Med pregledovanjem razstavljavcev na letošnji berlinski konferenci Apps World naju je pritegnila storitev, ki je precej izstopala med poslovnimi, marketinškimi in igričarskimi aplikacijami. Predstavila jo je Danka Ida Tin: ustanoviteljica podjetja Clue, ki razvija in ponuja »sodobnejši in pametnejši nadomestek menstrualnega koledarčka«.
Njena aplikacija ne ponuja samo odgovora na pogost, ampak tudi pogosto skrit problem evidentiranja in analiziranja »tistih dni«. V nastopu je uporabila skoraj vse brenčavke mobilnih aplikacij: personifikacijo, deljenje podatkov s skupnostjo, kvantifikacijo, skrb za zdravje, velike podatkovne zbirke, pridobivanje in zadrževanje uporabnikov. Vendar je sogovornica pojasnila, da s koledarčkom nimajo namena zgolj pridobiti čim več uporabnikov (oziroma uporabnic) in jih prodati najboljšemu ponudniku, ampak ima precej ambicioznejši cilj: pomagati ženskam, da bolje spoznajo in načrtujejo svoj reprodukcijski cikel.
Za kakšen namen ženske večinoma uporabljajo aplikacijo? Verjetno je niste razvili zgolj kot nadomestilo papirnatega koledarčka v torbici.
Aplikacija jim pomaga slediti, kdaj jih čaka naslednja menstruacija in kako dolg je njihov ciklus. Toda sčasoma postane nekakšen telesni dnevnik, kamor ženske vpisujejo znake, ki jih vidijo pri sebi, bolečine, ki jih čutijo, temperaturo, ki si jo izmerijo. Ko uporabnica vnese vse podatke, lahko natančno spremlja, v katerem delu ciklusa je. Tako začne bolje razumeti povezave med različnimi deli telesa, kar pomaga lažje prebroditi »ženske težave,« ki so skoraj 40 let pomemben del življenja.
Kako aplikacija pomaga uporabnicam na podlagi meritev, ki jih vnašajo vanjo? In kaj lahko vi razberete iz vseh teh podatkov?
Imeli smo primer profesionalne pevke, ki mora natančno spremljati ciklus, saj se ji zaradi delovanja hormonov spreminja glas. Zanjo ni dovolj samo grafičen prikaz zbranih podatkov, kar omogočajo nekatere pametne zapestnice, ampak potrebuje uporabno razlago teh podatkov. Zato se naša aplikacija ves čas uči in povezuje različne indikacije, ki jih vnaša uporabnica. Ko smo pridobili dovolj podatkov in primerjali uporabnice, pa smo lahko ovrgli tudi nekaj trdovratnih mitov.
Mitov?
Denimo prepričanja, da ženska zanosi 14. dan ciklusa. Podatki kažejo, da v resnici pri večini žensk ovulacija ne nastopi na 14. dan, ampak večina odstopa od tega domnevnega pravila. Takšne spremembe opazimo šele takrat, ko analiziramo dovolj velik vzorec. Vendar so bile znanstvene raziskave menstrualnega ciklusa doslej precej omejene, saj so največje raziskave vključile največ do 2000 prostovoljk. Našo aplikacijo pa redno uporablja več sto tisoč žensk po vsem svetu.
Vas je kak raziskovalec že prosil, ali mu dovolite uporabiti zbrane podatke?
Da. Neka študentka želi spisati diplomo o digitalnih pomočnikih za žensko zdravje. Smo tudi partner v dveh projektih ameriških univerz, ki s pomočjo naše aplikacije zbirajo podatke. Njihovi raziskovalci iščejo prostovoljke, ki nato uporabljajo clue in same pošiljajo podatke univerzama. To so šele prvi koraki. Upamo pa, da bomo lahko kdaj sodelovali tudi v večjih raziskavah.
Lahko zbrani podatki povzročijo spremembo vedenja in vplivajo na predstave o menstrualnem ciklusu? Ali celo spreminjajo navade?
Zagotovo. Mladi so precej bolj odprti, kot smo bili mi ali naši starši. Danes lahko dekle pošlje sliko svojega ciklusa prek snapchata in fantu pojasni, zakaj je slabe volje. In nazaj dobi razumevajoč odgovor. Ali obratno – da pove, da je v najboljšem obdobju ciklusa, če s partnerjem načrtujeta družino. Takšne primere smo že imeli. Aplikacija lahko tudi pošlje sms. Recimo – nocoj bodi doma (smeh). V marsikaterih predelih sveta je izjemno pomembno uravnavati število rojstev, saj je težko ali nemogoče preživljati veliko družino, otrokom zagotavljati primerno šolanje in vse drugo. Če imajo ženske dostop do informacij in hkrati razumejo, kaj se z njimi dogaja, to res lahko spremeni družbo.
Torej vaša aplikacija niti ni toliko koledarček kot nekakšen pripomoček za uravnavanje rojstev. Morda sodobna različica naravne metode kontracepcije?
Tako je. Glede na to, kako pomemben del življenja vsake ženske je menstruacija in kako velike odločitve so povezane z načrtovanjem rojstev, sem presenečena, da je bilo na tem področju tako malo inovacij. Pred 70 leti smo razvili kontracepcijsko tableto in od takrat ni bilo novih inovacij. Naš namen pa je premakniti načrtovanje rojstev od tabletke k podatkom.
Lahko meritve podatkov že sporoča tudi kakšna nosljiva naprava za zaznavanje fizioloških lastnosti? Ali morajo uporabnice še vedno same opazovati spremembe skozi ciklus in jih vpisovati v aplikacijo?
Za zdaj je treba vse početi brez dodatnih elektronskih pripomočkov, integracija z naprednejšimi tipali nam še manjka, vendar se s tem ukvarjamo. Čez tri leta pričakujem, da bomo imeli popolno alternativo tabletki, utemeljeno na zbiranju in obdelavi podatkov.
Kakšna tipala imate v mislih?
O tem še ne morem govoriti, vendar imamo tudi brez njih že danes velik potencial. Več sto milijonov žensk ima pametni telefon, nima pa dostopa do kontracepcijskih pripomočkov – zaradi verskih, finančnih in drugih razlogov.
V svojem nastopu ste omenili, da precej pričakujete od Applove ure. Zakaj? Boste tudi z nje in njenih tipal dobivali določene podatke?
V prvi različici verjetno še ne. Pričakujem pa, da bo v naslednjih urah vgrajeno vse, kar si lahko predstavljate. Poleg tega je ura precej bolj intimna naprava. Bolje je prikazovati občutljive osebne podatke na majhnem zaslonu na zapestju kot na večjem zaslonu telefona, kjer jih lahko vidi več ljudi. Z vsakim korakom bomo tehnologije bolj približali telesu. Od računalnikov smo bili še precej odmaknjeni. Telefone imamo v rokah in pred očmi. Ure, zapestnice in drugo oblačilno elektroniko smo nosili na telesu, naslednji premik pa so naprave in tipala v samem telesu ali pa vsaj všita v oblačila. Postala bodo nevidna in nikjer jih ne bomo več čutili, a bodo priskrbela zelo koristen tok podatkov.
Podatki, ki se zbirajo v aplikaciji, ostanejo na telefonu ali gredo v oblak?
Uporabnica se lahko sama odloči. Sprva je aplikacija vse podatke zapisovala na mobilnik, zdaj pa je mogoče odpreti račun in naložiti podatke v oblak. To nam omogoča zbiranje in analizo podatkov, uporabnice pa imajo koledarčke varno shranjene na strežniku in jih lahko vidijo na vseh mobilnih napravah, ki so prijavljene v račun.
Vam uporabnice zaupajo? Marsikdo ne želi zapisati tako intimnih informacij niti v mobilnik, kaj šele poslati ponudniku storitve, ki bo te podatke nekje hranil in jih obdeloval.
Zasebnost in varnost podatkov sta za nas izjemno pomembni. Če nam uporabnice ne bodo zaupale, nihče ne bo uporabljal naše storitve. Tudi zato na začetku sploh nismo zbirali podatkov, saj smo se želeli na to dobro tehnično pripraviti in ugotoviti, ali so jih uporabnice sploh pripravljene deliti z nami. Zato podatke popolnoma anonimiziramo in jim puščamo izbiro, kje jih hočejo shraniti. Morda pa vas bo presenetil podatek, da uporabnice le redko omenjajo skrb za varovanje podatkov. To jih sploh ne skrbi.
Niti ne. Številne raziskave kažejo, da uporabnikov večinoma ne skrbi elektronska zasebnost.
Mi celo menimo, da jih premalo skrbi, zato smo namestili toliko varovalk. Že od ustanovitve hočemo biti podjetje, ki skrbno, vestno in transparentno ravna z uporabniškimi podatki – da jasno povemo, kaj zbiramo in s kakšnim namenom. Skušnjave so seveda velike. Vsako podjetje, ki zbira uporabniške podatke, jih lahko proda oglaševalcem ali trži komercialne analitske storitve. Vendar sem prepričana, da so ti podatki izjemno dragoceni za razvoj znanosti in družbe, zato podatkovna podjetja ne smemo zapraviti zaupanja uporabnikov.
Bolniki bi lahko kmalu začeli obiskovati zdravnike in jim prinašati goro podatkov iz vaše in podobnih zdravstvenih aplikacij. Kakšen bo po vašem mnenju odziv zdravnikov?
Z aplikacijo nagovarjamo končne uporabnike, ne zdravnikov. Smo pa tudi od njih že dobili kakšno prošnjo za podatke. Težave lahko nastanejo, če se bodo ljudje začeli množično samodiagnosticirati, čeprav nimajo ustreznega znanja. Take laične diagnoze in sklepanja so pogosto napačni, zdravnikom pa to povzroča velike težave, še posebej če so pacienti trdno prepričani o svojem prav. Seveda pa drži tudi obratno, še posebej glede plodnosti – tudi to, kar je trdila in razglašala ginekološka stroka, ni bilo vedno res in najbolj uporabno.
Veliko govorite o plemenitih ciljih, ki jih imate z aplikacijo, toda od njih se ponavadi ne da živeti. Kakšen je vaš poslovni model? Koliko uporabnic imate in kaj to pomeni za prihodke?
Doslej smo imeli dva milijona prenosov aplikacije. Zelo velik delež tistih, ki si aplikacijo namestijo, jo potem tudi uporablja. Naš cilj je ponujati najbolj uporabljano aplikacijo v celotni kategoriji pripomočkov za zdravje in rekreacijo. Trenutno se posvečamo pridobivanju uporabnikov, v prihodnosti pa bomo iskali nove vire prihodkov, denimo naročnine za osebna zdravstvena svetovanja. Zbrane podatke bo treba nekako osmisliti in to bo največji izziv za razvijalce zdravstvenih aplikacij.