Zlata kočija

Land Rover je za predelavo defenderja in luksuzno serijo range rover evoque najel nizozemski oblikovalski par Studio Job.

Objavljeno
29. oktober 2015 14.02
Smilja Štravs, Kult
Smilja Štravs, Kult
Avtomobilska znamka Land Rover Defender je pred dvema letoma praznovala 65 let in takrat so v podjetju najavili konec proizvodnje avtomobila, katerega prvo serijo so dali na trg leta 1948.

Defenderja naj bi izdelovali še do konca leta, nekateri pa pravijo, da do februarja 2016. Robustni terenec, ki je v originalni obliki že pred časom izpolnil kriterije za status oldtimerja, sta v svoje roke vzela nizozemska oblikovalca Job Smeets in Nynke Tynagel ter vozilo predelala v značilnem odbitem slogu. Zmešnjava na kolesih, ki jo ponujata, bolj kot na cesto sodi v cirkus oziroma v oglaševanje, kar je bil tudi namen njunega angažiranja. Kadar najameš Studio Job, nikoli ne veš, kaj lahko pričakuješ. Job in Nynke sta se tokrat odločila, da svet odpeljeta na sanjsko potovanje, na pustolovščino po prostranstvih afriške celine, kakršno smo si vedno želeli doživeti, pa nismo imeli pravega avtomobila.

Naloga se je izkazala za zadetek v polno, saj sta oblikovalca z defenderjem dobila hvaležen medij, ob katerem sta lahko dodobra raztegnila svoje dizajnerske mišice. Rezultat je skulptura – avtomobil, ki ga verjetno ne bo mogoče zapeljati nikamor drugam kot v kakšno galerijo ali muzej, kar je ob naznanitvi konca njegove proizvodnje pravzaprav tudi najbolj verjetno.

Kljub temu pa defender v interpretaciji kultnega nizozemskega biroja diši po dogodivščinah, pristnem eskapizmu in moči, kakršno je s presenečenjem mnogih brezpotij na tem planetu v več kot pol stoletja vedno znova izkazoval in dokazoval. »Oblikovati avtomobil je podobno kot načrtovati hotel – postavljen si pred veliko nalogo, kakršne ne dobiš vsak dan. Defender je velik zalogaj, ker predstavlja ikono, ki je zelo povezana s čustvi. Poleg tega gre za avtomobil, ki je znan po vsestranskosti – rabil je tako avanturistom na afriških safarijih kot razvajenim londonskim gospem za razvažanje otrok na popoldanske dejavnosti. Je gasilski tovornjak in najljubši avtomobil angleške kraljice obenem,« pravi Job Smeets.

Defender je izjemen dosežek v avtomobilizmu. Tako kompleksen in raznovrsten avtomobil terja enako kompleksen pristop v (pre)oblikovanju. Kultni terenec je s stališča oblikovanja izdelek s statusom zlate kočije, vendar se Job in Nynke avtomobila nista lotila toliko iz njegove kraljevske perspektive, temveč bolj iz fenomena, ki ga predstavlja. Defender je na svojem področju nekakšna sveta krava, zato se je tudi toliko časa obdržal. Oblikovalca sta avtomobil obdelala v značilnem maksimalističnem slogu, saj sta nanj »nalepila« vse, kar se je nalepiti dalo. Z takšnim maksi pristopom sta hotela pokazati, koliko zgodb je skozi desetletja povedal ta avtomobil.

»Kot lahko pričakujete od nekoga, ki o avtomobilih ne ve ničesar, so nama stvari ušle iz rok,« pravi Job. Motor je sicer ostal na svojem mestu, vendar je vožnja defenderja po njuni predelavi vse prej kot udobna izkušnja, saj se, obložen z veliko rojstnodnevno torto na kolesih, komaj premika. Njuna interpretacija dopušča več razlag; po eni strani se zdi, da se avtomobilu posmehujeta, po drugi ga slavita. Med vsemi dodatki, katerih edini namen je zbujanje pozornosti, je treba omeniti vsaj orjaški pozlačeni nosorogov rog na pokrovu motorja, ki kot falus pozersko štrli v zrak in simbolizira neslavno preteklost ubijanja nosorogov zaradi njihovih domnevno zdravilnih rogov. Upokojeni defender svetu pogumno kaže jezik. V njuni predelavi je postal tisto, kar pravzaprav ni: čuden zvarek, monumentalno in obenem cinično oblikovalsko delo.

Velikokrat ju sprašujejo, kateri od njiju je kaj naredil, vendar se jima to sploh ne zdi pomembno. Job Smeets in Nynke Tynagel delujeta kot tandem, kot studio. Njuno oblikovanje je brezčasno, hkrati pa rada jemljeta iz vseh časovnih obdobij, še posebej naklonjena sta baročnemu preobilju. V oblikovanju se vračata k arhetipom iz preteklosti, ki jih najprej oklestita na golo formo, potem pa (na debelo) okrasita po svoje. Predana sta podrobnostim, njun moto je maksimalizem – več je več. Svoboda izražanja se jima zdi ključna. Job Smeets njun slog imenuje neogotika, pri čemer izpostavlja težnjo k perfekcionizmu in edinstvenost. Nynke pa pravi, da je njuno delo bolj izrazno, pristop pa v veliki meri eksperimentalen. Njuni projekti so zelo raznoliki, od poštne znamke s podobo kralja Willema-Alexandra do kabineta čudes za Swarovski in globalne kampanje za blagovno znamko čokolade Godiva. Na listi njunih klientov so znamke, kot so Bulgari, Swarovski, Bisazza, Venini, Land Rover, Moooi, L'Oréal, Royal Tichelaar Makkum, Viktor & Rolf ...

Oblikovanje aktualnega modela range rover evoque je nekaj povsem drugega, pri čemer je ključno spoznanje, da gre v avtomobilizmu absolutno za vizualno umetnost. Če je bil novi defender rojstnodnevna šala, gre pri range rover evoque zares. Studio Job je oblikoval prestižno serijo CAR, ekskluzivno okrašeni model športnega terenca v omejeni seriji z zlato pobarvanimi okraski na karoseriji in armaturi iz brona in aluminija. »Najino delo največkrat navdihujejo povsem običajni vsakdanji predmeti – čajnik, namizna svetilka, stol, katerikoli od teh predmetov lahko v nama sproži kreativni potencial in dvigne neki drug, vendar čisto običajen izdelek na ikonično raven.

Pri avtomobilu range rover evoque je šel proces v nasprotno smer, avto je že bil ikona. Takoj ko sem ga videl, me je zagrabilo, da bi tako ali drugače poustvaril njegovo formo, naredil z njim nekaj novega,« pravi Job Smeets. Skratka, CAR predstavlja monumentalno delo sodobnega dizajna, torej originalni range rover evoque, ki se spogleduje s humorjem in romanco. Seveda Job in Nynke nista mogla mimo tega, da ob tej priložnosti ne bi speljala vode na svoj mlin – vsak model iz omejene serije 250 avtomobilov, namenjenih nizozemskim kupcem, je namreč opremljen s knjigo o njunem oblikovalskem delu, ročno vezano monografijo z naslovom The Book of Job.