To so živi mladostni spomini 77-letnega Vladimirja iz Barkovelj pri Trstu, ki jih je zaupal za (dvojezično) razstavo Smo vzeli kar en šugaman in tekli čez cesto, spomini na tržaška kopališča. Na ogled bo samo še ta konec tedna, 20. in 21. maja, v dvorani Slovenskega kulturnega društva Barkovlje.
Da bi raziskovali osebne spomine slovenskih prebivalcev v Trstu in okolici na različne kotičke obale vse od Barkovelj do Devina, sta se prijateljici Katja Huš iz Ljubljane in Neža Lipanje iz Sežane domislili lansko poletje prav tam – na soncu in ob morju v Barkovljah. Med ležernim preživljanjem poletnih dni sta sociologinja in filozofinja ter kulturna antropologinja po izobrazbi ugotavljali, da se vzdolž barkovljanske riviere kažejo zanimivi prostori, pa ne samo zaradi specifične lege, kakršno ima med zelo prometno cesto in spokojnostjo Jadranskega morja barkovljanska riviera, ampak tudi zaradi vpetosti teh obalnih kotičkov v vsakdanji ritem tamkajšnjih prebivalcev. Tu se srečujejo pripadniki različnih generacij, narodnosti in kultur, kopališča pa se še danes več kot očitno kažejo kot pomembni prostori srečevanj.
Trinajst intervjujev,
To so bili časi, ko so komaj kaj prinesli na plažo, še v 60. letih je redkokdo prinesel brisačo ali pa samo to. Kot se je izrazila 75-letna Neva, so bili kot divjaki, nič niso imeli. »Ma kakšne kreme, kakšne kape ... Jaz sem se toliko pražila na soncu, da zdaj ne grem več nanj! Dobim lise po obrazu kot ena veča (slo. starka). Ure in ure smo lovili ribe in bili zares črni.« Sedem let starejša gospa Vera pa se je s prijateljicami v Bagni popolare kopala »brez brisač, brez vsega. Morje nas je zmočilo, sonce nas je posušilo.« Pozneje je bilo drugače, je mogoče ugotoviti iz tistega, kar je povedala 55-letna Tatjana. Ko so na plažo hodili še peš, sta imela »mama in tata eno veliko torbo, v kateri sta nosila brisače in paštašuto. Vsak je držal torbo na eni strani in vsi smo pešačili dol proti morju. To je bilo za nas veliko veselje.«
Ena Barkovljanka v Gradežu
Veliko veselje je bilo tudi za (raziskovalko) Nežo Lipanje, ko je še kot deklica s starši hodila v Trst ne samo po nakupih, temveč od prvih toplejših dni, primernih za kopanje, tudi na sesljansko plažo, v Nabrežino in Križ. »Za nas Sežančane je bilo to najbližje morje, kot radi pravimo, Trst pa je zame pomenil tudi prvi stik s kakšnim zahodnim mestom. Na barkovljansko plažo sem hodila pozneje kot najstnica s prijatelji, moji mami se je tam vedno zdela prevelika gneča,« pripoveduje in dodaja, da so tja praviloma hodili kot zaključena družba in se z Italijani niso družili. Še danes, kot so jima povedali, vladajo nenapisana pravila, kje se kopa kdo, kje so kopališča, »rezervirana« za starejše, in na katerem delu se ponavadi zasidrajo mladi, povedali so jima tudi, da za svoje prijatelje rezervirajo mesto in da če komu zasedeš »njegovo«, utegne zameriti. In še danes se kopalna sezona razteza od maja do konca oktobra.
»Veliko pogovorov se je končalo predvsem z razmišljanji in izpovedmi o pomenu morja za tamkajšnje življenje. Pripovedovali so nam ne samo, kje natanko so se naučili plavati, ampak tudi kakšne barve je morje v različnih letnih časih, časih dneva, kdaj najraje zahajajo na obalo ...« še dodajata sogovornici. Marsikdo med njimi danes predvsem zaradi starosti ne zmore več na kopanje, mlajšim pa ostaja del tedenske rutine v toplejši polovici leta, pogosto zgodaj zjutraj in proti večeru. »Namen te nekakšne male etnografske raziskave je bil prikazati predvsem utrinke iz različnih obdobij ter jih ponazoriti s fotografijami – brez dodatne interpretacije. Izrisali smo tudi zemljevid največkrat omenjenih lokacij kopanja, med katerimi so javna pa tudi nekatera zasebna kopališča, kakršno je bilo Excelsior, kjer so se kopali pretežno italijanski prebivalci,« poudarjata Katja Huš in Neža Lipanje. Je pa kraj kopanja marsikdaj določila tudi simpatija oziroma ljubezen. Kot je povedala 75-letna Eva, je zaradi moža pet let hodila na kopanje v Gradež. »Si mislite? Ena Barkovljanka na peščeni plaži v Gradežu! Ma meni pesek ne ugaja, meni se dopade naša skala.«