Mesec dni so organizatorji olimpijskih iger v Tokiu leta 2020 branili grafičnega oblikovalca Kenjira Sana in njegov olimpijski logotip, o katerem se je kmalu po predstavitvi začelo šušljati, da je plagiat. V torek so se po velikem pritisku javnosti logotipu odrekli, njegovega avtorja pa pozvali, naj dokaže svoj prav.
»Od gospoda Sana pričakujem pojasnilo. Počutim se, kot da smo bili izdani,« je na novinarski konferenci izjavil guverner Tokia Yoichi Masuzoe. Japonski premier Šinzo Abe pa je še pred razglasitvijo odločitve organizacijskega odbora olimpijskih iger dejal, da se je ta odločil pravilno in da morajo olimpijske igre biti dogodek, ki ga slavijo vsi. Sodu je izbila dno nova obtožba, da je priznani japonski oblikovalec na predstavitvi olimpijskega logotipa uporabil fotografiji hale tokijskega letališča brez dovoljenja avtorjev in ju retuširal tako, da je reklamne oglase zamenjal s plakati z omenjenim logotipom.
»Odločili smo se, da je edino primerno logotip opustiti in oblikovati novega. Na tej točki menimo, da ne more dobiti podpore javnosti,« je za agencijo Associated Press povedal generalni direktor organizacijskega odbora tokijskih olimpijskih in paraolimpijskih iger Toshio Muto. Odbor bo objavil nov razpis za oblikovanje logotipa, vendar Muto ni navedel natančnega datuma. Medtem je japonska televizijska mreža TBS že izračunala, da je tokijska mestna oblast izgubila 46 milijonov jenov, kar je približno 330.000 evrov, za oglaševanje in druge stroške promocije opuščenega logotipa. Sponzorji olimpijskih iger, med njimi tudi nacionalni letalski prevoznik Japan Airlines, ki je logotip v svojih oglaševalskih kampanjah začel uporabljati pred dnevi, pa bi lahko ostali brez dobičkonosnih pogodb.
Serijski ponarejevalec?
Še prejšnji petek so organizatorji olimpijskih iger zagovarjali oblikovalca Kenjira Sana in v njegov bran objavili prvo različico logotipa brez rdeče pike, ki jo je Sano dodal pozneje. Logotip olimpijskih iger ponazarja črko T, ki simbolizira besede Tokio, jutri (angl. tomorrow) in ekipa (angl. team), rdeči krožec pa utripajoče srce. Toda pomisleki o avtentičnosti so se zdaj pojavili tudi pri tej prvi različici logotipa. Spominjala naj bi na logotip iz posterja za razstavo priznanega nemškega tipografa Jana Tschicholda leta 2013.
Z logotipom japonskih olimpijskih iger pa so povezane obtožbe o plagiatorstvu, odkar je belgijski oblikovalec Olivier Debie opozoril, da močno spominja na njegov logotip za gledališče v Liegu, ki ga je oblikoval leta 2011. Belgijski oblikovalec je proti mednarodnemu olimpijskemu odboru vložil tožbo za prepoved uporabe logotipa. Prvo zaslišanje je predvideno za 21. september, a zaradi najnovejšega razpleta dogodkov to še ni gotovo.
Triinštiridesetletni Kenjiro Sano je obtožbe o kopiranju logotipa vseskozi zanikal, v torek pa je po dogovoru z organizatorji olimpijskih iger tudi sam predlagal njegovo opustitev. Kot je dejal ob tej priložnosti, sta ga »spletno šikaniranje« in »netočno medijsko poročanje« porinili na »mejo tistega, kar človek še lahko prenese«. Prejel naj bi več žaljivih mejlov in sporočil, na spletu pa naj bi zakrožile tudi fotografije njegovih družinskih članov in drugih sorodnikov.
V preteklih petih mesecih in pol se je nadenj zgrnil tudi kup drugih obtožb, ki nakazujejo, da je v svoji državi zelo cenjen oblikovalec v resnici serijski ponarejevalec. Nekaj tednov po objavi olimpijskega logotipa je Sano priznal, da je osem dizajnov od 30, ki so jih v njegovem studiu Mr Design zasnovali za promocijske torbice japonskega proizvajalca pijač Suntory, kopij drugih del, vendar je krivdo prevalil na svoje asistente. Sebe je posipal s pepelom le, ker je imel pomanjkljiv pregled nad njihovim delom. Živalski vrt v Nagoyi je sprožil preiskavo o izvirnosti svojega logotipa, ki ga je prav tako izdelal Sano, po namigih, da spominja na logotip narodnega muzeja na Kostariki. V Sanovem studiu so podobnost zanikali. Prav tako se bo moral grafični oblikovalec zagovarjati zaradi podobnosti logotipa za načrtovano javno knjižnico in muzej v mestu Ota severozahodno od Tokia z logotipom ameriškega oblikovalca Josha Divina.
Peticija proti Zahi Hadid
Škandal z logotipom je že druga sramota za japonske organizatorje olimpijskih iger v mesecu dni. Dne 17. julija so po protestih javnosti zaradi vrtoglavo rastočih stroškov gradnje zavrgli načrt za olimpijski stadion, ki so ga izdelali v studiu Zaha Hadid Architects. Veliko pikrih na račun Hadidove so izrekli tudi ugledni japonski arhitekti in sprožili peticijo za njegovo ukinitev. »Odločili smo se, da se vrnemo na začetek in olimpijski stadion načrtujemo z ničle,« se je tudi ob tem dogodku oglasil premier Abe.
V studiu zvezdniške arhitektke Zahe Hadid, ki je leta 2008 zmagal na natečaju za izvedbo stadiona, so morali že konec leta 2014 – ko se je cena projekta povzpela na 1,8 milijarde evrov – načrte prilagoditi znižanemu stroškovniku, zdaj pa bodo morali pripraviti povsem nov načrt zanj. Iz studia so sporočili, da se stroški niso povečali zaradi oblikovanja, temveč zaradi draženja gradbenih del v Tokiu in zahteve po zagotovitvi dokončanja projekta v zastavljenem času. Stadion bo nared že za gostovanje svetovnega prvenstva v ragbiju leta 2019, so še dodali, vendar vse številnejši skeptiki menijo, da to ni mogoče. Utegne se celo zgoditi, da bo dokončan zgolj nekaj mesecev pred otvoritvijo olimpijskih iger.