»Z vami letim kapitanka Alja Berčič Ivanuš«

Prva kapitanka na Slovenskem: Bila je prva in edina pilotka helikopterja, zdaj leti s canadierom.

Objavljeno
25. september 2014 20.25
ivanuš
Milena Zupanič, notranja politika
Milena Zupanič, notranja politika
Brnik – Slovenski nacionalni letalski prevoznik Adria Airways je danes predstavil svojo prvo pilotko – kapitanko v svojem več kot polstoletnem obstoju. To je Ljubljančanka Alja Berčič Ivanuš.

Slovenija ima dolgo tradicijo pilotk, a so se le malokateri odprla vrata v poklicno letalstvo. V nasprotju z letalskimi družbami po svetu, kjer je približno vsak deseti pilot v resnici pilotka, je v nekdanji Jugoslaviji in nato samostojni Sloveniji poklic pilota ostal skoraj izključno v domeni moških. Izjemi sta samo dve: v slovenski Adrii je pred dobrima dvema desetletjema kot kopilotka letela Marjana Dežnak, ki je nato nadaljevala poklicno pot na Nizozemskem, kjer je postala kapitanka boeinga 747, danes pa je že upokojena. Zdaj je Adria izšolala svojo prvo kapitanko, danes 40-letno Aljo Berčič Ivanuš. »S tem smo odprli vrata ženskam v letalstvu,« je povedala tiskovna predstavnica Adrie Airways na današnji  tiskovni konferenci. Med več kot sto piloti Adrie Airways je Alja edina pilotka.

S športnega travnika do poklica

Danes 40-letna Alja se je srečala z letalstvom v najzgodnejših letih, ko je preživljala lep del svojega otroštva in mladosti s starši na travnikih športnih letališč. Oče Maks je namreč dolgoletni tekmovalec v jadralnem letenju, vse svoje življenje pa je tudi poklicni pilot in leti v Adrii Airways še danes. Alja se je že zgodaj odločila iti po njegovih stopinjah; najprej na ljubljanskem športnem letališču v Mostah in v Lescah, kjer je pri 16 začela leteti z jadralnimi letali, po gimnaziji pa se je z vpisom na letalsko smer strojne fakultete v Ljubljani odločila tudi za poklicno letalsko pot. Najprej se je leta 1999 zaposlila pri Slovenski vojski, kjer je bila prav tako prva in edina pilotka helikopterja. »Vojaško in potniško letenje, to sta dva povsem različna svetova,« pravi danes.

Štiri zlate črte na levem sedežu

V Adrii Airways je začela leteti pred osmimi leti, takrat seveda kot kopilotka. Večino pilotov vodi poklicna pot od kopilota do kapitana v Adrii po petih do sedmih letih letenja. Alja, ki je vmes postala še mama, se je z desnega, kopilotskega, na levi, kapitanski sedež v tesni kabini potniškega letala Canadier regional JET 200/900 dokončno presedla junija, ko je opravila kapitanski izpit. Letenje pilota – kapitana je seveda enako kopilotskemu, le da je odslej je v njenih rokah še več odločitev in vsa odgovornost za varen in uspešen let tega 86-sedežnega letala. Spremembo lahko opazi vsakdo že na zunaj: njena temno modra pilotska uniforma ima na rokavih namesto dveh ali treh po novem štiri zlate črte.

»Sem pilotka in sem mama, to je en svet«

Letalo ne ve, ali ga pilotira moški ali ženska. Pilot je torej pilot, četudi je pilotka, mora leteti enako. Varnost je na prvem mestu in prav zato zahteva letenje celega človeka. Toda kadar govorimo o pilotkah, ne moremo mimo dejstva, da – če je vse po sreči – govorimo hkrati o mamah. Mame pa, kot vemo, zahtevajo zase otroci. »Sem pilotka in sem mama, zame to nista dva svetova, temveč en sam moj svet,« je dejala Alja, katere delovni vsakdan kroji poleg letenja tudi zdaj že petletni sin. Če ne bi imela podpore moža in ljubeče družine, pa tudi razumevajočih sodelavcev, ki načrtujejo, kdaj bo na vrsti za letenje, ne bi mogla biti poklicna pilotka, pravi. Pogosto se namreč zgodi, da odleti, še preden se sin zbudi, ali se vrne domov, ko že spi. »Kadar letim, moram izklopiti telefon in takrat me ni,« je povedala. V vrtcu imajo poleg njene številke za »klic v sili« dolg seznam drugih telefonskih številk.

Alja ima za seboj zavidljivo število ur letenja. Najprej 250 v jadralnih letalih, nato 500 v helikopterjih, zdaj pa že nadaljnjih 5000 ur v dveh tipih kanadskega letala Canadair regional, izdelanih v podjetju Bombardier v Montrealu. Po letalskih izkušnjah in pri svojih letih je približno na polovici svoje poklicne letalske poti. Še do nedavnega so imeli piloti sicer skrajšano delovno dobo, a zdaj ni več tako. Pot jo bo še dolgo vsak dan vodila nad oblake križemkražem po Evropi, kamor letijo Adrijina letala. »Počutite se udobno in varno. Z vami letim kapitanka Alja Berčič Ivanuš,« bodo slišali potniki. Srečno!