Ukradeni avtomobili ostanejo večinoma doma

Število kraj vozil v Sloveniji se v zadnjih letih počasi povečuje. Manjša in cenejša vozila gredo za nadomestne dele.

Objavljeno
06. avgust 2012 21.07
Janez Kovačič, Na kolesih
Janez Kovačič, Na kolesih
Ljubljana – Slovenija je z vidika avtomobilskega trga zanimiva, skoraj samosvoja: prodaja novih avtomobilov je bila primerjalno z drugimi državami srednje, vzhodne in južne Evrope precej ugodna, medtem ko kraje avtomobilske pločevine v zadnjih dvajsetih letih nikoli niso bile tako velik problem kot, recimo, na Slovaškem, Poljskem ali morda v Srbiji.

Seveda pa to še ne pomeni, da so kraje avtomobilov nekaj, kar je zgolj obroben, komaj omembe vreden pojav. Statistika ministrstva za notranje zadeve kaže, da se je število ukradenih motornih vozil – ta upošteva tudi motocikle, traktorje, tovorna vozila, prikolice ipd. – v zadnjih treh letih polagoma povečalo. Ker je težko najti razložljivo povezavo med številom prodanih novih vozil in številom ukradenih, je mogoče domnevati, da gospodarska kriza vpliva tudi na to področje. Ker policija ugotavlja, da velika večina ukradenih vozil konča v Sloveniji, in sicer jih razgradijo ter uporabijo za rezervne dele, pomeni, da se počasi povečuje tudi povpraševanje po ukradenih rezervnih delih. Tako ali drugače, v letošnjih sedmih mesecih je bilo pri nas ukradenih 624 vozil ali povprečno skoraj 90 vsak mesec. Lani je bilo ukradenih 889 vozil (dobrih 74 vsak mesec), predlani 798 oziroma približno 66 vsak mesec, leta 2009 pa 792. Po tej statistiki se torej število kraj avtomobilov povečuje, in če se tako nadaljevalo, bo letošnje leto slabše kot zadnja leta, kar gre morda v prid domnevi o povezanosti splošnega gospodarskega stanja s krajami avtomobilov.

Sicer pa letošnja statistika hkrati potrjuje trditev, da so v samem vrhu najpogosteje ukradenih avtomobilov tisti, ki gredo tudi sicer precej dobro v promet. Renault clio je že dolga leta najbolje prodajano vozilo na slovenskem trgu, hkrati pa je znamka Renault med tatovi tudi najbolj priljubljena, saj je letos neznano kam izginilo 119 renaultov. Med temi je bilo kar 37 ali 38 cliev (številka se razlikuje glede na oznako na seznamu ukradenih vozil), kar je tretjina vseh ukradenih renaultov. Ker se v zadnjih časih povprečna starost avtomobilov, registriranih v Sloveniji, nekoliko povečuje in ker je kriza vse hujša, je jasno, da postaja trg z ukradenimi rezervnimi deli za najpogostejše vozilo na Slovenskem vse živahnejši. Tudi volkswagen golf je še vedno ljubljenček slovenske tatinske scene. Letos je bilo pri nas ukradenih 83 volkswagnov, od teh je bilo golfov, ki si sicer že dolga leta lastijo lovoriko najuspešnejšega vozila na evropskih trgih oziroma EU, več kot polovica oziroma 45. Tako kot za clia tudi za tega volkswagna velja, da ga ukradejo predvsem za rezervne dele; le redki, morda posebne izvedenke, kot so GTI in podobne, gredo čez mejo ali k naročniku. Vendar je prav v primeru clia in golfa mogoče opaziti nesporno povezanost med trgom novih in »trgom« ukradenih avtomobilov: tako Renault kot Volkswagen sta letos v Sloveniji prodala največ novih vozil.

Če kradejo manjše in cenejše avtomobile predvsem za rezervne dele, je težko verjeti, da se to dogaja z večino dražjih vozil, kot so, recimo, vozila tovarn Audi, Mercedes Benz, BMW in podobni. Pa tudi pri teh ni mogoče povsem izključiti domačega »povpraševanja«, saj se, kot smo zapisali, povprečna starost slovenskih avtomobilov povečuje, kriza pa je zanesljivo prizadela tudi lastnike audijev, beemvejev, mercedesov ipd. Nesporno prvak med temi vozili oziroma tovarnami je letos BMW – v sedmih mesecih je izginilo 59 beemvejev. Tako mercedesi kot audiji so bili precej manj zanimivi, kajti do včeraj je izginilo 28 mercedesov in 32 audijev. Med ukradenimi beemveji je najbolj priljubljen športni terenec X5 (deset ukradenih), sledita pa športni M3 (dva) in prestižni BMW 645. V to kategorijo seveda spadajo tudi porscheji. Letos so izginili trije – 911 carrera in dva športna terenska cayenna –, pri čemer se zdi jasno, da jih niso ukradli zato, da bi jih v kakšni zakotni garaži razstavili in prodali po kosih.

Za tistega, ki mu ukradejo avtomobil, je to seveda velik problem in šok. Ampak tveganje, da sta zjutraj parkirno mesto ali garaža prazna, je precej manjše pri tistih, ki imajo japonski ali korejski oziroma kateri azijski avtomobil. Tako sta letos izginili samo dve toyoti, trije nissani, nobena mazda, štiri kie pa pet hyundaijev ipd. Pa to vendar niso tovarne, ki bi bile po številu prodanih novih vozil povsem na začelju. Celo nasprotno – prav Kia je bila v letošnjega pol leta med redkimi tovarnami, ki so na slovenskem trgu prodajo celo povečale (36 odstotkov). To bi lahko pomenilo, da so ti avtomobili za tatove nezanimivi. Vprašanje je, koliko časa še.