Ljubljana - Ko se je pred dvema letoma polegla evforija zaradi slovenskega eurobasketa in je prišel čas za letne obračune, je bilo pri sodelujočih podjetjih mogoče zaznati veliko zadovoljstva. V ozadju do zdaj največje športne manifestacije pri nas je potekal tudi velik posel, nova poslovna priložnost pa se zaradi neposredne bližine ponuja tudi z EP 2015, saj bo eno od predtekmovalnih skupin gostil Zagreb.
Vse večja prepletenost slovenskega in hrvaškega gospodarstva je lani z 2,9 milijarde evrov prinesla največjo blagovno menjavo med državama do zdaj, skoraj 3000 slovenskih podjetij je k sosedom izvozilo za 1,8 milijarde blaga, več kot 700 jih na njihovem trgu redno posluje. Nekatera slovenska podjetja, usmerjena na južne trge, so se zato po pozitivni izkušnji leta 2013 pospešeno vključila tudi v letošnje prvenstvo stare celine, ki se začenja čez teden dni. To je najbolj neposredno storila Zavarovalnica Triglav, eden od štirih glavnih pokroviteljev zagrebškega dela EP.
Drugačno strategijo so izbrali v Pivovarni Laško, v kateri so spomladi podpisali dveletno pogodbo o pokroviteljstvu hrvaške košarkarske reprezentance, s tem pa so si odprli še vrata na EP, saj bodo v Zagrebu uradni ponudnik pijač v navijaških kotičkih ter v dvorani. Za priložnost so zgrabili tudi v podjetju Jezeršek gostinstvo, medtem ko je mariborsko Zadrgo FIBA letos najela za izdelavo celostne podobe in komuniciranje med celotnim EP; torej tudi v Berlinu, Rigi, Montpellieru in pozneje Lillu. Gre seveda za podjetja, ki bodo neposredno vpletena v letošnje košarkarsko dogajanje, in to razumejo kot dolgoročno investicijo, povečana poslovna aktivnost pa bo potekala tudi v ozadju, saj so v zadnjih mesecih številna podjetja pokazala zanimanje tudi za zakup najboljših mest v dvorani in bodo EP izkoristila za vzpostavljanje poslovnih stikov.
»V zadnjem času je bil zelo aktiven poslovni klub slovenskih in hrvaških gospodarstvenikov, na enem od poslovnih srečanj sta njegovim članom podjetje Jezeršek in SV-RSA predstavila pakete druženja poslovnih partnerjev in nekatera podjetja so se odločila tudi za to možnost. Država Slovenija v dogodek sicer ni neposredno vpletena, saj ga gostijo Hrvati, a smo pri veleposlaništvu že spomladi začeli pospešeno komunikacijo s podjetji, napovedovanje dogodka in obveščanje o njem, pomagali smo pri povezovanju podjetji in organizatorjev,« je dejal Jakob Štunf, ekonomski svetovalec na slovenskem veleposlaništvu v Zagrebu, in poudaril, da so takšni dogodki vedno dobra priložnost za pospeševanje gospodarstva, zato podjetja to vse bolj prepoznavajo in znajo izkoristiti: »To je vsekakor priložnost za druženje, mreženje, povezovanje, skratka tudi za graditev odnosov in vzpostavljanje zaupanja na medčloveški ravni, ki ga gospodarstveniki vse bolj poudarjajo.«
Slovenski model: košarka za poslovno krepitev
V Sloveniji podjetja o sponzorstvu v športu že razmišljajo kot o investiciji, ki v nekaj letih prinese boljše poslovne rezultate, od lokalnih zgodb jih vse bolj vodi v globalne. Zavarovalnica Triglav in Pivovarna Laško, ki bosta del eurobasketa 2015 v Zagrebu, sta od letos glavni pokroviteljici srbskih oziroma hrvaških košarkarjev.
Vodilni slovenski podjetji na svojih področjih, ki imata za seboj že pozitivno izkušnjo z EP v Sloveniji pred dvema letoma, je pri tem vodila strategija povečanja tržnega deleža in prepoznavnosti na trgih zunaj Slovenije. Triglav je letos eden od štirih glavnih pokroviteljev skupine v Zagrebu. »Skupina v Zagrebu bo za nas še posebno zanimiva, ker bodo tam igrale Slovenija, Hrvaška in Makedonija. To bo odlična priložnost za utrditev našega položaja v JV Evropi tudi zaradi moči in ugleda košarke v regiji. Želimo povečati prepoznavnost svoje blagovne znamke, okrepiti ugled in poskrbeti za promocijo storitev in produktov,« je pojasnil Luka Pušnik, direktor službe za korporativno komuniciranje v Zavarovalnici Triglav, ki je bila celo prvi od glavnih pokroviteljev, ki se je že spomladi odločil za sodelovanje s hrvaškimi organizatorji. Zgodbo so posredno nadgradil še pred slabim tednom, ko je Triglav za naslednji dve leti postal generalni sponzor srbske moške košarkarske reprezentance, tamkajšnje kadetske lige in pokala Radivoja Koraća. Gre za celovito strategijo delovanja na trgih regije Adria, ki veljajo za ene najperspektivnejših za rast zavarovalniške panoge.
Laško s Hrvati na OI pridobi
Podobno strategijo so ubrali v Pivovarni Laško, v kateri želijo okrepiti položaj na hrvaškem pivovarskem trgu, le da so ubili dve muhi na en mah. Vrata do predtekmovanja EP v Zagrebu jim je odprlo generalno sponzorstvo hrvaške košarkarske zveze do leta 2017, tudi njih pa je pri odločitvi gnala pozitivna izkušnja s prvenstva v Sloveniji. Resda svojih produktov med EP v Zagrebu ne bodo mogli oglaševati v dvorani, a to, kot pravi Jernej Smisl, predstavnik za stike z javnostjo Pivovarne Laško, ni bil njihov glavni cilj, saj merijo predvsem na hrvaški trg. Upajo tudi, da se bo Hrvaška uvrstila na OI.
»Svojo zgodbo gradimo od aprila, oglaševanje in vidnost na televiziji smo si zagotovili na vseh tekmah hrvaške reprezentance v pripravljalnem obdobju. Smo namreč njeno uradno pivo in imamo pravico, da igralce uporabljamo v svojih oglasih. Ocenili smo, da je to eden od športov, ki na Hrvaškem pritegne zanimanje ljudi, med EP pa bomo svoje pijače točili v navijaških conah v središču mesta in v dvorani,« je Smisl pojasnil, da bo strošek, ki ga bodo imeli s projektom, približno dvakrat večji od prispevka organizatorju. Povezan je z aktivacijo sponzorstva, v sklopu katerega so za hrvaški trg izdelali tudi posebno pločevinko, v dvorani bodo pripravili kotiček za poslovne partnerje, na tekme bodo prek nagradnih iger peljali tako hrvaške kot slovenske kupce. Ob obeh slovenskih gospodarskih velikanih je zgodba Zadrge, podjetja za komuniciranje, pravi primer, kako lahko uspešen domač projekt odpre vrata v svet tudi malim podjetjem. Mariborčani so si po EP 2013 zagotovili sodelovanje z evropsko zvezo, za katero so pozneje pripravljali razne publikacije, FIBA pa jih je lani povabila na razpis za izvajanje komunikacijskih aktivnosti med letošnjim prvenstvom.
»Za nas je to odlična priložnost, pomembno pa je že to, da so nas sploh povabili na razpis, kaj šele, da so nam zaupali projekt. Veliko nas je že delalo v tujini, gradili smo mrežo stikov, a dokler ne dobiš prve priložnosti, da se izkažeš z delom, je težko prodreti,« priznava Žana Vlaisavljevič iz Zadrge, ki je za letošnje EP pripravila celostno podobo in vse oglaševalske materiale. V podjetju upajo, da se jim bo s tem odprla možnost nadaljnjega sodelovanja tudi s francosko in nemško zvezo, ki letos gostita po eno od predtekmovalnih skupin, odpira pa se jim tudi možnost sodelovanja s FIBA pri izvedbi prihodnjih SP in EP. Podjetje Jezeršek, ki je bilo pred dvema letoma licenčni partner za catering EP v Sloveniji, se je za sodelovanje pri organizaciji zagrebške skupine odločilo predvsem zaradi utrjevanja položaja na hrvaškem trgu. Tokrat bodo delali v manjšem obsegu, skupaj z agencijo SV-RSA bodo skrbeli za poslovne goste, za katere bodo ob zagrebški dvorani postavili ekskluziven pogostitveni šotor in jim ponujali različne poslovne pakete.
Že razdelane strategije
»Internacionalizacijo našega podjetja gradimo na dveh zgodbah. Eno so dogodki, kot je EP, za katere se borimo v Evropi in zunaj nje. Drugo pa je stalni posel v okoliških državah, saj imamo na Hrvaškem in v Italiji že stalnega partnerja. Podjetjem bomo med EP omogočili pakete za ogled desetih tekem skupaj s pogostitvijo, torej druženje s poslovnimi partnerji, s katerimi se lahko v neformalnem okolju pogovarjajo o poslu,« je pojasnil poslovni direktor podjetja Jure Jezeršek. Tomaž Ambrožič iz podjetja SV-RSA, ki hrvaškim organizatorjem pomaga pri marketinških aktivnostih, je prepričan, da bi še več slovenskih podjetij razmišljalo o vstopu v pokroviteljsko shemo EP, če bi imeli več časa za odločitve. A po lanskih odpovedi prvenstva v Ukrajini in poznejši prerazporeditvi po štirih državah so imeli mnogi pokroviteljske strategije za leto 2015 že razdelane, pozno pa so se projekta lotili tudi Hrvati, saj so trženje EP začeli šele januarja letos.
Zato pa je po njegovem veliko zanimanje za neformalna poslovna srečanja med prvenstvom. Pravi, da se je veliko podjetij raje odločilo za to pot, pri čemer se čuti vse večja prepletenost gospodarstva obeh držav. »Za mnoge je to finančno bolj obvladljiva aktivnost, natančno vedo, koga povabijo na tekmo in s kakšnim namenom, marsikdo se tudi lažje odzove, ker gre za neformalna druženja. S tem smo imeli dobre izkušnje že pred dvema letoma v Sloveniji,« pravi Ambrožič in dodaja, da je na splošno med slovenskimi podjetji večje zavedanje, da je pokroviteljstvo v športu investicija za prihodnost, kot med hrvaškimi.