj lahko pričakuješ od Marca Jacobsa, se zdi, da je po tem, ko je aprila dopolnil 50 let, postal predvidljiv. Uporniški ameriški oblikovalec, ki je zaslovel prav zaradi predrznosti in nepredvidljivosti ter je v visoko modo vnesel svežino in uličnega duha, je postal razumen in racionalen – nadaljuje tam, kjer je ostal zadnjič, torej prejšnjo sezono, slog pa razvija strpno in počasi.

Kolekcija, ki jo je oblikoval za jesen in zimo za blagovno znamko Louis Vuitton, nadaljuje v enakem retro obarvanem slogu kot prejšnjo sezono, le da je svetlejša in lahkotnejša, vsaj na prvi pogled. Marc je na pariške modne steze letos spomladi poslal gospodične in gospe – s Kate Moss, nekoč uporniško, kokainsko manekenko na čelu, ki je zaslovela kot princesa divjih zabav in rokenrola, vsaj tako so o njej pisali mediji. Na reviji Marca Jacobsa za prestižni LV je nosila kombinežasto prosojno oblekico iz sive in črne čipke, ki je odkrila, da Kate ni videti tako slabo, kot se o njej govori; nasprotno, globok dekolte je nazorno pokazal, da je na pragu štiridesetih v odlični formi.

Kate so sledile manekenke, ki so tako kot ona nosile črne lasulje s paževsko pristriženo, vendar nekoliko pomečkano pričesko, da bi bile videti, kot da so pravkar vstale iz postelje ali jih je nenaden šum na hodniku zbudil sredi noči. Potem ko je lansko sezono svoje manekenke poslal na potovanje s parno lokomotivo v duhu Orient Ekspresa, jih je tokrat spet ujel na potovanju, vendar ne s kovčki na peronu, temveč v spalnici kakšnega hotela s petimi zvezdicami nekje v Evropi, ko se ravno pripravljajo, da bi se uredile za zajtrk v razkošni hotelski sprejemnici. Ozračje na stezi je bilo temu primerno temačno in zaspano, dolg hotelski hodnik, ki je igral vlogo modne piste, so osvetljevale hladne modro sive luči, medtem ko so si ležerno oblečene gospe podajale kljuke hotelskih vrat.

Sam pravi, da nikoli ne kreira seksi oblačil na prvo žogo: »Moja oblačila niso vroča. Nikoli. Nikoli.« Zapeljivost njegove mode je bolj skrivnostna. Jacobsove manekenke tokrat očarajo z napol odprtimi vekami, zaspano opotekajoč se v jutranji halji, iščoč pravo nadstropje. Nekatere so na zajtrk prišle kar v pižamah, ogrnjene z dolgim spalnim plaščem, druge v prosojnih kombinežah iz čipke, tretje v svetlikajočih se oblekicah iz svile, pošite z bleščicami in perjem

Jacobs spet namiguje na glamurozna trideseta in štirideseta leta prejšnjega stoletja, medtem ko pije čaj z Agatho Christie in njenim poštirkanim belgijskim detektivom, ki je vedno oblečen po modi in kot iz škatlice. Tudi tokrat je Jacobsova moda zelo viktorijanska in modrokrvna, prikladna za različne filmske zvezdnice, grofice in nove bogatašinje z Vzhoda. Slednjim je pisana na kožo, kar je mogoče sklepati tudi zaradi črnih lasulj.

Marc Jacobs velja za oblikovalca, ki ima tudi zaradi svojega privlačnega videza, zlasti odkar je shujšal in ima manekensko postavo, v modnem svetu tudi sam status filmske zvezde (poleg neuničljivega Karla Lagerfelda in Toma Forda). Zgodi se, da kakšno od njegovih oblačil nevarno spominja na izdelek katerega od njegovih predhodnikov ali tekmecev.

Jacobs poskuša biti razumen, ko pravi, da bi okrog avtorskih pravic, ko gre za obleko, morali biti strpnejši; moda zahteva toliko tempa, da je nemogoče, da se katera od domislic ne bi tako ali drugačne kje in kdaj ponovila. Ne trpi domišljavosti, da je moda rezultat nekega osamljenega genija. Poudarja, da tudi sicer rad dela v skupini; najbolj kreativen je v dialogu, zavzema se za timsko delo. Do mode goji pristno navdušenje, oblačenje je ljudem v veselje, je prepričan, ne glede na to, s katerim zgodovinskim obdobjem se spogleduje. Jacobsova nova kolekcija se tokrat obrača v 40. leta 20. stoletja, tudi aktualna dolžina krila, ki večinoma sega nekoliko čez koleno, je v predvojnem razpoloženju.

Barve kolekcije so zaspano pastelne, prevladujejo hladni, lunarni toni, običajne jesenske črnine pravzaprav ni – nadomešča jo globoka modra ali turkizna za večerne izhode. Kroji so oprijeti, v kombinaciji z ohlapnimi, do tal segajočimi plašči. V modo se v velikem slogu vračata srajčna obleka in tanek pas. Vendar tokrat Jacobsova modna podoba ni videti zadržana ali konzervativna kot lani, temveč sproščena, razkošna in vznemirljiva. Če manipuliramo z zgodbami iz hotelskih spalnic pred drugo svetovno vojno, bi se zlahka spogledovali tudi s filmskimi epizodami iz življenja vohunskih kurtizan in ljubic z vozno karto za prvi razred. Lahko pa je zgodba tudi povsem obrnjena; v deželi Nije bodo rekli, da gre za čisti peterpanovski šik, torej Jacobsovo pravljico za lahko noč.

Velja za garača, ki v nasprotju s svojimi letošnjimi modeli ne pohaja naokrog v pižami. Rad pove, da ga nič ne more ustaviti, da zjutraj ne bi vstal zgodaj in opravljal delo, ki ga ima rad. Verjame, da moda ljudi navdihuje, da je nekaj takšnega kot umetnost, obenem pa je dostopnejša in vsenavzoča. Glamurozna spalna kolekcija z vonjem po dekadenci pa utegne biti Jacobsova zadnja ali predzadnja, vsaj ko gre za njegovo službovanje pri kultnem Louisu Vuittonu, francoski blagovni znamki, za katero Američan dela že vse od leta 1997. Šestnajst let je bilo dovolj, je prepričan preobremenjeni petdesetletnik, ki bi v drugi polovici življenja rad nekoliko zmanjšal tempo in se posvetil svoji znamki, ki jo vodi skupaj s poslovnim partnerjem Robertom Duffyjem; pogodba z Vuittonom se mu namreč izteče leta 2014.

Utegne se zgoditi, da je Jacobs ne bo obnovil, pravijo poznavalci – 12 kolekcij na leto za blagovne znamke Vuitton, Marc Jacobs in Marc by Marc (Jacobsova cenejša znamka z manj dragimi materiali), nenehno na poti med Parizom in New Yorkom, je več kot naporno, pa naj bo ameriški princ videti še tako izvrstno. Pokazati ima kaj: dohodki znamke so v njegovem času poleteli v nebo, blagovno znamko bo pustil v izjemno dobri kondiciji, kar za naslednika utegne biti ravno tako utrujajoče, kot je vzpodbudno. Leta 2010 ga je revija Times uvrstila na seznam stotih najvplivnejših ljudi na svetu. V njegove čevlje naj bi po govoricah stopil 42-letni Nicolas Ghesquière (nekdanji vodja oblikovanja pri Balenciagi, ki ga skupina Gucci, katerega del je omenjena blagovna znamka, toži zaradi prekinitve pogodbe). Pravijo, da so ga že videli na pogovorih v modni hiši LV. •