Pod prsti občutiti bogastvo življenja

Feelif pomaga otrokom pri učenju brajice in geometrije.

Objavljeno
17. maj 2017 17.30
Maja Prijatelj Videmšek
Maja Prijatelj Videmšek

Osnovnošolka Mia v učilnici Centra IRIS za slepo in slabovidno mladino s prstom drsi po zaslonu tablice, prekrite s posebno mrežico. S sledenjem vibrirajočim točkam vešče zazna obliko kvadrata na zaslonu. Nato se preizkusi v reševanju »spomina«, ki jo ob najdbi ploščic z enakim motivom živali razvedri z njihovim oglašanjem.

Z napravo Feelif je Mia že domača, saj jo je večkrat testirala in s predlogi sodeluje pri njenem razvoju. Inovacija slovenskega podjetja 4WEB pa življenja ne bo olajšala le njej, temveč tudi milijonom drugih slepih in slabovidnih po vsem svetu.

V javnosti ni prav dobro znano, da slepi in slabovidni zelo vešče uporabljajo tablice in pametne telefone z zaslonom na dotik. Prelomnost multimedijske naprave feelif pa je v tem, da jim na enodimenzionalni površini omogoča začutiti tudi obliko. Doslej je bil najboljši približek tega Braillov grafični displej, ki fizično prikazuje oblike s pomočjo dvignjenih čepkov, vendar je njegova pomanjkljivost visoka cena; stane približno 50.000 evrov, zaradi česar si ga lahko privoščijo le izobraževalne ustanove za slepe in slabovidne. Poleg tega posamezniku ne omogoča izraziti kreativnosti.

Feelif je približno tisočkrat cenejši in po besedah inovatorja in ustanovitelja digitalne agencije 4Web Željka Khermayerja odpira povsem nove dimenzije uporabnosti informacij v digitalnem zapisu, kot so čutenje oblik, risanje in interaktivne zgodbe. Vse to je za videče samoumevno, slepim in slabovidnim pa je bilo doslej nedostopno. Multimedijsko napravo sestavljajo tablica, reliefna mrežica in aplikacija, ki vse skupaj poveže v doživetje, ki ga slepi čuti pod prsti.

Pripomoček za učenje brajice in geometrije

Khermayer je idejo za tehnologijo dobil ob ogledu oddaje o gluhoslepih v Sloveniji. Močno se ga je dotaknilo, da so ljudje, ki so zaradi izgube vida že tako prikrajšani za številna doživetja, dodatno odrezani od sveta zaradi drage tehnologije, prek katere komunicirajo z njim. Odločil se je, da jim bo pomagal z razvojem cenejše. Najprej je razmišljal o komunikatorju za gluhoslepe, a se je skozi razvoj produkta in preverjanje zanimanja investitorjev preusmeril k ideji inovativne tehnologije za slepe in slabovidne. Ta jih z vibracijami, zvokom in glasom vodi po oblikah, izrisanih na zaslonu tablice, ali po tistih, ki jih sami narišejo na zaslon. Izbočene kroglice na mrežici, prilepljeni na tablico, zgolj omogočajo boljšo orientacijo pri drsenju prsta po zaslonu.

Ker so feelif razvijali z osnovnošolci, so zdajšnje vsebine osredotočene na šolsko učno snov, pove Katarina Pavšek, članica ekipe 4Web. Aplikacija bo na primer koristen pripomoček za učenje brajice in geometrijskih funkcij, ki bo omogočil hitrejšo usvojitev znanja in samostojno učenje. Ker je naravnana zabavno, bo tudi spodbujala k učenju. Znano je namreč, da imajo slepi in slabovidni otroci pogosto težave s pozornostjo, zato v učnem procesu potrebujejo več motivacije, pojasni Pavškova. Obenem poudarja, da so obstoječe metode učenja še vedno dobrodošle, saj otroci z njimi trenirajo fino motoriko. Res pa so zamudne tako zanje kakor za učitelje, dodaja.

88 milijonov potencialnih uporabnikov

A razvijalci feelifa ne nameravajo ostati le pri pomoči mlajšim slepim in slabovidnim. Iščejo tudi ideje za možnosti uporabe tehnologije pri odraslih. Trenutno napravo testirajo na slovenskem trgu s prvimi uporabniki, ki jo bodo dobili še ta mesec. Cena Samsungove tablice z mrežico in aplikacijo je 500 evrov. »Ko bomo prepričani, da je izdelek vrhunski, bomo z njim vstopili na svetovni trg, najprej v druge evropske države, zatem v ZDA,« napove Katarina Pavšek. Na obeh trgih je okoli 14 milijonov potencialnih uporabnikov, na svetu pa skupaj okoli 88 milijonov ljudi, ki bi napravo lahko uporabljali.

Poleg nje v podjetju, ki deluje pod ambasadorstvom staršev slepih in slabovidnih otrok ter Tehnološkega parka Ljubljana, razvijajo odprto platformo, ki bo združila vse akterje, povezane s slepimi in slabovidnimi: slepe in slabovidne osebe, njihove starše, učitelje, tiste, ki želijo ustvarjati vsebine zanje, in programerje, ki bodo želeli pripravljati vsebine za feelif. Na njej bodo lahko vsebine delili ali prodajali, kar pomeni tudi nove možnosti zaslužka za slepe in slabovidne ter njihove starše, ki večino svojega časa namenijo otroku in zato ostanejo brez zaposlitve ali imajo le delno.

Razvoj feelifa, pri katerem sodeluje osem sodelavcev agencije 4Web, je bil financiran z lastnim kapitalom, konvertibilnim posojilom za zagon inovativnih podjetij ter nepovratnimi sredstvi iz evropskega sklada za regionalni razvoj in države Slovenije. Investitorja za razvoj odprte platforme v podjetju še iščejo. Glede na vse prejete nagrade za inovacijo, ki potrjujejo njeno globalno družbeno korist, jim ga ne bi smelo biti težko pritegniti. Na nedavnem festivalu Webit Europe v Sofiji so se zavihteli na drugo mesto med 2425 prijavljenimi zagonskimi podjetji, Organizacija Združenih narodov za izobraževanje, znanost in kulturo (Unesco) je feelif uvrstila med 150 najboljših inovacij. Zmagali so tudi na slovenskem turnirju socialnih inovacij in prišli med pet finalistov na konferenci Podim za zagonska podjetja iz regije Alpe-Adria, ustanovitelj in direktor Željko Khermayer pa je na seznamu stoterice najbolj vplivnih inovatorjev v srednji in vzhodni Evropi.