Vrhunec prireditve – »pijani pilot«

Grado Airshow 2017: glavne zvezde so bili znova legendarni Frecce Tricolori.

Objavljeno
14. maj 2017 22.46
Primož Jovanovič
Primož Jovanovič
Gradež – Vsakoletna tradicionalna prireditev Grado Airshow kot ena prvih letos odpira sezono letalskih šovov. Je sicer ena manjših tovrstnih prireditev, a vendar velja za zelo dobro obiskano in priljubljeno, zlasti zaradi atraktivne lokacije, mesteca Gradež na jadranski obali, in seveda nastopa svetovno znane akrobatske letalske skupine Frecce Tricolori.

Italijanska vojaška akrobatska letalska skupina Frecce Tricolori domuje na letališču Rivolto v bližini Vidma. Kot pravijo piloti te skupine, je Grado Airshow ena njihovih najljubših prireditev, saj nastopajo tako rekoč pred pragom svoje baze, kjer imajo največ oboževalcev.

Letošnji Grado Airshow je odprl nastop Team Audance, ki nastopajo kot skupina sedmih jadralnih padal z motorjem. Lep, počasen koreografski nastop sta spremljala glasba in barvni dim, ki ga padalci med letenjem spuščajo za seboj. Prikazali so veliko elementov, ki jih navadno vidimo pri akrobatskih skupinah, ki letijo z veliko hitrejšimi in zmogljivejšimi letali – dokaz, da ni pomembno, s kakšno letalno napravo letiš, ampak da znaš varno in lepo prikazati vse, kar znaš.

Sledil je prikaz reševanja iz morja s helikopterjem Agusta Westland HH139A italijanskega vojaškega letalstva, ki ga poganjata dva turboreaktivna motorja. Od leta 2001 je bilo izdelanih več kot 770 različic tega helikopterja, Italija jih ima v svojih oboroženih silah 15. V svojem desetminutnem nastopu je pilot poleg reševanja ponesrečenca iz vode prikazal tudi različne manevrske sposobnosti tega helikopterja, ki v križarjenju doseže maksimalno hitrost 310 kilometrov na uro in lahko v zraku ostane slabih šest ur.

Ultralahko letalo Savage Classic s plovci. Foto Primož Jovanovič.

Prireditev se je nadaljevala z nastopom ultralahkega letala Savage Classic s plovci, ki mu omogočajo vzletanje in pristajanje na vodi. To izredno lahko letalo je kljub velikim in okornim plovcem prikazalo okretnost, ki navadno pritiče akrobatskim letalom. Sledil je prikaz letenja z minimalno hitrostjo, ki znaša slabih 70 kilometrov na uro, ter večkraten prikaz pristanka in vzleta na vodi. Prav zaradi zelo majhne minimalne hitrosti, ki jo ima to letalo, je za pristanek in vzlet potrebovalo le nekaj deset metrov. Pilot, sicer kapitan na boeingu 777 družbe Alitalia, je po končanem nastopu letalo »parkiral« kar na plažo in požel velik aplavz.

Glasba in dim

Vrhunec prireditve so bili legendarni Frecce Tricolori. Nebo nad Gradežem so zavzeli zvoki reaktivnih motorjev in dim v barvah italijanske trobojnice, ki se je vlekel za letali. V polurnem programu so prikazali veliko atraktivnih elementov. Takšno letenje, ki ga je izvajalo deset pilotov, zahteva ogromno izkušenj, znanja ter koordinacije, kajti vsaka najmanjša napaka lahko privede do katastrofe. Manevri in akrobacije se dogajajo pri velikih hitrostih (do 800 kilometrov na uro), letala pa so med letom zelo blizu skupaj. Tudi letos je bil eden od vrhuncev nastop solista, ki je navduševal obiskovalce s svojim nastopom »pijanega pilota« – vrtenja okrog svojih vseh treh osi na vrhu svojega vertikalnega vzpona.