Električni superavtomobil, hibridi in nove znamke

Na kratko s Matejem Rimcem (Rimac), Frankom Versaevelom (Volvo) in Tetsuom Mikaso (Honda) na avtomobilskem salonu v Ženevi.

Objavljeno
09. marec 2018 19.50
Gašper Boncelj
Gašper Boncelj

Pri akumulatorjih smo najboljši

Hrvaška znamka Rimac v Ženevi ni novinka. Pred tremi leti se je predstavila prvič, pa lani in letos, ko je bila na njenem razstavnem prostoru velika gneča ob predstavitvi hiper zmogljivega električnega modela concept two. Ob njem imamo lahko pomisleke, ali res vse to zmore, a vendarle se nam je zdelo prav o tem vprašati prvega moža. Naš sogovornik je bil Mate Rimac.

- Tri bistvene stvari novega super­avtomobila, zaradi katerih je boljši od prejšnjega

Ko smo predstavili prototip prvega modela, nas je bilo osem, delali smo v garaži in tam spali. Zdaj nas je 350, delali smo že za Renault, Jaguar, Koenigsegg, veliko smo se naučili in to tukaj uporabili. Drugo so izjemne zmogljivosti, npr. 1914 konjskih moči, pospešek od 0 do 100 km/h 1,97 sekunde, največja hitrost 412 km/h ... Tretja stvar je v napredni tehniki zaznavanja okolja, da je pripravljen za četrto stopnjo avtonomne vožnje in da ima najsodobnejšo informacijsko tehnologijo.

- Kako se ta neznanska moč prenese na cesto

S štirimi električnimi motorji in vektoriranjem navora je to mogoče zelo fino prilagajati, 100-krat v sekundi se izračuna, koliko moči naj gre na vsako kolo, zelo natančno lahko odmerjamo, da avto ne spodrsava.

- Čigavi in kakšni so akumulatorji

Celice kupujemo, gre za kombinacijo litija, mangana in kobalta, sestavljamo pa jih sami. Akumulatorje delamo za veliko drugih naročnikov in v tem smo poleg pogona najmočnejši.

- Ali je avto, ki je na ogled na razstavi, dokončan

Delamo še popravke, ampak ne pri tistem, kar se vidi.

- Kako gre posel z Aston Martinom

Dobro, a oni so v bistvu ena manjših strank.

- Kdo so največji naročniki

Dosti delamo za velike naročnike, a o tem ne smemo govoriti.

- Načrt proizvodnje concepta two in cena

Sto petdeset primerkov v petih letih, cena je 1,7 milijona evrov.

- Ali bodo kdaj izdelovali modele za navadne smrtnike

Tesla je zdaj vložila 14 milijard dolarjev, pa še vedno izdeluje drage avte. Za nas je to nemogoče, delamo pa komponente, ki bodo v bolj dostopnih avtomobilih.

 


Frank Versaevel, podpredsednik Volva

Presenečenje, ki je in ni

Volvo v Ženevi še nikoli ni bil tako zelo v središču pozornosti kot prav letos. Dobil je takšne ali drugačne nagrade, predstavil je novo znamko Polestar, njegov kitajski lastnik je vznemiril Nemce. O vsem tem in še čem smo spraševali Franka Versaevela, ki je Volvov podpredsednik, odgovoren za Evropo, Bližnji vzhod in Afriko.

- Kaj je ideja Polestara

Kakor razumem, gre za ustvarjanje nečesa, kot je M pri BMW-ju, z lastno identiteto in usodo. Seveda v močni povezavi z Volvom kot njegov podaljšek na športen in zelo individualen način.

- Uvodoma ga boste tržili le na izbranih trgih; kdaj tudi na manjših, kot je Slovenija

Vem, da merite na objavo, da bo uvodoma na voljo le v 14 državah. A bo pozneje dosegljiv tudi drugod in ne vem, zakaj ga ne bi mogli že zdaj tudi pri vas naročiti po spletu.

- Napovedana je elektrifikacija Volva, a ima ta še vedno velik delež dizelske prodaje

To je res, a močno pospešujemo prodajo hibridov. Dizelski delež se zmanjšuje, še posebno po objavah, kot je bila nedavna v Nemčiji. Gremo v hibridizacijo, dizelski pogon bomo na srednji in dolgi rok imeli, a v veliko manjšem deležu.

- Ali bodo ob Polestaru in Lynku potrebovali nov obrat v Evropi

O tem nisem slišal niti najmanjše omembe. Imamo obrate v Evropi, na Kitajskem in novega v ZDA, to bo za globalni cilj 800 tisoč prodanih vozil na leto dovolj.

- Včasih je bil Volvo sinonim za karavane, zdaj zmaguje s SUV-ji; ali je s karavani sploh še lahko uspešen

Seveda. Ne le na Švedskem, tudi drugje po Evropi. Ambicija je, da bi z novim V60 prodali več avtomobilov kot s prejšnjim, vanj smo prenesli vse dosežke platforme SPA (večji avtomobili) glede varnosti in premijskih lastnosti.

- Ali pride tudi S60

Da, to bo zadnji model prehoda s starih osnov na novi platformi SPA (večji avtomobili) in CMA (kompaktni avtomobili).

- Ali bo tudi povsem električen

Bo, ampak po letu 2020, prej bodo bencinci, dizli in hibridi. Ampak veste, da smo se zavezali k zelo močni elektrifikaciji.

- Volvov lastnik Li Shufu (Geely) pridobiva zanimive deleže pri konkurenci, tudi Daimlerju. Je to začetek novega Volkswagna z mnogimi znamkami?

To je res dobra tema za vas, medije, ampak jaz sem to tudi izvedel iz njih. Ob vsem skupaj se le nasmejim, res pa dobivam veliko vprašanj na to temo. Po svoje je tudi mene presenetilo, a po drugi strani niti ni presenečenje. Tudi Ford in Toyota imata drugje majhne deleže.

- Ali je ženevska razstava zanje še vedno najpomembnejša na svetu

Pred leti smo se distancirali od razstav. Vsako leto gremo le še na eno na vsaki celini, še v Detroit in Šanghaj. Ženeva je butična, a je v Evropi pravo prizorišče za predstavljanje novih avtomobilov in tukaj smo jih v zadnjih petih letih pokazali kar nekaj.

 


Tetsuo Mikasa, glavni inženir Honde

Nikoli jih nismo nehali razvijati

Hibridni pogoni so bili nekoč posebnost, danes pa se zdi, da se v avtomobilskem svetu govori največ prav o njih. Tudi pri Hondi znova stopajo v ospredje, čeravno pravijo, da so se z njimi ukvarjali ves čas, a da nas v tem delu sveta niso preveč zanimali. Nekaj o tem je povedal glavni inženir Tetsuo Mikasa.

- Zakaj so se vrnili k hibridnemu pogonu

V resnici ga nismo nehali razvijati, smo pa pred časom ustavili njegovo uvajanje na evropske trge, ki so bili takrat bolj usmerjeni k dizelskim avtomobilom. Drugje so hibride ves čas dobro sprejemali in smo jih tržili, posebno manjše, kakršnega smo uvedli leta 2012, npr. pri jazzu in HR-V s tehniko dvojne sklopke. Zdaj, ko smo razvili popolnoma nov hibridni pogon, t. i. intelligent multimode drive (IMMD), je pravi čas, da ga tukaj znova uvedemo (v modelu CR-V, op. p.), saj se tudi trg vse bolj nagiba k elektrificiranim avtom, ne le baterijskim, tudi hibridnim.

- Kaj naj bi bile prednosti glede na tekmece

V bistvu gre za električno vozilo, ki deluje s podporo bencinskega motorja. Slednji sicer lahko poganja tudi kolesi, a v glavnem žene generator za pridobivanje energije, ki jo potrebuje električni motor. Poudarek je tudi na voznosti, dinamiki v kombinaciji z majhno porabo.

- Ali bo ta pogon prišel tudi v manjše modele

Tehnika je uporabna tudi za manjše avtomobile. Napovedali smo, da bosta v prihodnje dve tretjini naših novih avtomobilov elektrificirani.

- Kakšni so akumulatorji in kdo jih izdeluje

Gre za litij-ionske akumulatorje, ki so delo našega razvoja, izdelujejo jih drugje, kdo je to, pa ne razkrivamo.

- O dizelski (ne)perspektivi

Za zdaj se trg obrača v smeri elek­trifikacije, nismo pa prepričani, ali bi se to zgodilo brez dizelske afere. Morda je malo preveč vse uperjeno proti temu pogonu. Danes za dizel glede izpuhov velja zelo strog okoljski standard, pri zmanjševanju izpusta ogljikovega dioksida ima veliko prednosti, zahteve so glede tega za leto 2020 zelo ostre in jih bo brez dizla zelo težko doseči. Je pa po drugi strani tako, da če se ljudje odvračajo od tega pogona, je vprašanje, ali ga je smiselno razvijati.