Recesija ne bo ovira za Usaina Bolta

Nemci s svetovnim prvenstvom v atletiki niso opravili tako velikega posla, kot so pričakovali. Kot kaže, se je »kriza« naselila tudi v njihovo miselnost.

Objavljeno
25. avgust 2009 11.00
Vito Divac
Vito Divac
Berlin - Nemci s svetovnim prvenstvom v atletiki niso opravili tako velikega posla, kot so pričakovali. Kot kaže, se je »kriza« naselila tudi v njihovo miselnost. Drugače si ne gre razlagati za Berlin »astronomskih« cen vstopnic, ki so jih prodali 100.000 manj, kot so načrtovali. S 400.000 prodanimi vstopnicami so zaslužili 14,5 milijona evrov, kar je tretjina proračuna prvenstva. Zato pa je atletski posel stoletja sklenil Usain Bolt. Kot blisk se je 23-letni Jamajčan po treh zlatih kolajnah in svetovnih rekordih v Pekingu izstrelil v svet poslov. V Berlinu je svojo podobo brezbrižnega mladeniča, ki za šalo podira rekorde, še nadgradil. Tudi denarno seveda. Z nagradami za tri zlate kolajne in dva svetovna rekorda je zaslužil rekordnih 340.000 dolarjev.

 

Bolt je tudi prvi atlet, ki se mu obeta več kot 10 milijonov dolarjev zaslužka na leto. Po lanskih uspehih v Pekingu je od zasluženih petih milijonov dolarjev največ dobil od Pume (1,5 milijona) in štartnin (okrog 2 milijona). Nobenega dvoma seveda ni, da bo prekosil največje zaslužkarjev v zgodovini »kraljice športa« Carla Lewisa, Michaela Johnsona, Marion Jones in Mauricea Greena, ki so po nekaterih izračunih na vrhuncu karier zaslužili od pet do sedem milijonov dolarjev.

 

Po sijajni berlinski predstavi se je dokončno promoviral v enega največjih športnih zvezdnikov sedanjega časa. Njegova cena raste iz ure v uro. Prireditelji mitinga zlate lige v Oslu pravijo, da so za Boltov nastop pripravljeni plačati kakršnokoli ceno. Kolikšna pa je, nihče ne ve. Zagotovo pa je vsaj štirikrat večja, kot je bila cena nekdanjega svetovnega prvaka Mauricea Greena v začetku tisočletja. Kot so leta 2001 razkrili Norvežani, so mu za nastop plačali 75.000 dolarjev, kar pa je še vedno manj, kot je v najboljših letih dobivala Marion Jones kot manekenka proizvajalca športne opreme Nike. Pred sydneyjskimi olimpijskimi igrami je bil njen nastop vreden okrog 150.000 dolarjev!

 

Bolt močno spominja na Lancea Armstronga, ki je v svet velikega športnega posla prodrl pred devetimi leti z zmago na Tour de France. Posli Teksačana, ki ima za seboj seveda ameriški trg, zadnje leto vrtoglavo naraščajo. Finančni strokovnjaki jih ocenjujejo na več deset milijonov dolarjev. Boltova prva težava v primerjavi z Armstrongom je, da ni Američan, druga pa, da je zablestel sredi recesije, ko sponzorji trumoma zmanjšujejo pogodbe in podporo.

 

Te dni so finančni svetovalci kar tekmovali, kdo bo bolj razčlenil Boltove možnosti za rekordni zaslužek. Večina jih meni, da glavni vir ne bodo štartnine (za vsak nastop dobi okrog 250.000 evrov), ampak pogodbe z opremljevalci in marketinške akcije, saj je med najbolj prepoznavnimi športniki sveta. »Najboljši atleti niso tako marketinško zanimivi, kot sta najbolj gledana zvezdnika ameriškega trga Tigers Woods in LeBron James, ki letno od sponzorjev in opremljevalcev zaslužita več kot 100 milijonov dolarjev, ali pa nogometaši Ronaldo, David Beckham in zvezdniki ameriških športov. Njihova cena dosega desetino ali petnajstino, zato bo potrebno poskrbeti za celovito in še bolj učinkovito marketinško podobo Bolta ter se lotiti premišljenih akcij,« pravi Jamajčanov finančni svetovalec Dennis Chung, ki je prepričan, da se bodo podobe nasmejanega in razigranega Bolta kmalu znašle na prehrambenih proizvodih, računalniških igrah, igračah itn.

 

Jochen Zeitz, prvi mož Pume, ki je z Boltom podpisal pogodbe pred šestimi leti, ko je bil Jamajčan star le 17 let, je v Berlinu dejal, da se je letna prodaja v zadnjem obdobju povečala za 6,4 odstotka - na 2,5 milijarde evrov. Težko je sicer ugotoviti, kolikšen je delež Bolta pri dobičku, nekateri strokovnjaki za marketing pa menijo, da okrog 350 milijonov evrov! Zeitz pravi, da je Boltov sproščen slog odličen za podobo podjetja, katerega lastnik je sicer francoska skupina PPR, ki je tudi lastnica Guccija in Yves Saint Laurenta. Nekateri ameriški časopisi so že pred časom prinesli novico, da so videli Jamajčana v ZDA, kako v oblačilih Guccija snema televizijske spote. »Njegov slog, ki sicer predstavlja jamajški način življenja, pooseblja tudi Pumino blagovno znamko. Boltov življenjski slog in osebnost ne temeljita zgolj na športu,« pravi izjemno uspešni 30-letni menedžer Zeitz, ki je spravil Pumo (obvladuje 6-odstotni trg športnih oblačil, Adidas in Nike pa skupno 60 %) na zeleno vejo. Bolt za Pumo postaja morda marketinško večja blagovna znamka, kot sta bila svojčas nogometaš Pele in teniški igralec Boris Becker. Jamajčanova cena 1,5 milijona dolarjev na leto je primerljiva ta čas le z Jeleno Isinbajevo, ki od kitajskega Li Ninga dobi enako vsoto, manjša pa je od pogodbe Jonesove, ki je od podjetja Nike prejemala dva milijona dolarjev letno. Kako so cene na trgu poskočile, najbolje kaže primerjava Boltove pogodbe z Lewisovo, ki je sredi devetdesetih od Mizuna dobival letno 350.000 dolarjev. Bolt bo zagotovo dvignil atletske cene v višave, v kakršne je kolesarske po sedmih zmagah na Touru Armstrong. Nobena kriza ga ne bo ustavila.

 

Od našega poročevalca

Iz torkove tiskane izdaje Dela