Zdravniki, trgovski pomočniki

Etika na preizkušnji: V najnovejšem katalogu ene od blagovnih znamk se pojavljata še dve zdravniški imeni.

Objavljeno
10. oktober 2014 19.31
FERLIČ
Brigite F. Žgajnar, Ozadja
Brigite F. Žgajnar, Ozadja
Ljubljana – Odkrili smo še dva zdravniška obraza, ki s svojima pojavama in izjavama potrošnike prepričujeta v nakup določenih izdelkov, kar je v nasprotju s kodeksom medicinske deontologije.

Pred dobrima dvema letoma smo prvič pisali o spornem nastopanju zdravnikov v oglasih. Zmotila nas je izjava Roka Lokarja, zdravnika splošne medicine, ki je v oglasu za eno od prehranskih dopolnil za vrhunske in rekreativne športnike povedal, da klinično dokazano izboljša mišično vzdržljivost in olajša bolečine. Pred nedavnim smo pisali še o primerih dveh zdravnikov iz oglasov. S problematiko je bila seznanjena zdravniška zbornica oziroma njen odbor za pravno-etična vprašanja, Komisija RS za medicinsko etiko (KME) pa je junija pozvala zdravnike, naj v zvezi z nastopanjem v reklamnih prispevkih za to ali ono zdravilo spoštujejo določila kodeksa medicinske deontologije. Ta v 10. členu med drugim določa: »Vsaka neposredna ali posredna reklama ali publiciteta, ki nima vzgojnovarstvenega in izobraževalnega cilja, je za zdravnika prepovedana. Zdravnik se ne sme okoriščati z nagradami za propagiranje farmacevtskih, kozmetskih in drugih proizvodov.« Pri KME so junija sklenili še, da naj sodelovanje med proizvajalci zdravil in zdravniki poteka po načelih medicinske in poslovne etike.

Nasveti in kodeks, kot kaže, nimajo učinka. V najnovejšem katalogu ugodnosti ene od blagovnih znamk, katere izdelek je reklamiral tudi v uvodu omenjeni Lokar, se pojavljata še dve zdravniški imeni. Zdravnica splošne medicine Sonja Ukmar, ki ima ordinacijo družinske medicine na Brdu v Ljubljani, hvali izdelek za izboljšanje gibljivosti sklepov (v julijskem katalogu je priporočala izdelek za preventivo in kurativo pri vnetju mehurja), dermatologinja Nastja Lazar iz Zdravstvenega zavoda Dermoestetika Izola pa kremo, ki, kot navaja, ustavi nastajanje angiotenzina II in s tem uničevanje kolagenske mreže.

Vprašali smo ju, ali se jima njuno ravnanje glede na omenjeni kodeks ne zdi sporno.

Ukmarjeva je pojasnila, da se ji prehranska dopolnila, o katerih je dala izjavo, zdijo učinkovita in naravna: »Ne sodelujem zato, da bi reklamirala sebe ali izdelek, ampak povem svoje mnenje o določeni zdravstveni težavi oziroma njenem lajšanju! Za to delo nisem plačana!«

Tudi Lazarjeva je zatrdila, da ni dobila plačila za objavo svojega mnenja, ni dobila nagrade in se ni osebno okoriščala. V oceno so ji ponudili kremo s posebno učinkovino in jo je začela uporabljati, kot tudi njeni bližnji. Krema jo je navdušila in jo priporoča svojim strankam. Učinkovina, ki jo krema vsebuje, po njenih besedah znanstveno dokazano deluje in to poudarja. Prosili smo jo za podatke o tem, kako so potekala testiranja te kreme in za izsledke študij, ki so jo prepričale. Odgovorila je, da nam bodo podatke poslali iz podjetja, nam pa ponudila vzorčke kreme, da bi jo lahko preizkusili.

»Narava mojega dela je taka, da moram slediti novostim in jih neprestano preizkušam,« je še povedala. Sodeluje tudi z drugimi podjetji, ki ji dajejo vzorčke za preizkušanje: »Včasih me dejansko zanese in v člankih ali pri nasvetih v medijih nehote omenim izdelek, s katerim imam dobre izkušnje,« je pojasnila Lazarjeva. Izrečeno mnenje o kremi ima po njenem prepričanju vzgojnoizobraževalni namen, češ da v poplavi krem, ki se agresivno publicirajo v medijih, uporabniki težko ločijo kakovost od zavajanja. »Ta krema je slovenski proizvod in to je tudi pomembno. Ker imam nekaj znanja s področja kozmetičnih proizvodov, lahko za izrečenim stojim,« pravi Lazarjeva.