Ko govorimo o varnosti avtomobilov, je bil razvoj najprej najbolj usmerjen k potnikom v vozilu. Čeprav je res, da že od začetka testov preverjajo tudi varnost pešcev, so jim večjo pozornost namenili šele pred slabimi desetimi leti. Zdaj pa končno prihajajo v ospredje.
Euro NCAP bo že prihodnje leto v sklop svojih testiranj dodal preizkus, s katerim bodo preverili, kako dobro avtomobili samodejno zaznavajo pešce in preprečijo trke z njimi. Po besedah generalnega sekretarja tega konzorcija Michiela van Ratingena bodo visoko avtomatizirane funkcije in asistenčne sisteme, ki so v pomoč vozniku, prvič doslej preizkušali z vidika pešca. Kar nekaj avtomobilov sicer ima katero od pomagal, ki znajo preprečiti trk vozila z vozilom, le nekateri pa so sposobni zaznati pešce.
Zakaj Euro NCAP uvaja ta test? Kot pravijo, se je davek vseh prometnih smrtnih izidov v zadnjih dveh desetletjih občutno zmanjšal, da pa so potrebne nove tehnike, s katerimi se bo zmanjšalo število poškodovanih pešcev, kolesarjev in motoristov. Po njihovih podatkih so v lanskem letu naštete tri skupine skupaj predstavljale skoraj polovico (47 odstotkov) od 26 tisoč smrtnih žrtev na evropskih cestah, k čemur je treba prišteti še štirikrat toliko oseb, ki so zaradi prometne nesreče trajno prizadete (npr. poškodba možganov ali hrbtenjače), osemkrat toliko pa je še drugih resnejših poškodb.
Neodvisne študije menda kažejo, da bi z namestitvijo ustreznih asistenčnih sistemov lahko preprečil petino vseh smrtnih žrtev pešcev. Večina tovrstnih nesreč se zgodi, ko voznik, čeprav bi moral, ne zavira, ko zavira prepozno ali zavira preveč na lahko, razlog pa je bodisi v tem, da se pešec pojavi nenadoma ali pa je voznik z nečim zmoten. Sistem samodejnega zaviranja sicer uporablja laser, radar ter kamere, s katerimi zazna grozeče trčenje in učinkovito zavira v sili, bodisi do zaustavitve ali pa vsaj močno zmanjša hitrost, pri kateri se zgodi trčenje.
Kako bo izgledal preizkus varnosti? Euro NCAP bo pri testu simuliral tri, kot pravijo, najbolj pogoste prometno nevarne situacije, ki se lahko zgodijo v mestih: ko odrasla oseba stopi ali steče pred avtomobil in ko otrok izza drugega vzporedno parkiranega avtomobila stopi pred vozeči avtomobil. Za dober rezultat na tem testu bi moral biti avtomobil sposoben samodejno preprečiti trk s testno lutko pri hitrosti do 40 km/h, pri večjih hitrostih med 40 in 60 km/h pa bi moral biti samodejni sistem sposoben hitrost vozila zmanjšati pod 40 km/h, da bi bile posledice trka čim milejše.
Prihajajoči novi test zaznavanja pešcev in samodejnega zaviranja pred njimi po svoje nadgrajuje dve področji, na katerih je konzorcij že doslej opravljal preizkuse. Na eni strani gre za sisteme samodejnega zaviranja v sili, kjer so doslej preizkušali, kako avtomobil sam zavira, da se ne bi zaletel v vozilo pred njim. Po drugi strani se novi test ukvarja konkretno s pešci, ki pa so varnostna tema Euro NCAP-a od vsega začetka; že pri prvih trkih so točkovali, kako prizanesljiv je avtomobil, ko že pride do trka s pešcem. Oblika in konstrukcija sprednjega dela lahko namreč bistveno prispeva k temu, ali so poškodbe hujše ali lažje.
Z zadnjo novostjo pa bodo kot uvodome rečeno poskušali izmeriti, kako se je avtomobil trku s pešcem povsem sposoben izogniti ali pa hitrost tako zmanjšati, da ima trk manj škodljive posledice. Novi test se bo smislu točkovanja uvrščen v podkategorijo varnosti pešcev. V letu 2016 bo za najvišjo skupno oceno petih zvezdic avtomobil v podkategoriji v vanosti pešcev moral doseči s 70 odstotkov, tako da bo dober rezultat na novem testu za to zelo pomemben.
So pa pri Euro NCAP-u že napovedali, da bodo leta 2018 test razširili šena preizkus zaznavanja in zaviranja avtomobila, če pred njega zapelje kolesar, katerega gibanje je pričakovano precej hitrejše. Ta test še razvijajo, na njem delata skupini CATS in AEB. Leta 2020 pa naj bi preiskus zaznavanje pešcev in zaviranja pred njimi nadgradili s še bolj zapletenimi prometnimi situacijami v križiščih in stičiščih cest.