Blagovna znamka olgafacesrok sta oblikovalca Olga Košica in Rok Marinšek, ki sta s svojim nakitom pred dvema letoma opozorila nase na uradnem delu pariškega tedna mode, nato zasedla strani kitajskega Vogua in Harper's Bazaarja; v njun nakit se je zaljubila ena največjih pop zvezd na Kitajskem Laure Shang in ga vzela za svoj zaščitni znak; prav zdaj sta dobila naročila za izdelavo več naglavnih okrasij in mask za njene odrske nastope.
Na nedavnem modnem sejmu v Vicenzi, kjer je glavno nagrado 22. natečaja Mittelmoda prejel naš modni oblikovalec Peter Movrin, sta ponovno pritegnila pozornost, ne le urednice italijanskega Vogua Sare Maino, ampak tudi lastnice enega najbolj vplivnih podjetij v modi People's Revolution, ki producira modne revije svetovnih oblikovalcev, njun nakit prodira v Dubaj, Katar, na Japonsko.
Vse, kar se sveti
Na začetku je bil bolj eksperiment, pravi Olga Košica, ko sedimo skupaj na terasi Nebotičnika in se je sonce ujelo v kos nakita iz zadnje kolekcije, ogrlico Medusa, ki je v lični odprti škatlici razstavljena na mizi.
Začelo se je, kot vse posebne zgodbe, po naključju. Druženje v Barceloni, obiskovanje butikov, galerij, kjer sta ugotovila, da jima je »najprej fino skupaj«, da so »jima všeč podobne stvari« in da je prav to, da prihajata iz različnih smeri, Rok iz grafičnega oblikovanja, ona iz mode (z magisterijem na londonskem Royal College of Art), lahko prednost. Kombinacija dveh individualistov, zgrajenih osebnosti, ki izzivata drug drugega in se hkrati nenehno učita.
»Zanimalo naju je raziskovanje, igra z materiali, oblikami. Rekla sva si, da lahko uporabiva katerikoli material, kakršnokoli obliko. Vse možnosti so bile odprte,« pove Rok. Prva kolekcija Inside Out je nastala iz ideje, da se vse tisto, kar je znotraj nas, preseli navzven, kot nakit. Nakit kot človeško telo. Nakit, ki poustvarja človeško hrbtenico, rebra, srce. Tisto, kar je običajno skrito znotraj, pod človeško kožo, je obrnjeno navzven, postavljeno na ogled. Črno ali belo srce, obešeno okrog vratu, niha na mestu, kjer utriplje pravo človeško srce. »V mislih sva imela tudi simboliko, recimo belega srca, ki je še nedotaknjeno v bolečini, črno srce, ki trpi, ki se je izžgalo, izgorelo v ljubezni,« se nasmehne Olga.
Svobodo sta si dovolila tudi v materialih, uporabila sta keramiko, kovino, pleksi steklo, usnje … »Šele potem sva začela raziskovati 3D-tiskanje,« pravi Olga. »In zdaj nadgrajujeva tehnike, zdaj tiskava tudi v kovini, ne samo v plastiki. Tudi to raziskujeva. Zdi se mi fino, ker ima vsak material drugo površino, in tako dobiš prosojnost, mehkobo.«
Že kot punčka je imela poseben odnos do nakita, pravi Olga. »Zame je bil vedno nekaj dragocenega, ne glede na material, nekaj, kar moram imeti, kar moram nenehno preizkušati, kar ti spremeni razpoloženje. Sem kot sraka, vznemiri me vse, vse, kar se sveti, vse, kar je posebno … Ne vem, kako naj rečem, nakit je zame magični objekt,« se nasmehne. Magični objekt tudi v smislu, da ti nadene drugo identiteto, če si to želiš. Ogrlica iz živo rdečih in oranžnih peres, ki asociira na nekaj starodavnega, šamanskega; bele vrtnice kot nekaj krhkega, delikatnega, celo melanholičnega.
»Ja, lahko bi rekel, da s tem nakitom lahko prevzameš določene vloge,« pravi Rok. »Lahko si oblečen čisto klasično, nakit je tisti, ki ti omogoči vstop v drugo vlogo in morda iz tebe potegne nekaj, za kar niti sam ne veš, da je tvoje.«
»Najine stvari pač niso male, osebne, decentne,« se nasmehne Olga. »So zelo močne, opazne, delujejo kot močna izjava, izraz navzven. S sodobnimi materiali, kot je plastika, ustvarimo sodoben videz, lahkotnost, se pravi peresa, ki so izdelana s 3D-tiskalnikom, niso več vračevska indijanska peresa, ampak dobijo drugo, urbano dimenzijo.«
Prodor na revije
Stilist Andrej Skok, ki že vrsto let dela v Parizu, je bil na kratkih počitnicah v Ljubljani, videl 3D-uhan v obliki vrtnice in ga odnesel s sabo v Pariz. Pokazal ga je eni najbolj vplivnih modnih oblikovalk na Kitajskem, Mashi Ma, s katero sodeluje, fascinacija je bila takojšnja. Masha Ma, ki ima sicer na voljo vse oblikovalce dodatkov, se je v hipu navdušila nad estetiko in tehnologijo. Najprej je njun uhan visel na mood boardu, tabli, na kateri oblikovalci zbirajo navdih, kakšna naj bi bila videti kolekcija, jima je povedal Skok. Potem je med vsemi možnostmi – prevladala ta. Masha Ma jima je naročila novo kolekcijo in jima dala navodilo, smer. Zimski vrt. Winter Garden.
Potem sva začela iskati ideje, pravi Rok, najprej sta našla pesem Pabla Nerude z istim naslovom, pomislila na ivje, zaledenele veje in rože na zimskem vrtu, na lepoto in hkrati minljivost. »Zimski vrt je najlepši v trenutku, ko je zamrznjen, torej tik preden umre, hotela sva ujeti to lepoto in minljivost,« doda Rok.
Masha Ma je svojo kolekcijo za jesen in zimo 2013/2014 na pariškem tednu dopolnila z njunimi belimi in črnimi uhani iz vrtnic in ivja, z naglavnimi obroči, ogrlicami – in požela velik uspeh.
Zakulisje velike modne revije je bilo doživetje zase, seveda sta si predstavljala, kakšna mašinerija stoji za vsako takšno revijo, a doživeti to v živo, se nasmehne Rok, je nekaj drugega.
Winter Garden je tako postala najbolj svetovno opažena kolekcija blagovne znamke olgafacesrok. Takoj po modni reviji se je zgodil preboj na Kitajsko.
Oblikovalka Masha Ma namreč med drugim sodeluje z eno največjih pop zvezdnic na Kitajskem, Laure Shang, nekakšno različico kitajske Lady Gaga, a z neprimerno večjo mero stila in elegance. In tako je v svoj stajling za pop zvezdo v videospotih vpletla tudi ves njun nakit, krono iz ptičev, drobnih silhuet živali. V videu Star je Laure Shang vsa belem, z belo lasuljo, z zamrznjenimi belimi vrtnicami, ki ledenijo na njenih ušesih, videti je kot bitje, ki je prišlo iz utopičnega kraja, kjer se Vojna zvezd sreča z Atlantido.
3D-tiskalnik v vsak dom
Nakit olgafacesrok je prišel na editorial strani kitajskih edicij svetovnih revij, kitajskega Vogua, Harper's Bazaarja, tajvanskega Elle, črne vrtnice na ušesih modelov so plenile pozornost na straneh Glass Magazina, za snemanje si je njun nakit zaželela tudi angleška pop pevka albanskih korenin Rita Ora; določeni kosi unikatne kolekcije Inside Out žal nikoli niso prišli nazaj v Ljubljano. Kitajska oblikovalka ju je želela tudi za svojo naslednjo kolekcijo na pariškem tednu mode. Tokrat sta ustvarila krhke silhuete ptičev, ptičev v letu, v gibanju in jih preselila na ogrlice, uhane, naglavne obroče, ki spominjajo na krone, in dala kolekciji naziv Lucid Dreams.
Vmes so ju začele zanimati barve, žareče oranžno-rumeno-rdeče ali modro-zeleno-rumene ogrlice iz peres, in uhani, ki sta jim dala ime po mitološkem ptiču Garudi, iz hindujske mitologije, pove Olga. Prava peresa ali imitacija bi lahko delovali pretežko v smislu sporočila, preveč šamansko, a sta s 3D-tehnologijo stiskana peresa spremenila v sodoben, urban kos. Navdih nikoli ni bil problem, se nasmehneta. Za kolekcijo Aquar sta ga iskala v globinah morja, za zadnjo kolekcijo Medusa sta raziskovala mitološko bitje meduze, v katerem sta hotela ujeti element ženske moči, skrivnostnosti.
Vznemirljivo je, da tribalistični elementi, kot so ptice in peresa – prevedeni v računalniški jezik –, dobijo nov smisel, pravi Olga. Tudi 3D-tehnologija je od njunih pionirskih začetkov pred tremi leti postala bolj dostopna, tudi cenejša.
Kako je sploh videti proces 3D-tiskanja, me zanima. »Najprej se izriše ideja nakita, kot skica na roke ali na računalniku, potem je treba prevesti skico v računalniški jezik. In to naredi Olga,« se nasmehne Rok. »Se je bilo pač treba priučiti,« skomigne z rameni ona. »Ta fajl potem potuje na tiskalnik, ta ga tiska v tankih slojih, ki se nalagajo v višino.«
Pravijo, da naj bi leta 2040 imelo skoraj vsako gospodinjstvo 3D-tiskalnik, pravi Olga. »Treba bo le še naložiti dokument z načrtom prstana ali stola in si ga preprosto natisniti.« Prednosti? »Možnost izdelave najbolj natančnih detajlov in hitrost. Za izdelavo enega uhana iz kolekcije Winter Garden, govorimo samo o tiskanju, 3D-tiskalnik potrebuje dve uri. Ročno bi ga izdelovali več tednov.
Črne ovce oblikovanja
V začetku maja je prišlo vabilo na mednarodni sejem mode in nakita v Vicenzo: londonska spletna platforma Not Just a Label ju je med 1800 oblikovalci z vsega sveta uvrstila med sto najbolj obetajočih (duhovito imenovanih Black Sheep, črne ovce), ki jim je omogočila pot, bivanje, predavanja, lastno stojnico in predstavitve nove kolekcije.
Najprej se je na njuni stojnici ustavila urednica italijanskega Vogua Sara Maino in ju uvrstila med šestnajst najbolj obetajočih oblikovalcev nakita, ki so že objavljeni na spletni strani Vogua; modna oblikovalka iz Dubaja ju hoče za modno revijo v trenutno zelo aktualnem modnem prizorišču v Dubaju.
Na njuni stojnici se je zadržala tudi Kelly Cutrone, ameriška modna publicistka, televizijska osebnost in ustanoviteljica enega najbolj vplivnih podjetij v svetu mode People's Revolution, ki producira modne šove za oblikovalce, kot so Vivienne Westwood, Valentino, Jeremy Scott, Thierry Mugler, Agent Provocateur … Preverila je vsak kos kolekcije Medusa, kupila njun head piece iz kolekcije Lucid Dreams, naglavni okras, ki spominja na krono, podobno, kot jo je v videospotu nosila kitajska zvezdnica, vmes mimogrede zamrmrala, da bi morda ime blagovne znamke olgafacesrok bolj udarno zazvenelo kot olgaroks, in predvsem dala vedeti, da jo zanima nadaljnje sodelovanje.
»Pravzaprav se še nama zdi nenavadno, da se nama je od srečanja v Barceloni, kjer sva samo razmišljala o možnosti oblikovanja nakita skupaj, v samo treh letih zgodila revija na pariškem tednu mode, nato prodor na Kitajsko, v Dubaj, Katar, odpira se Japonska, zdaj očitno tudi Amerika.«
»Sva predvsem oblikovalca,« pravi Rok, ne poslovneža. »To še vedno jemljeva kot ustvarjalni izziv, kot igro.« Do zdaj so ju našli drugi. Na sejmih, v Parizu, Trstu, Vicenzi, na spletu, po priporočilih. Naročila prihajajo, morala bosta začeti razmišljati o nekom, ki se spozna na posel. Za zdaj denar, ki ga dobita za naročene ekskluzivne kose, uporabita predvsem za nove raziskave in eksperimentiranje z novimi tehnologijami.
Navdih pa je … povsod, kamor usmerita pogled; je v zraku, na ulici, v moderni umetnosti, v človeškem telesu, podobah iz narave ali v poeziji.