Panj, Zvon in Stric

Nove kombinacije, s katerimi navdušujejo pri Normannu Copenhagnu

Objavljeno
30. avgust 2012 13.02
Saša Bojc, Kult
Saša Bojc, Kult

Tisti, ki po počitniški osvežitvi in novi energiji iščejo nekaj svežine tudi za svoj dom, vedo, da se proizvajalci, pa ne samo oblačil, temveč tudi dodatkov za dom, na ta pomembni trenutek vedno dobro pripravijo. Spletne strani različnih znamk že navdušujejo z novimi katalogi, iz katerih mamljivo kukajo novi izdelki. Na lastnike željno čakajo že tudi tisti iz danskega oblikovalskega inkubatorja Normann Copenhagen, ki letos praznuje šele deseto obletnico predstavitve prvega izdelka – viseče svetilke Norm 69.

Če je NC v začetnih letih slovel predvsem kot znamka živobarvnih gospodinjskih pripomočkov in dodatkov, kakršni so, denimo, gugajoči se kozarci (Rocking Glass), zložljiv lijaček (Funnel) ali v zadnjih letih najbrž največkrat opažena in objavljena vaza trava (Grass), od leta 2009 postaja vse bolj znan tudi kot znamka pohištva. Vsaj tako je soditi tudi po zadnjih, tako rekoč še vročih novostih, ki naj bi bile na voljo prav v teh avgustovskih dneh. Iz najnovejšega nabora bi si že bilo mogoče opremiti, osvetliti in olepšati vse bivalne prostore, tako pisana, kot je vrsta izdelkov, pa je tudi druščina njihovih snovalcev.

Pa začnimo pri tistem, ki sta mu lastnika znamke Jan Andersen in Poul Madsen tokrat uresničila največ oblikovalskih zamisli. Ta čast je doletela mladega domačega oblikovalca Simona Legalda, ki si je uradni naziv te vrste na danski kraljevi akademiji lepih umetnosti šele komajda pridobil, četudi njegovi izdelki dajejo povsem nasproten vtis.

Uporabnike bodo gotovo navdušili njegova zofa Onkel, stojalo za oblačila Toj in v življenju sodobnega človeka že skoraj pozabljen kos, voziček Block, na katerem bodo pogosteje kot kakšne alkoholne pijače najbrž pospravljene knjige ali odložene skodelice za čaj ali kavo.

Po nostalgiji kličejo predvsem izbor njegovih barv in mehke, zaobljene oblike, ki voziček spreminjajo v lahkoten kos. Avtor ga vidi kot preprostejšo in posodobljeno različico vozička iz minulih desetletij, v aktualnem času in prostoru pa mu tudi sam pripisuje večfunkcionalnost oziroma ga vidi kot alternativo klubski mizici ali nočni omarici. Prepričan je, da mora biti izdelek ne samo uporaben, temveč mora zadostiti tudi psihološkim in estetskim potrebam uporabnika.

Pri svojem delu pa sledi predvsem preprostosti in iskrenosti. »Moje oblikovanje je namenjeno nakupu in uporabi. Izogibam se vsem nepotrebnim detajlom, tiste neobhodne pa raje poudarim, kot da bi jih skril. In prav to da izdelku preprost in iskren videz,« je prepričan Simon Legald, ki na oblikovanje gleda kot na igro med rokodelstvom in industrijo. Tudi njegova zofa Onkel, ki ima predvsem zanimivo ime, saj v prevodu pomeni Stric, je nekakšen križanec med preteklostjo in sedanjostjo.

Opisuje jo kot kos, v katerem so združene sodobna preprostost in mehke obline preteklih časov, njen značaj pa določa predvsem igra med trdnostjo in mehkobo. Medtem ko oblazinjena zunanjost deluje togo, oblazinjena notranjost vabi z mehkobo, ki spominja na bogato oblazinjenje, na kakršnem so ljudje posedali pred razcvetom modernizma.

»Onkel se je rodil v dialogu med rokodelstvom in industrijo, pri njegovem snovanju sem obudil stare rokodelske tehnike in jih uporabil v novem kontekstu. Prav to pa je ustvarilo značaj onkla,« pojasnjuje mladenič, ki v središče svojega razmišljanja rad postavlja vprašanje, kako materiali vplivajo na oblikovalsko zamisel. Bolj k industrijskemu pa se nagiba njegovo stojalo za oblačila, s katerim je shranjevanje oblačil izza vrat garderobne omare pripeljal naravnost v središče bivalnega prostora. Tudi sam priznava, da je hotel ustvariti stojalo, ki bolj spada med pohištvo kot med zgolj funkcionalne kose za shranjevanje, zato mora na njem nedvomno vladati red.

Skorajda za Tojevega »bratranca« bi lahko oklicali knjižni regalnik One Step Up kanadskega oblikovalca Francisa Cayoutteja, ki pa je v nasprotju s Simonom Legaldom resnično prekaljen oblikovalski maček. Za sabo ima že dve desetletji izkušenj v industrijskem oblikovanju, v Skandinavijo pa se je preselil pred dvanajstimi leti. Marsikateri kupec Ikeinih izdelkov najbrž sploh ne ve, da skupaj s svojimi malčki uporablja izdelke z njegovim podpisom, navdušenci nad znamko NC pa ga prepoznavajo po izdelkih iz serije Heima, ki jo zaznamuje predvsem črna barva.

Že ime njegove najnovejše zamisli – Korak više – pove, da si je za ustvarjalni navdih vzel lestev, tudi njega pa privlači predvsem zamisel o večfunkcionalnosti. Rojstvo regalnika je pospremil z besedami, da ga je mogoče tako kot lestev premikati po stanovanju, mu po potrebi določati novo namembnost in mimogrede ustvarjati nove prostore.

Če že govorimo o pisani druščini oblikovalcev, ki se pri NC kljub drugačnim kulturnim zaledjem stopijo z nordijsko identiteto, ni mogoče mimo nove zamisli japonskega dizajnerja Tatsua Kurode. Njegov stol Knot je izčiščen in preprost in je zato videti kot kakšen sorodnik stola Wishbone znamke Carl Hansen, ki sodi med klasiko iz sredine prejšnjega stoletja.

Pozornost pa pritegnejo predvsem njegovi domišljeni detajli iz papirnate vrvi, ki so v resnici vidni funkcionalni elementi in hkrati povečujejo udobje pri sedenju. Stol je videti klasičen in moderen hkrati, pritrjuje tudi Kuroda, ki je v združitev teh dveh lastnosti ne nazadnje tudi usmeril svoje sive celice. »Želel sem si ustvariti stol, ki je reinterpretacija samega sebe. Navdihoval sem se pri danski oblikovalski klasiki, kjer se združujeta funkcija in estetika,« pojasnjuje.

Pa se ustavimo še pri svetilih, ki so prav tako množičneje zastopana v valu zadnjih novosti. Če svetilka Hello švedskega oblikovalca Jonasa Wagella zaradi svoje velikosti izraža tistega igrivega duha znamke NC, Zvonu (Bell) in Panju (Hive) bolj ustreza oznaka nordijske preprostosti. Posebnost Zvona, pod katerega sta se podpisala Andreas Lund in Jacob Rudbeck, se skriva v tem, da daje vtis, kot da je tudi zares ulit.

Zelo sodobno domišljen je predvsem stik električne napeljave in svetilke, podrobnost, ki jo oblikovalci ponavadi zanemarijo. Še višji pomen svoje zamisli oblikovalca tako zaradi svetlobe kot oblike vidita v povezovanju; zvonovi namreč že od nekdaj kličejo skupaj ljudi. Prepričana sta tudi, da je luč primerna tako za nad jedilno mizo kot za osvetljevanje velikih dvoran ali pisarn. Podobno naravo razkriva tudi svetilka z imenom Panj, dober primer tega, kaj nastane z uporabo industrijskih tehnik v oblikovalskem procesu, ki jo je zasnoval Nicholai Wiig Hansen.

Skupaj z novostmi se je v desetletju pod imenom NC nabralo že okoli 130 izdelkov, njihov pisani nabor pa razkriva tudi pisano druščino oblikovalskih studiev oziroma oblikovalcev, starih med 27 in 90 leti. Četudi je ime NC v svetu oblikovanja že več kot uveljavljeno, s spleta še vedno niso umaknili povabila, zato še velja: »Če skrivate oblikovalsko zamisel, jo pošljite na naš naslov.« A vedite, da e-nabiralnik vsak dan napolni od pet do deset zamisli izučenih oblikovalskih mojstrov.