Kako je gorenjska električna dacia sandero premagala ameriški tesla roadster

Andrej Pečjak je na letošnjem Rally Monte Carlo des Energies Nouvelles zmagal v posebni razvrstitvi energijske učinkovitosti, saj je bila njegova ekipa električno dacio sandero sposobna ustrezno prilagoditi za specifične zahteve tega tekmovanja.

Objavljeno
05. april 2013 18.25
Željko Purgar, Na kolesih
Željko Purgar, Na kolesih

Na letošnjem Rally Monte Carlo des Energies Nouvelles je prvovrstno presenečenje pripravila v Češnjici na Gorenjskem v električni avtomobil predelana dacia sandero. V podrejen položaj je namreč potisnila doslej na dirki med električnimi avtomobili dominantni tesla roadster in zmagala še v posebni razvrstitvi energijske učinkovitosti.


Andrej Pečjak
je bil nesporna zvezda letošnjega že štirinajstega relija novih tehnologij Monte Carlo. V skupni razvrstitvi s francoskim sovoznikom Fredericom Mlynarczykom nista bila v ospredju, kar pa niti ni bil njun cilj – zanju je predvsem pomembna zmaga v posebni razvrstitvi energijske učinkovitosti, v kateri je za njima zaostal tudi doslej nepremagljivi tesla roadster. Pečjak je svojo električno dacio sandero razvil v okviru inštituta Metron, za inženiring je poskrbel Gašper Jereb, za akumulatorje pa je odgovoren Nejc Šter. Avtomobil poganja asinhroni trifazni motor slovenske družbe Stoja z največjo močjo med 30 in 35 kW.

Glede na največjo moč motorja tesle roadsterja, ki znaša od 185 kW do 215 kW, je slovenski električni avtomobil na prvi pogled povsem podrejen. Toda Pečjak je pravilno predvideval, da bo glede na konfiguracijo relija novodobnih energij njegov sandero kljub vsemu v prednosti zaradi petstopenjskega ročnega menjalnika. Tesla nam­reč vozi z močjo 150 kW pri 140 km/h. Pri manjši hitrosti pa brez menjalnika njegov motor deluje v območju vrtljajev, pri katerih ima občutno manjšo moč, in zato je njegov izkoristek pri hitrosti od 30 do 50 km/h od 70- do 75-odstoten. Dacia sandero pa lahko pri tej hitrosti vozi v klanec v prvi ali drugi prestavi in takrat se motor vrti z vrtljaji, pri katerih je izkoristek od 84- do 86-odstoten. Tesla je tako na ozkih, zavitih cestah z veliko višinsko razliko porabil za 10 do 20 odstotkov več energije.

Druga prednost električnega sandera je večja energijska gostota pri Metronu izdelanih litij-polimernih akumulatorjev. Ti ob masi 300 kg zmorejo shraniti 50 kWh električne energije, tesla pa v svoje 500 kg težke akumulatorje shrani 60 kWh. »Tesli ne moremo konkurirati s pogonskim motorjem, naša poglavitna prednost je izjemna energijska gostota litij-polimernih akumulatorjev, ki se jih zaradi nevarnosti vžiga vsi bojijo, mi pa jih obvladamo,« je povedal Pečjak in še dodal, da se za povrhu med vožnjo po klancu navzdol s pomočjo menjalnika regenerira več energije.

Prednosti slovenskega električnega avtomobila so skrite še v številnih podrobnostih in finih nastavitvah, od prave strategije polnjenja do izbire olja primerne viskoznosti za menjalnik, ki deluje pri temperaturi zunanjosti. »Tesla je vsekakor boljši avtomobil,« prizna Pečjak, »nam je pač s specifičnimi predelavami uspelo na tekmovanju iz našega sandera iztisniti več.«

Na letošnjem reliju novih energij v Monte Carlu je sicer v skupni razvrstitvi zmagala posadka Prusak-Loty s toyoto prius, ki je hibridni avtomobil vozila na mešanico bencina in etanola (E85). Najboljša slovenska posadka v tej razvrstitvi sta bila Gregor Zdovc in sovoznica Nina Premk, ki sta s toyoto auris na utekočinjeni naftni plin zased­la skupno 55. mesto, Pečjak in Mlynarczyk sta bila 77. Doslej najboljša slovenska uvrstitev v skupni razvrstitvi ostaja lansko 28. mesto posadke, ki sva jo sestavljala avtor tega članka in sovoznik Silvan Lulik z opel ampero. Je pa treba omeniti, da je Gregor Zdovc v posebni razvrstitvi zmogljivosti voznikov letos zasedel odlično drugo mesto in za seboj pustil tudi Andreja Peč­jaka, ki je v tej razvrstitvi osvojil deveto mesto.