Kabine bodočih avtonomnih avtomobilov

Izzivi avtomobilske prihodnosti ali kaj ponuditi vozniku, ko ga bo vozil avtomobil.

Objavljeno
04. december 2015 14.23
Gašper Boncelj
Gašper Boncelj

V povprečju menda potrebujemo 26 minut, da se z avtom pripeljemo od doma do službe. Zato to številko nosi Volvova študija, ki nam predstavlja, kakšno bo potovanje v avtonomnem avtomobilu, s čimer se Švedi pospešeno ukvarjajo. Niso pa edini, o dnevnih sobah v samovozečih avtomobilih razmišljajo tudi pri Mercedes-Benzu, Rinspeedu, Nissanu in še kje.

Ne zgodi se zelo pogosto, da avtomobilski proizvajalec na pomembni razstavi na svoj razstavni prostor postavi notranjost avtomobila, brez karoserije, podvozja in koles. Tako se je nedavno na salonu v Los Angelesu predstavil švedski Volvo in vse skupaj poimenoval koncept 26, z njim pa prikazal, kako se bo lahko spreminjala notranjost potniškega dela bodočega samovozečega avtomobila. Volvove raziskave kažejo, da bodo potniki različno preživljali čas, ko jih bo vozil avtomobil sam, nekateri ga bodo želeli porabiti kar najbolj ustvarjalno, drugi bodo predvsem počivali. Bistvo študije je patentirana sedežna kreacija, ki se preoblikuje glede na enega izmed treh načinov – drive (vožnja), create (ustvarjanje) ali relax (počitek, sprostitev) –, ki ga uporabnik izbere. Pri možnosti relax se sedež razpotegne v ležalnik, volanski obroč se umakne v armaturno ploščo, iz nje pa se prikaže velik zaslon. V ustvarjalnem načinu se sedež premakne malce nazaj in iz vrat prileze majhna mizica, na kateri je mogoče pisati. Obstaja še osnovni način vožnje, če bo voznik bodočnosti morda hotel podoživeti, kaj so vozniki počeli nekoč, kako je treba gledati na cesto in zavrteti volan, če se pojavi kaka ovira ...

Seveda Volvo ni edini, ki je doslej predstavil kakšno študijo koncepta avtonomnega avtomobila. Spomnimo se recimo Mercedesovega izdelka F 015 z začetka letošnjega leta, ki je prav tako pritegnil pozornost s prilagodljivostjo kabine. V štirih vrtečih se foteljih lahko potniki sedijo obrnjeni drug proti drugemu, ko pa se vrata odprejo, se sedeži za lažje vstopanje in izstopanje nagnejo za 30 stopinj. Nemci so pri tej študiji poudarili tudi stalno izmenjavo podatkov med vozilom, potniki in zunanjim svetom, kar bi omogočalo šest zaslonov, ki kabino spremenijo v nekakšno digitalno areno.

Čeprav ne gre za proizvajalca serijskih avtomobilov, pa je švicarski Rinspeed uveljavljeno ime, še posebno ko gre za razmišljanja o čem drugačnem v povezavi s prevozom. Njegovi koncepti so bili v zgodovini vseh sort, v pričujočo tematiko je sodila že lanska študija XchangE, za katero so s pomočjo podjetja Otto Block, specialista za protetiko, zasnovali notranjost s sedeži, ki jih je mogoče nastaviti v kar 20 položajev. Za januarsko razstavo sodobne elektronike v Las Vegasu napovedujejo študijo εtos, ki jo bo znotraj prav tako moč prilagoditi trenutnemu načinu vožnje, saj se ob vključitvi programa samodejne vožnje med drugim zloži volanski obroč, potnikom pa se približata široka zaslona.

Tudi Japonce takšni izdelki še kako zanimajo, ne nazadnje zaradi izjemno goste poseljenosti države in velike gneče v velemestih. Nissanov koncept IDS (Intelligent Drive System) z nedavne razstave v Tokiu je ves usmerjen k avtonomni vožnji; ker smo tokrat osredotočeni na potniški del, povejmo, da ima štiri sedeže, ki so, kadar voznik vozi sam, postavljeni v dve vrsti drug za drugim, če prestavi v program avtonomne vožnje, se sedeža v obeh vrstah obrneta rahlo navznoter, da tako olajšata pogovor, notranja svetloba se iz modre spremeni v mehko belo, volanski obroč, katerega oblika spominja na uzde pri konju, se pomakne v notranjost sredine armaturne plošče, prikaže se zaslon. Da vse čim bolj spominja na dnevno sobo. V kateri pa naj bi bil tudi kakšen drugačen material. »Tradicionalni pogled na delovni prostor okoli voznika se utegne spremeniti. Zdaj zanj uporabljamo veliko plastike, ampak doma si verjetno ne želite, da bi bili obdani s plastiko,« razmišlja Fordov oblikovalec Chris Bird.