Potem ko je lani s slovenskih cest neznano kam izginilo skoraj tisoč vozil, se je v prvih treh mesecih letos zdelo, da si lahko lastniki vsaj malo oddahnejo. A do konca junija se je slika že spremenila in v drugem trimesečju se je število ukradenih vozil zelo približalo lanskemu. Po šestih mesecih jih je tako pogrešanih že več kot 430.
Med posameznimi znamkami kakšne večje razlike v primerjavi s prejšnjimi leti skoraj ni. Na vrhu je še naprej Volkswagen, pri katerem pa se je ob »standardnem« golfu, ki je s 57 primerki največkrat ukraden model, nepričakovano povečalo zanimanje tatov za družinskega (ali tovornega) caddyja. Izginilo jih je že devet, lani v tem času zgolj štirje.
Bolj kot pri Volkswagnu (–10 odstotkov) se je število kraj zmanjšalo pri Renaultu (–28 odstotkov). Medtem ko so cliov v prvih šestih mesecih tako lani kot letos ukradli 16, pa je tudi pri francoski znamki opazen porast kraj družinskih scenicov – letos jih je izginilo že 15, lani v tem času zgolj osem. Tatovi so se poleg tega večkrat odpeljali z laguno, a 100-odstotno povečanje v tem primeru pomeni zgolj šest vozil.
Med prestižnimi znamkami je tatovom še vedno najljubši BMW, vendar se je »povpraševanje« po teh avtomobilih zmanjšalo za skoraj četrtino. Tako kot lani je največkrat (18) izginil BMW serije 3, pri čemer velja omeniti, da so tatovi dvakrat odpeljali model M3, enkrat pa M3 coupe. Tudi audijev so letos ukradli manj kot lani, a razlika je majhna (37 letos, 34 lani, od tega je kar sedemkrat s parkirišča izginil audi A6).
Med drugimi znamkami je letos bolj oblegan Fiat (14 ukradenih, lani zgolj 7), podobno priljubljen je Peugeot (14 lani, 15 letos), najbrž predvsem med mladimi pa postaja vedno bolj iskan eden od Piaggiovih skuterjev. Letos jih je izginilo že 30, 36 odstotkov več kot v prvi polovici preteklega leta.
Število kraj avtomobilov torej še naprej ostaja na dokaj visoki ravni, čeprav je res, da Slovenija v tem pogledu ni izgubila ugleda ene najvarnejših evropskih držav. Glede na to, kateri avtomobili najbolj pogosto izginjajo, je bolj ali manj jasno, da jih nepridipravi razdrejo in prodajo po delih. Najrazličnejših šušmarjev je po Sloveniji dovolj, da je dele z ukradenih avtomobilov dovolj preprosto unovčiti, k temu veliko pripomore tudi pregovorna »iznajdljivost« Slovencev, ki zelo radi kupimo poceni – pa čeprav neznanega izvora.
Policija je nanizala kar nekaj nasvetov za tehnično varovanje avtomobila – več ko jih boste upoštevali, manjša bo verjetnost, da se bodo tatovi spravili prav na vašega. Ena od prvih zapovedi je še naprej, da vedno (aha, tudi pred vrtcem ali med plačevanjem goriva) avtomobil zaklenete, še prej pa zaprete vse šipe (mimogrede: nekateri modeli omogočajo, da šipe zaprete kar na daljavo, z dolgim pritiskom na tipko za zaklepanje na daljinskem upravljalniku).
Parkirajte na osvetljenih ulicah in parkiriščih, dragocenosti in dokumentov pa nikar ne shranjujte na vidnih mestih – to velja že med vožnjo, ko jih nepridipravi lahko opazijo, denimo, pred semaforjem. Vgrajena atestirana alarmna naprava je pametna odločitev za vse, skoraj nujna pa za lastnike avtomobilov, ki so najviše na seznamu ukradenih (VW golf, renault clio, audi A3, BMW serije 3 ...). Pri policiji priporočajo še dodatne varnostne ukrepe – od kljuke za zaklepanje volana oziroma volanskega droga do ventila s ključavnico za blokiranje zavor in skritega stikala za prekinjanje vžiga motorja oziroma delovanja črpalke za gorivo, na trgu so tudi rešitve, ki vas o stanju avtomobila obveščajo na zaslonu pametnega telefona.
V vseh primerih pazite na kakovost naprav (ustrezni certifikati) in njihove vgradnje, to zaupajte le pooblaščenim delavnicam. Pa še nekaj: večina zavarovalnic ponuja za avtomobile z atestirano alarmno napravo popust pri sklenitvi kasko zavarovanja.