Nedvomno so zgodbe tiste, ki danes pišejo najuspešnejše oglasne kampanje in kujejo dobičke ne glede na to, ali gre za gostilno s stoletno družinsko tradicijo na robu vasi ali pohištvenega proizvajalca svetovnega slovesa. In Cassini, znamenitemu italijanskemu proizvajalcu kultnih oblikovalskih kosov velikih arhitektov in oblikovalcev 20. stoletja, od Le Corbusiera, Gerrita Thomasa Rietvelda, Franka Lloyda Wrighta, Charlesa Rennieja Mackintosha in Vica Magistrettija do Franca Albinija, Maria Bellinija in Gaetana Pesceja, se je v jubilejnem letu zagotovo posrečila ena takšnih, ki bo v nakup prepričala marsikaterega zbiratelja.
Letos namreč mineva petdeset let od smrti velikega modernista Charles-Édouarda Jeanneret-Grisa, bolj znanega kot Le Corbusier, poleg tega pa so letošnje leto pri Cassini določili tudi za praznovanje 50. obletnice ene najpomembnejših kolekcij modernističnega pohištva – kolekcije LC. Leta 1964 je namreč Cassina z Le Corbusierom in njegovima sodelavcema, soavtorjema tudi pohištva Pierrom Jeanneretom in Charlotte Perriand podpisala pogodbo, da bi začela izdelovati prve štiri modele, s tem pa se je pod imenom Cassina rodila tudi kolekcija tako imenovanih Cassininih mojstrov, Cassina I Maestri, kamor sodijo kosi notranje opreme, ki so jo oblikovali zgoraj našteti velikani minulega stoletja in še nekateri drugi.
Vrsta dogodkov
V okviru proslavljanja dveh pomembnih mejnikov je Cassina že v začetku leta, še glasneje pa na milanskem pohištvenem salonu napovedala vrsto dogodkov ter sodobnih pogledov na kolekcijo pohištva LC iz črnega usnja in kovine. Svoj pogled nanjo je imel priložnost reinterpretirati španski oblikovalec Jaime Hayon s kolekcijo Réaction Poétique (Poetična reakcija), v kateri so združeni drobni kosi pohištva za sodoben dom, pladnji in mizice, kombinirane s skulpturalnimi elementi, ki jih avtor označuje za igro oblik, svetlobe in senc. Oblikoval jih je zgolj iz enega materiala, lesa, pobarvanega v črno, ta omejitev, ki si jo je postavil, pa se je naposled izkazala za priložnost, da pokaže resnično lepoto tega naravnega materiala, pri čemer so mu bili v veliko pomoč izkušeni Cassinini mojstri mizarji.
Jaime Hayon je v jubilejnem letu dobil še eno priložnost, in sicer za stvaritev še bolj posebne in še bolj butične kolekcije iz lesa mogočne pavlovnije, ki je še nedavno tega rasla na obali Ženevskega jezera ob vili Le Lac (vili Jezero), enem prvih primerkov modernistične arhitekture, ki sta jo zasnovala Le Corbusier in njegov bratranec Pierre Jeanneret. Hišica iz betona je bila končana leta 1924 in je postala dom Le Corbusierovih staršev. Vse od tedaj je tam rasla pavlovnija, ki se je v naslednjih desetletjih spremenila v mogočno drevo, potem pa jo je napadla neozdravljiva bolezen.
Ko je univerza za umetnost in oblikovanje v Lozani obvestila italijansko podjetje Cassina, ki ima licence za izdelovanje Le Corbusierovega pohištva, da je treba staro eksotično drevo posekati, so se pri Cassini hitro zganili. Predlanskim, ko so odstranili drevo, so ga dali prepeljati v svojo delavnico v Medi v bližini Milana, potomko rastline pa posadili na obrobju Lozane. Zdaj je menda visoka približno pol metra.
Tudi svojo funkcijo
Iz zdravega lesa stare pa so se po Hayonovem navdihu in načrtih rodili trije izdelki, leseni ptič, ptičnica in gugalnica, ki imajo kljub temu, da so na videz bolj kot ne okrasni predmeti, tudi uporabno vrednost. Ptiča je po zaslugi zarez v kljunu in hrbtenici mogoče uporabiti kot držalo za pisma ali račune, v ptičjo hišico je mogoče pospraviti majhne predmete, kot je mobilni telefon, ali zatlačiti časopis, na krožničasti dimnik pa odložiti drobiž in na stransko kljukico obesiti ključe. Leseno gugalnico, ki s stropa visi na usnjenih vrveh, je avtor predvidel kot polico, denimo za odlaganje revij ali knjig. Vse tri predmete so naredili v omejeni seriji po sto kosov, ki so oštevilčeni in imajo osebno izkaznico.
»Bil sem počaščen, ker so mi zaupali to nalogo: ustvariti nove predmete iz drevesa vile Le Lac v poklon velikemu Le Corbusieru. Pri tem sem pomislil, kdo bo najbolj pogrešal prekrasno drevo na obali Ženevskega jezera. Pomislil sem na ptice, ki so tam pele med šumenjem listja v vetru in tam živele, pa tudi na otroke, ki se smejejo med pozibavanjem na vejah. Dovolil sem si, da so me te misli vodile v stvaritev treh predmetov, ki govorijo o poetični naravi drevesa in zbujajo novo življenje,« je izjavil 41-letni španski oblikovalec, ki ga je ameriška revija Time že leta 2007 uvrstila med sto najpomembnejših sodobnih ustvarjalcev, med dvesto najvplivnejših sodobnih oblikovalcev pa ga je tudi letos uvrstila revija Wallpaper, in sicer na 15. mesto.
Jaime Hayon se je rodil v Madridu leta 1974. Po končanem študiju industrijskega oblikovanja v Madridu in Parizu se je pridružil Benettonovi akademiji za oblikovanje in komunikacije Fabrica, kjer je med letoma 1997 in 2003 vodil oblikovalski oddelek. Leta 2000 je ustanovil svoj studio, po letu 2003 pa se je posvečal najrazličnejšim projektom. Danes je priznan umetnik in oblikovalec, njegova umetniška dela so uvrščena v stalne zbirke znanih svetovnih institucij, med njegovimi naročniki pa so tako lastniki hotelov, restavracij in trgovin kot mnoge sloveče blagovne znamke najrazličnejših izdelkov in opreme, med drugim Baccarat, Fritz Hansen, Magis, Mooi, Bisazza, Bosa Ceramiche, La Terraza del Casino, Lladró, Established & Sons, Fabergé ... Sodi v novi val ustvarjalcev, v delih katerih so zabrisane meje med umetnostjo, dekoracijo in oblikovanjem, na kar kažeta tudi opisani jubilejni kolekciji Cassine. •