Borgward in Horex, dve oživljeni nemški znamki

Borgward se v novih časih predstavlja s športnim terencem, Horex z zmogljivim motociklom

Objavljeno
13. november 2015 18.01
Andrej Krbavčič, Na kolesih
Andrej Krbavčič, Na kolesih

Kar nekaj isabell, arabell in regin je bilo v petdesetih letih videti na naših cestah. Potem sta priznani nemški tovarni v začetku šestdesetih let izdahnili. Že pet let nemški navdušenci masirajo Horexovo srce, Borgwardov vnuk pa stavi na kitajsko medicino.

 

Prav zanimivo, kako so nemške tovarne v petdesetih letih rade poimenovale svoje izdelke z italijanskimi in nasploh romanskimi imeni: celo gnusni Zündappov skuter se je imenoval bella, pa bi moral biti kunigunda ... Najbrž bo tako zato, ker je Italija tista leta postajala prva turistična destinacija dobro pokrpane Nemčije. Leto 1957 je bilo prelomno: v Nemčiji je prodaja avtomobilov prvič presegla prodajo motornih koles, v Italiji sta se iz tekmovalnega športa umaknili tovarni Gilera in Moto Guzzi. Fičko in hrošč sta naredila svoje ...

Tako je leta 1960, z mnogo drugimi tovarnami motornih koles vred, ugasnil tudi Horex.

Tovarna avtomobilov Borgward iz Bremna je preminula leto pozneje. Večinsko mnenje je, da je izdihnila po dolgi organizacijski bolezni, a dosti jih meni, da jo je najbrž pokopal kar BMW ... Lastnik in ustanovitelj je do konca trdil, da je tovarna tehnično solventna, saj je po popolnem izplačilu vseh upnikov še vedno ostalo kar precej denarja. K Borgwardu sta spadala še Goliath (predvsem tovorna vozila) in Lloyd (majhni avtomobili z napol plastično karoserijo), ki tudi nista preživela. Toda Borgwardovo tehnologijo in orodja so leta 1963 prodali v Mehiko in tam so isabelle in večji P100 nastajali do leta 1970.

Glavni Borgwardov izdelek je bil avtomobil srednjega razreda z 1,5-litrskim motorjem, ki je nastal leta 1949 še pod imenom hansa 1500 in so ga leta 1954 posodobili ter preimenovali v isabello. Leta 1960 je BMW razmišljal o novem avtomobilu s 1500 ccm, ki bi torej imel tekmeca ravno v isabelli. In ni nemogoče, da so s spretno propagando pomagali izsiliti Borgwardov stečaj.

Začetek tovarne sega v leto 1924, ko je konstruktor Carl F. W. Borgward uspešno predstavil trikolesni dostavnik goliath. Mala podjetja in zasebniki so jih radi kupovali. Leta 1929 je Borgward iz stečaja kupil starejše avtomobilsko podjetje Hansa-Lloyd. Pod znamko Hansa je Borgward predstavil večje in napredne avtomobile. Med drugo svetovno vojno so kajpak izdelovali strelivo in radijsko vodeno oklepno vozilo z velikim eksplozivnim nabojem. Po isabelli so leta 1960 predstavili šestvaljni P100 s pnevmatskim vzmetenjem. Obenem pa še manjšo arabello s prednjim pogonom, ki ni bila razvita do konca in je zabila še nekaj žebljev v Borgwardovo krsto.

Leta 2008 je Borgwardov vnuk, Christian Borgward, s partnerjem v Luzernu ustanovil Borgward AG. Finančno in proizvodno podporo jim daje kitajski proizvajalec tovornjakov Foton. Iz te moke je nekaj spečenega, saj so pred kratkim v Frankfurtu predstavili svojega športnega terenca BX7 dolžine okoli 4,8 metra. Nekateri nemški mediji so zapisali, da bi se v Nemčiji v prodaji utegnil pojaviti leta 2017.

Naše matere in stare matere so vlagale zelenjavo in sadje v nemške kozarce Weck ali Rex. Steklarna Rex je iz Bad Homburga. Sin ustanoviteljev tovarne si je želel nekaj več in je leta 1923 ustanovil tovarno motornih koles Horex. Najprej so vgrajevali motorje tovarne Columbus, potem so jo kupili. Njihova motorna kolesa so se zgledovala po takrat najbolj slovečih angleških, a so bila tehnično celo naprednejša. Uspešno so tudi dirkali. Po drugi svetovni vojni je bila njihov najuspešnejši izdelek 350-kubična regina, ki je bila leta 1952 celo najbolje prodajano motorno kolo svojega razreda na svetu. Potem jih je počasi zaklal avtomobil. Podjetje je kupil Daimler-Benz in ustavil proizvodnjo motornih koles.

Friedl Münch je bil najprej uslužbenec Horexa in je pozneje iz preostalih delov sestavljal specialna motorna kolesa. Leta 1977 je kupil ime in svoje velike štirivaljnike prodajal pod imenom horex TI do leta 1980. Ime so si nato podajali Fritz Roth, indijski Bajaj, MZ in Jawa. Leta 2007 sta znamko kupila nemška navdušenca in napovedala tehniško ekskluziven prisilno polnjeni šestvaljni supermotocikel. S tem je bilo očitno veliko tehniških težav, saj ga zdaj napovedujejo brez kompresorja, prvovrstno oblikovanega in izdelanega, za velik denar. Trenutni lastnik podjetja je 3C carbon group, ki napoveduje za to leto triintrideset izdelanih motornih koles.