Če že ni kruha, pa naj bodo vsaj igre

Medtem ko se banke in zavarovalnice borijo za preživetje in na borznih parketih pustoši vihar, šport pluje v mirnih vodah. Če bo finančno recesijo preživel samo en šport, pa bo to nogomet, pravijo analitiki.

Objavljeno
26. oktober 2008 20.27
Roma - Manchester United 0:2 (0:1)
P. Z.
P. Z.
Medtem ko se banke in zavarovalnice borijo za preživetje in na borznih parketih pustoši vihar, šport pluje v mirnih vodah. Že v preteklosti se je spretno izogibal burnim gospodarskim tokovom. Če bo finančno recesijo preživel samo en šport, pa bo to najbolj razširjena igra na svetu - nogomet, pravijo analitiki. Denar, ki se steka v potokih prek televizijskih pravic in ob podpori multinacionalk, zagotovo ne bo usahnil. Še več, vrhunski nogomet bo v časih največje krize postal še večji magnet za televizijske gledalce, ki si bodo ob pomanjkanju želeli poceni zabavo.


Številke govorijo zase. Svetovno prvenstvo leta 2010 v Južnoafriški republiki je že razprodano. FIFA naj bi zanj iztržila 3,2 milijardi dolarjev. UEFA je z letošnjim EP v Švici in Avstriji vknjižila 400 milijonov dolarjev čistega dobička. Liga prvakov naj bi ji v tej sezoni navrgla 1,1 milijarde dolarjev. Televizijske pravice za ligo prvakov so na glavnih trgih razdeljene že za obdobje 2009-2012. Cena je za 10 odstotkov višja v primerjavi z obsoječim triletnim obdobjem. Kmalu se bodo začela pogajanja za televizijske pravice v angleški premier league, kjer zaradi povečanja zanimanja na Daljnem vzhodu pričakujejo novo rekordno številko. Postaji Sky in Setanta sta lani angleški nogometni zvezi (FA) za triletne pravice v Veliki Britaniji odšteli 2,94 milijarde dolarjev. Pravice za prenose v drugih državah in za nove medije (internet, mobilna telefonija) so navrgle še 1,73 milijona zelencev.

 

Ko denarja zmanjkuje, je nogomet dobra naložba. Prenosi privabljajo množice in ravno to iščejo pokrovitelji, ki se želijo izogniti finančnemu polomu. SP v Nemčiji 2006 si je na 376 različnih postajah ogledalo 26,3 milijarde ljudi. FIFA kar 90 odstotkov proračuna prejme iz naslova SP. Vse pogodbe imajo bančne garancije in vse banke imajo državne garancije, zato se Sepp Blatter in njegovi v Zürichu nimajo česa bati. FIFA ima za SP 2010 šest komercialnih partnerjev. Coca-Cola ima pogodbo sklenjeno celo do leta 2022. Letalska družba Emirates je plačala 195 milijonov dolarjev za SP 2010 in SP 2014 v Braziliji. UEFA, ki je v Švici in Avstriji obrnila okrogli dve milijardi dolarjev, še niti ni začela s prodajo EP 2012 na Poljskem in v Ukrajini. Tudi njeni finančni temelji so trdni. Za ligo prvakov 2009-2012 je že podpisala pogodbe s štirimi od načrtovanih šestih partnerjev (Ford, Heineken, Mastercard in Sony).

 

Skeptiki pravijo, da takšno stanje ne bo trajalo v nedogled in opozarjajo na naraščajoče dolgove klubov. Prav zato je predsednik UEFA Michel Platini preveč zadolženim zažugal, da jim grozi izločitev iz lige prvakov. Zavzema se za dopolnitev pravilnika o licenciranju klubov, po katerem zadolženi klubi ne bi smeli nastopati v evropskih tekmovanjih. Po besedah generalnega direktorja Davida Taylorja bi to zagotovilo dolgoročno finančno stabilnost klubom, kar je še posebej pomembno v časih, ko banke komaj plavajo nad vodo. Njim bi sicer v primeru stečaja v pomoč priskočile vlade, klubi pa bi se obrisali pod nosom.

 

Več v tiskani izdaji Dela.