Ljubljana – Slovenija večjega športnega dogodka od evropskega prvenstva v košarki še ni gostila. Evropsko prvenstvo v rokometu ni na povsem enaki ravni, medtem ko so nekajdnevni dogodki popolnoma nekaj drugega kot tritedensko prvenstvo s 24 sodelujočimi reprezentancami v enem od globalno najbolj priljubljenih športov. Zato bi pričakovali, da bo to tudi dobra priložnost za posel.
Eden glavnih sponzorjev, Spar Slovenija, je v zadnjih tednih največji učinek verjetno dosegel s svojim albumom Slovenska košarka in manijo zbiranja sličic, ki jo je povzročil med mladimi in njihovimi očeti. »Eurobasket je logično nadaljevanje našega 15 let trajajočega pokroviteljstva Košarkarske zveze Slovenije (KZS) in slovenske košarkarske reprezentance. Ideja je bila, da bi ponudili nekaj s trajno vrednostjo. Album smo pripravljali pet mesecev z več zunanjimi sodelavci, med njimi nam je zelo pomagal Mik Pavlovič s svojim bogatim arhivom. To je bil projekt za dušo, vsega pač ne moreš početi samo za profit,« je pojasnil generalni direktor Spara Slovenija Igor Mervič. Na vprašanje, ali imajo kakšne konkretne analize, kaj jim bo prineslo sponzorstvo – vložek vanj je poslovna skrivnost in ga v dogovoru s KZS ne razkrivajo – in deljenje sličic kupcem, Mervič odgovarja, da ne. »Težko je vedeti, ali se zaradi sličic povečuje prodaja. Z njo smo sicer zadovoljni. Mislimo tudi, da smo doslej naredili največ za prepoznavnost eurobasketa. Ne vemo pa, ali bomo vložek pokrili, to zgolj predvidevamo. Sponzorstvo smo prepoznali za večjo priložnost kot druge marketinške aktivnosti.« Prav tako v Sparu po trditvah generalnega direktorja niso načrtovali povečanja prometa zaradi eurobasketa. Vendar nanj upajo, še posebno zaradi tujih kupcev, ki to verigo trgovin že poznajo od doma. Glavni namen sponzorstva je po Mervičevih besedah sicer še dodatna krepitev Sparove znamke.
Bliže navijačem, bliže kupcem
Podoben cilj ima tudi Samsung, ki je sponzor mobilnih komunikacij na eurobasketu. Podjetje bo poskušalo krepiti znamko svojih paradnih mobilnikov in tablic, ki bodo »uradne« naprave tekmovanja. Kaj konkretno to pomeni, komu jih bodo dali v uporabo, niso hoteli povedati. Podobno priložnost je v telekomunikacijah začutil tudi Telekom Slovenije. »Največjo priložnost vidimo na poslovno-prodajnem področju, in sicer z vidika promocije in na vsebinsko-storitvenem delu,« so dejali v Telekomu, kjer so v svojo ponudbo že pred časom vključili naročniški paket eurobasket. Samsung bo zagotavljal mobilne naprave, Telekom pa bo »uradni operater telekomunikacij«. To pomeni, da bodo med prvenstvom zagotavljali »celovito telekomunikacijsko podporo na organizacijski ravni«. Enako kot Telekom, ki hoče s košarkarskim prvenstvom povečevati prodajo, razmišljajo tudi v banki Hypo, enem glavnih sponzorjev dogodka. Še posebno med tekmami slovenske in hrvaške reprezentance bodo intenzivno oglaševali svojo ponudbo in poskušali privabljati nove komitente. Pričakujejo, da se jim bo vložek v sponzorstvo povrnil trikratno.
Za mobilne operaterje je dogodek z več tujimi obiskovalci tudi priložnost za dodaten zaslužek z roamingom. Tega pričakujejo v Telekomu in Simobilu. V zadnjem glede na pričakovanja organizatorjev, ki napovedujejo do 30.000 tujih navijačev, pričakujejo nekaj več kot deset tisoč dodatnih uporabnikov omrežja. V tem operaterju so tudi zatrdili, da so na vseh lokacijah, kjer bodo tekme in bo naenkrat veliko uporabnikov, nadgradili bazne postaje, kar naj bi uporabnikom omogočilo hitrejše brskanje po spletu.
DZS z licenco za artikle
Licenca za proizvodnjo in prodajo ter distribucijo izdelkov pod blagovno znamko Eurobasket Slovenia 2013 pripada organizatorju Eurobasket Slovenia 2013. Licenco za proizvodnjo, prodajo in distribucijo artiklov pod to blagovno znamko je pridobilo podjetje DZS. Fiksni znesek licenčnine ni določen, ampak je v odstotkih od prodajne cene proizvodov, ta pa je seveda poslovna skrivnost.
Licenco za souporabo predstavitvenih elementov eurobasketa prejmejo tudi drugi partnerji in sponzorji dogodka in ga lahko uporabijo za izdelke iz svojega programa oziroma za ta namen razvijejo nove produkte. Tako na primer BMW ponuja »košarkarske« modele avtomobilov, Pivovarna Laško posebne polnitve piva, Mlinotest nove testenine, Fructal sokove, Telekom, kot rečeno, naročniški paket, Hypo bančne produkte ipd. Vsakdo ima svojo pogodbo, v kateri so določene pravice, licenčnine pa so odvisne od sponzorsko vloženih sredstev in storitev.
Licenco za podobne produkte, kot jih distribuira DZS, ima tudi Intersport, kot globalni partner Svetovne košarkarske zveze (Fiba), in Champion za nekatere izdelke za prodajo v dvoranah. Luka Okorn, vodja blagovnih znamk pri DZS, pravi, da mora vse prodajalce artiklov odobriti Fiba Europe. Artikle izdelujejo tam, kjer za primerno količino dobijo želeno boljšo kakovost in primerno ceno (od zahodne Evrope do Kitajske). Kakovostne zahteve Fibe Europa in KZS so visoke, zato hočejo vsako stvar sami potrditi. »Seveda pa zahteve niso enake pričakovanjem, kako to prodati. Zato smo izbrali srednjo pot, a nismo popuščali pri kakovosti, uporabi pravilnih barvil ipd.,« razlaga Okorn.
Glavni prodajalec izdelkov blagovne znamke Eurobasket je Petrol, ki je tudi eden izmed sponzorjev prvenstva. Te artikle prodaja na svojih servisih tudi na Hrvaškem, Bosni in Hercegovini, Črni gori in Srbiji. Prav tako DZS izdelke prodaja partnerjem projekta prvenstva in partnerjem Fibe, ki jih prodajajo tudi v tujini. S prodajo artiklov bo začel tudi Intersport, ki ima pravico za prodajo na prodajnih mestih v dvoranah in v uradnih navijaških conah, kjer lahko prodajajo samo uradni sponzorji in partnerji projekta.
Še ena znamka za promocijo
Druga blagovna znamka, povezana s prvenstvom, je I feel basketball, ki je v lasti Košarkarske zveze Slovenije. Glede na prihajajoče košarkarsko prvenstvo so na podlagi slogana I feel Slovenia razvili omenjeno blagovno znamko, ki je namenjena promociji in razvoju košarke v Sloveniji. V okviru blagovne znamke so organizirani različni projekti in prodaja izdelkov. Za prve skrbi KZS, za navijaške izdelke, oblačilni del in šolske potrebščine pa po podelitvi licence DZS. Okorn pravi, da bodo blagovno znamko Eurobasket tržili letos, medtem ko bodo artikle I feel basketball delali še naprej.
Več vlakov in letal
Od prvenstva bi morali nekaj imeti tudi prevozniki. Vsa prizorišča tekem – v Celju, na Jesenicah, v Ljubljani in Kopru – so dosegljiva z vlakom. Na Slovenskih železnicah (SŽ) največ obiskovalcev z vlakom pričakujejo v Celju in na Jesenicah. Redni vlaki v notranjem prometu bodo v času prvenstva podaljšani z dodatnimi vagoni. V času tekem pa bodo iz Celja (ob 23.30) in z Jesenic (ob 23.20) vozili dodatni nočni vlaki v Ljubljano. SŽ od 4. do 22. septembra skupinam treh ali več potnikov omogočajo 50-odstotni popust za vožnjo na tekme. Povečano število potnikov pričakujejo predvsem iz nekdanjih jugoslovanskih republik. Če bo treba, bodo mednarodnim vlakom dodajali vagone.
V Adrii Airways pričakujejo septembra tudi na račun evropskega prvenstva povečano število potnikov. O natančnejših številkah pa ne poročajo, saj se vsak dan spreminjajo. Adria ima že nekaj potrditev za zakup čarterjev. Tudi na Aerodromu Ljubljana imajo za zdaj nekaj napovedi prihodov čarterskih letal, večji promet pa pričakujejo v zaključni fazi prvenstva. Tudi v generalni aviaciji – pri manjših letalih.
Ni pa vse v golem poslu. Igor Mervič pričakuje, da bi morebiten uspeh slovenske reprezentance vzbudil nekaj zanosa in nacionalnega ponosa. »Kriza je realna kriza, večinoma pa je tudi psihološka. Slovenija potrebuje nekakšno samopotrditev. Upam, da bo Slovenija septembra imela kazalnike obrnjene vsaj malo navzgor.«