Električni avtomobili so zadnja leta ves čas aktualna tema. S tem pogonom se zdaj ukvarjajo skoraj vsi pomembni proizvajalci, nov izdelek ima Opel, poleg Volkswagna je razširitev ponudbe na nedavni razstavi v Parizu napovedal tudi Mercedes-Benz z novo podznamko, ki se zdi kot odgovor na BMW-jev program i. Pogovarjali smo se s predstavnikoma teh dveh prestižnih tekmecev.
Mercedes-Benz se je v Parizu postavil z novo znamko električnih avtomobilov. Novo družino električnih modelov je napovedala študija generation EQ, športni terenec, ki ima z električnim pogonom doseg do 500 km. Naš sogovornik je bil Jürgen Schenk, ki je pri podjetju glavni odgovorni za razvoj električnih vozil.
Kaj je pripeljalo do odločitve o novi električni znamki, ki jo predstavljate tu v Parizu?
Ko smo uvedli prve električne programe, smo začeli s takrat obstoječo tehnologijo baterij in motorja ter imeli tri generacije električnih modelov smart in električni razred B. V zvezi s tem smo pripravili dolg seznam vprašanj, na katera nismo imeli vseh odgovorov. Ko smo najpomembnejše le dobili, smo se odločili za razvoj arhitekturne rešitve, ki jo vidite tukaj v programu EQ. Eno od vprašanj je bilo, kako bo z napredkom baterij. Na različne načine smo izmerili, da jih je mogoče na leto izboljšati za 14 odstotkov in da se lahko njihova energijska gostota podvoji vsakih pet let. Študije za prihodnjo baterijsko tehnologijo v naših laboratorijih kažejo, da bo takšen napredek tudi v prihodnjih letih. Po naših ocenah bodo električni avtomobili glede dosega, zmožnosti pospeševanja in stroškov konkurenčni obstoječemu pogonu. Zato smo se odločili, kakor smo predstavili tu, da bomo v prihodnjih desetih letih na eni arhitekturi pripravili deset električnih modelov, od majhnega do velikega.
Ko govorite o stalnem izboljševanju akumulatorjev, mislite na litij-ionske?
Da, a ko se s temi ne bo več dalo napredovati, bodo na voljo nove rešitve, ki jih raziskujemo.
Kako je pri Mercedesu s proizvodnjo baterij? Kdo jih izdeluje?
Baterijske sklope izdelujemo sami, celice pa kupujemo pri najboljših proizvajalcih. So različni viri, ki jih primerjamo, analiziramo in izberemo najboljše.
Kako pa je s problemom zmanjševanja zmogljivosti, ki se sčasoma pojavi?
Pričakujemo, da bo tu napredek podoben kot glede rasti zmogljivosti baterij. Doslej smo s svojimi električnimi vozili prevozili veliko kilometrov. Prva, ki smo jih uporabljali, smo tudi že razstavili in mislimo, da vemo, kaj se dogaja s procesom staranja in kako je to mogoče nadzirati s tekočinskim hlajenjem in pravilnim polnjenjem. Pri novem projektu glede staranja baterij ne vidimo ovir.
Kakšna bo arhitektura postavitve akumulatorjev?
Nameščeni bodo pod ravnim dnom vozila. Za povezljivost med moduli, za elektroniko, bo potrebno še nekaj prostora na drugem nivoju celotnega sklopa, a prostora v avtomobilu bo dovolj.
Ob velikih načrtih z električnimi avtomobili nas zanima, kaj menite o zalogah litija. Ga bo dovolj?
Glede tega ne vidimo ovir. Po eni strani so mogoče manjše elektrode, z manj litija, a z enako zmogljivostjo. Če bi se surovina podražila, bi bila mogoča rešitev tudi reciklaža že uporabljenega.
Kaj predvidevate glede načina polnjenja?
Voznik električnega smarta pri nas prevozi od 30 do 50 km na dan, voznik klasičnega mercedesa razreda E pa v 85 odstotkih vseh voženj manj kot 100 km na dan. Pričakujemo, da se bo 85 odstotkov električnega polnjenja opravljalo doma ali v službi, 15 odstotkov pa s hitrim polnjenjem na avtocestah za dolge poti. Te polnilnice bodo postopoma vse zmogljivejše, tja do 150 kW in več, celo 300 kW, kar bi pomenilo, da bi za 100 km dosega potrebovali pet minut polnjenja.
Se še naprej ukvarjate tudi z gorivnimi celicami?
Še. Polnjenje z vodikom je namreč hitrejše, za 400 km dosega lahko potrebno količino vodika natočite v treh minutah, to pri polnjenju baterij ni mogoče. Je pa to poseben program, druga platforma, a z istimi motorji in nekaj skupne tehnike. Več o tem bomo povedali prihodnje leto.
Leta 2021 morda
Gotovo ste slišali velike napovedi vaših tekmecev glede električnih avtomobilov. Vi imate podznamko i za električna vozila že nekaj časa. Kaj lahko v nadaljevanju pričakujemo pri vas?
To, da drugi proizvajalci predstavljajo električne programe, je potrditev, da smo mi že nekaj let na pravi poti. Za naprej nekaterih stvari še ne smem razkriti*. Najprej bi rekel, de želimo stalno posodabljati tisto, kar že imamo, tu mislim na doseg i3 (zdaj znaša realnih 250 km), morda dosežemo še dodatno izboljšanje. Imamo i8, ki bo leta 2018 postal tudi roadster, pripravljamo pa naslednji model s popolnoma novimi tehnologijami, novo notranjostjo, s komuniciranjem z voznikom, avtonomno vožnjo. Načrtujemo ga za leto 2021 in bi bil lahko tisti prvi avto v družini za različne namene, seveda bo imel večji doseg.
Pravite, da stalno izboljšujete zmogljivost baterij v i3. Do kod lahko greste?
Dobra stvar je, da smo sposobni dokaj preprosto spremeniti baterijsko tehniko v obstoječem paketu, kar vidite v izboljšanem i3. Zdaj ima še vedno 91 celic in osem modulov, imajo pa večjo energijsko gostoto. Lahko gremo še naprej, ne morem pa biti bolj konkreten.
Boste vztrajali pri litij-ionskih akumulatorjih?
Do konca generacije zagotovo, morda z malo spremenjeno sestavo, za naprej pa so tudi druge tehnološke možnosti.
Model i3 je na trgu tri leta. V kakšnem stanju je baterija toliko starega modela?
Po naših podatkih v odličnem, med drugim veste, da ponujamo osemletno jamstvo. Stanje je stabilno, ni poškodb, saj imamo nadzorovano hlajenje, če pa bi se že kaj zgodilo, je mogoče enega od modulov zamenjati. Razmišljamo, da bi po koncu življenjske dobe električnega avta te baterije uporabili še za kaj drugega.
Koliko primerkov i3 ste prodali doslej?
Do konca letošnjega avgusta skupaj 55 tisoč, v povprečju jih je približno polovica s podaljševalnikom dosega.
Verjetno je naložba v novo modelsko linijo podznamke i draga. Koliko vozil i3 in i8 morate prodati, da vam bosta začela vračati denar?
To vidimo kot naložbo za celotno podjetje, i je kot napredni pionir za tehniko, ki jo širimo v druge modele, kot npr. plastika, ojačana z ogljikovimi vlakni CFRP, ki smo jo uporabili tudi v seriji 7, pa električni pogon, ki ga že imamo v modelskih izvedbah priključnih hibridov. Res je bila to velika naložba, posebno z novo tovarno, a je bila gotovo tega vredna. Lahko pa rečem, da vsak i3 prodamo z zaslužkom.
Volkswagen je napovedal, da bo leta 2025 prodal že milijon električnih avtov na leto, Mercedes prav tako govori o velikih številkah. Kako vi vidite električno perspektivo?
Prepričan sem, da bo pomen električnih vozil močno zrasel, ne le zaradi emisijskih zahtev, tudi zaradi vozniških izkušenj, ki so zelo dobre. Ko bode šle cene navzdol, bomo prišli do točke, ko bo ob vse ostrejših okoljskih zahtevah dražje razvijati zelo sofisticirane motorje z notranjim zgorevanjem.
*Dan po pogovoru je predsednik uprave BMW Harald Krüger za agencijo Bloomberg povedal, da bodo leta 2019 elektrificirali model mini in leto pozneje tudi X3; o konkretnih številkah še ni govoril, doseg in cena pa bosta po njegovih besedah konkurenčna, op. p.