Pipistrel ob zgodovinski letalski dosežek

Električni polet čez Rokavski preliv: ko je v igri denar, svetopisemska zgodba o Davidu in Goljatu ne velja več.

Objavljeno
08. julij 2015 16.44
Ivo Boscarol med poletom. Ajdovščina 9. april 2015.
Blaž Močnik, Tolmin
Blaž Močnik, Tolmin
Ajdovščina – Brezkompromisna moč multinacionalk Siemens in Airbus je v torek preprečila poskus ajdovskega Pipistrela, da bi kot prvi na svetu z električnim letalom preletel Rokavski preliv. Siemens je letalskemu palčku, ki bi za nekaj dni prehitel poskus Airbusa, prepovedal uporabo njihovega motorja za letenje nad vodo.

»Če se nas tako bojijo veliki, potem že delamo prav,« je kljub razočaranju nad prepovedjo velikanoma kljuboval prvi mož Pipistrela Ivo Boscarol. Prepoved je pravzaprav precej bizarna in ne kaže na kaj drugega kakor čisto merjenje moči letalskih Davida in Goljata, saj bi se pod Pipistrelov dosežek podpisal tudi Siemens. Pipistrel se je namreč omenjenega podviga lotil z električnim prototipnim letalom alpha electro, ki ima pod pokrovom Siemensov motor, evropski proizvajalec letal s sedežem v Franciji Airbus pa E-Fan, ki pa ima od Siemensa nič drugega kakor zgolj nalepke. Medtem ko bi Francozi Rokavski preliv zgolj prečili, bi Slovenci dosežek potrdili še s povratnim letom čez morje. V Pipistrelu so se na podvig pripravljali od oktobra lani in bi za tri dni prehiteli Airbus, če ne bi prejeli pisma nemškega velikana, ki je domnevno zaradi varnosti prizemljil alpha electro.

»Zadnja verzija motorja ni ne narejena ne testirana ne dovoljena z naše strani za polet nad vodo. Zato vam izrecno prepovedujemo uporabo našega motorja za kakršen koli polet nad vodo. Če nas nemudoma ne obvestite o lokaciji motorja in nam ga ne vrnete, bomo ukrepali, da bi preprečili kakršen koli načrtovan polet,« je pisalo v pismu, ki ga je podpisal Siemensov vodja razvoja električnih letal Frank Anton. Ta je bil decembra v Ajdovščini in po kratkem poletu ni skoparil s komplimenti na račun ajdovskega proizvajalca letal ter dobrega sodelovanja med Pipistrelom in Siemensom. Da bo ironija še večja: gre za strokovnjaka slovenskih korenin.

Airbus hoče biti prvi

Prepoved je že odmevala v letalskem svetu, kjer so potezo, s katero sta Airbus in Siemens zatrla slovenske ambicije, označili za nešportno. »Airbus je napel mišice s Siemensom, ki je takoj prekinil pogodbo za dobavo motorjev. Ta zahrbtni poskus Airbusa lahko vidimo zgolj kot veliko nešportnost letalskega velikana z globokimi žepi v želji, da je prvi – prvi za vsako ceno. Airbus je vložil pol milijona evrov v petkov dogodek, zato očitno ni smel tvegati, da bi ga prehitela druga družba,« je za ameriško revijo Flyer izjavil Pipistrelov zastopnik za ZDA Michael Coates. Francoski zastopnik Christian Stuck pa je pojasnil, da so francoske oblasti dovolile polete alphi electro: »Opravili smo testne polete, ki so pokazali, da bi z lahkoto prečili preliv, v uri napolnili baterijo in se z dvema osebama vrnili na celino.« Stuck je še dodal, da je v nedeljo vodja lokalne Siemensove tovarne pregledal letalo, toda sledila je zgolj prizemljitev plovila.

Izziv za električno letenje

Rokavski preliv je že od nekdaj pomemben izziv za premikanje meja v letalstvu. Leta 1909 se je prvega podviga uspešno lotil francoski letalec in izumitelj Louis Bleriot, ko ga je preletel v 36 minutah in 30 sekundah.

Potem ko je Pipistrel omogočil prvi polet električnega letala z dvo- in štirisedežnim prototipom, bi bil prelet podobnega plovila čez Rokavski preliv nov mejnik. Za razvoj alpha electre so v Ajdovščini namenili 1,5 milijona evrov, medtem ko je Airbus za konkurenčno letalo odštel kar 50 milijonov. Boscarol ob tem dodaja, da trenutno obstaja največ deset letal, ki bi se lahko lotila napovedanega poskusa, od teh bi tri lahko našli v hangarjih Pipistrela: »Prelet čez Rokavski preliv je verjetno zadnji izziv na področju električnega letenja. Električna letala so trenutno enako zmogljiva kakor bencinska pred 106 leti, ko je preliv preletelo prvo letalo, zato je tokratni dosežek zavidanja vreden.«

»Na žalost je še enkrat prevladal interes denarja. Seveda bi lahko v naslednjih dneh še vedno izvedli polet, toda spoštujemo Siemens. Pipistrel vnaprej čestita Airbusu za nov dosežek v električnem letalstvu,« še komentira Boscarol.