Oblikovanje kovine

Belgijski oblikovalec Xavier Lust

Objavljeno
22. oktober 2015 17.43
Aleksandra Zorko, Delo in Dom
Aleksandra Zorko, Delo in Dom

Xavier Lust, ki sodi med najpomembnejša imena sodobnega dizajna, želi ustvarjati brezčasno oblikovanje, ki mu rok trajanja ne poteče. Pred petnajstimi leti mu je mednarodno prepoznavnost priskrbela le šest milimetrov tanka aluminijasta klop Le Banc, ki jo je oblikoval za podjetje MDF Italia. Klop, o kateri še danes govorijo v presežkih, je narejena iz enega samega kosa aluminija, na videz lahka, a hkrati močna. »Preproste stvari delam še preprostejše, zapletene pa mogoče. Moj cilj je preplesti eleganco in funkcionalnost v brezčasno formo,« opisuje Lust.

Od takrat je nastala cela vrsta domiselnega oblikovanja z njegovim podpisom za številne prestižne blagovne znamke in podjetja, kot so Driade, Extremis, Fiam, De Padova, Cerruti Baleri, Kristalia. Prislužil si je prepoznavnost kot »oblikovalec, ki je ukrotil kovino«. Ta mu predstavlja nenehni izziv, saj je mnogo izdelkov naredil prav iz tega materiala. A osnovni vir navdiha za njegovo delo je narava in njene oblike, ki so ga navduševale že v mladosti.

Preden se je dokončno odločil, da se bo posvetil oblikovanju, je namreč razmišljal o študiju mikromolekularne biologije. Zato povezanost z naravo ni presenetljiva. Kot sam pravi, prav oblike iz narave kažejo, kakšno naj bi bilo oblikovanje. Čeprav ko ga sprašujejo o navdihu pri ustvarjanju, pojasnjuje, da na to vprašanje ne more natančno odgovoriti. Dela kadar koli in kjer koli, pravzaprav ves čas. Zamisli pridejo nepričakovano in nenapovedano, zagotovo ne po vnaprej določenem urniku. Proces ustvarjanja novega izdelka najraje začne z rezanjem in upogibanjem ravne površine v obliko, ki nakazuje kos pohištva.

Po zaslugi svoje tehnične domiselnosti je leta 1999 iznašel izviren postopek ukrivljanja kovine in ga poimenoval »(de)formacija površine«. Sklenil je, da bo svoje kose za mednarodne blagovne znamke izdeloval v tovarni v belgijskem Liègeu. Z omenjenim postopkom je dosegel izjemno odpornost in čvrstost materiala ter maksimalen rezultat z minimalnimi sredstvi. Kalupi pri tem postopku sploh niso potrebni, saj oblike nastajajo z deformacijo samega materiala. Leta 2007 je tako oblikoval nenavaden kovinski stol Archiduchaise, za marsikoga mojstrovino, ki po obliki posnema razkošne ženske obleke, ki so jih v 17. stoletju dame nosile na dvornih plesih.

Zdi se, da ga prav stoli, ki sodijo med najpogosteje oblikovane kose, najbolj privlačijo in izzivajo. Kar nekaj jih je že ustvaril za različne naročnike. Zadnji je nastal letos za podjetje MDF Italia, ime pa je dobil kar po oblikovalčevem priimku Lust. Ta ni iz kovine, čeprav je v njegovi biografiji tudi nekaj domiselnih iz omenjenega materiala, ampak iz kompozita. Ljubitelje bo zagotovo navdušila oblika Lusta – ta sledi človeškemu telesu, kot bi bila njegova dodatna opora.

Xavier Lust se je rodil leta 1969 v Brugesu, danes pa živi in dela v Bruslju, kjer je po diplomi iz notranjega oblikovanja leta 1992 odprl tudi svoj oblikovalski studio. Za svoje delo je bil že večkrat nagrajen, med drugim tudi s prestižno oblikovalsko nagrado compasso d'oro – zlato šestilo, ki jo je prejel za mizo S-table. Mizi je svoj pečat vtisnil s podnožjem v obliki črke S, po kateri je tudi dobila ime. Njegova dela so bila na ogled že na več kot petdesetih razstavah doma in v tujini, nekatera pa so postala del stalnih zbirk.

Prav v teh dneh je v bruseljskem muzeju Botanique pregledna razstava z naslovom Design stories (Oblikovalske zgodbe), ki predstavlja prerez njegovega petnajstletnega ustvarjanja. Na ogled so tako znani izdelki, narejeni za priznane blagovne znamke, kot tudi manj znani, nekateri pa so celo prvič predstavljeni. Zbrali in predstavili so jih tudi v istoimenski knjigi, ki so jo izdali ob tej priložnosti.

Ne gre za katalog ob razstavi, ampak knjigo, ki z besedo in sliko predstavlja oblikovalčevo življenjsko filozofijo in ustvarjalnost, pa ne zgolj izdelke, temveč tudi prototipe in izkušnje – njegovo predanost lepoti oblikovanja, nenehnemu delu, raziskovanju in vedoželjnosti. Obogatili so jih s spremnimi besedami znanih imen, kot so Diane von Furstenberg, Norman Foster in Brian Adams, ki so zvesti zbiralci njegovih izdelkov. Znan je namreč tudi kot oblikovalec ekskluzivnih kosov umetniško-oblikovalskih del, ki nastajajo v omejenih kolekcijah.

Druga plat njegovega ustvarjanja pa je tako imenovano »oblikovanje za vse«, skozi katero se kaže njegovo zanimanje za urbane krajine, mobilnost in promet. V okviru tega je nastalo ulično pohištvo, ki so ga umestili na različne lokacije po Bruslju, vključno s klopmi v priljubljenem starem delu mesta Mont des Arts. Pred petimi leti je zmagal na natečaju za avtobusna postajališča na območju Bruslja. Projekt, ki vključuje 2700 postajališč, bodo realizirali in jih postavili še letos.

»Ustvarjalni proces vidim kot povezavo štirih dejavnikov: funkcionalnosti, lepote, kulture in tehnologije. Najzahtevnejši projekti so tisti, ki so namenjeni masovni izdelavi: dober dizajn bi moral biti dostopen najširšemu krogu ljudi, hkrati pa imeti umetniško kakovost,« razmišlja Xavier Lust, ki se je že vpisal v zgodovino oblikovanja.