Na današnji dan pred enim letom se je nad vzhodnoukrajinskimi bojišči tragično končal polet malezijskega potniškega letala, ki je iz Amsterdama v Kualo Lumpur prevažalo 298 potnikov in članov posadke. Čeprav sta obe vojskujoči se strani za njihovo smrt takoj začeli kriviti druga drugo, do danes še ni uradno znano, kdo je sestrelil boeing 777-200 na letu številka MH17.
Uradno preiskavo vodi nizozemska komisija, ki bo končno poročilo objavila šele oktobra. A njegov osnutek, ki je dolg nekaj sto strani, so Nizozemci že poslali kolegom po svetu, ki se ukvarjajo z varnostjo v zračnem prometu. Prosili so jih za komentarje in molčečnost. Toda nekaj Američanov, »dobro obveščenih in anonimnih virov«, je pred dnevi novinarjem razkrilo nekaj ključnih ugotovitev nizozemskih preiskovalcev. »Dokazi pričajo, da so za sestrelitev odgovorni proruski uporniki, pravi vir, ki je videl poročilo,« so zapisali na spletnih straneh ameriške televizije CNN, ki je prva objavila informacije o nizozemskih izsledkih. Kakor so njenim novinarjem povedali neimenovani viri, so preiskovalci ugotovili, da so malezijsko letalo sestrelili z izstrelkom iz ruskega premičnega protiletalskega sistema Bukev, ki je bil nameščen »v vasi na ozemlju, ki so ga nadzirali uporniki«.
Teorije zarote
Te ugotovitve niso nič novega, saj so na Zahodu od vsega začetka izrekali podobne trditve o krivdi upornikov, čeprav o tem niso nikoli pokazali verodostojnih dokazov. To je poskušala narediti druga stran v novi hladni vojni. Vrhovno poveljstvo ruske vojske je takoj po nesreči objavilo satelitske posnetke, ki sicer niso dokazovali krivde, so pa pokazali ne le, da so »bukve« uporabljali tudi ukrajinski vojaki, temveč da so v času tragedije nebo preletavala tudi ukrajinska vojaška letala. Zaradi teh se je med številnimi teorijami zarote, ki so se razvile glede sestrelitve MH17, pojavila tudi zgodba o tem, da so ukrajinski lovci po pomoti zrušili malezijsko letalo, ker so ga zaradi podobnih oznak zamenjali z osebnim letalom ruskega predsednika Vladimira Putina.
Verodostojnost ruskih satelitskih posnetkov je letos spomladi pod vprašaj postavila domnevno neodvisna organizacija za preiskovalno novinarstvo Bellingcat, a so bila njena »vroča« odkritja na tako trhlih nogah, da se je morala nemška revija Spiegel kasneje opravičiti, ker jih je sploh objavila. V Moskvi se je pred časom razširila tudi zgodba o tem, da so malezijski boeing res sestrelili z »bukvijo«, vendar ne uporniki, temveč njihovi nasprotniki. Ruski mediji so celo »našli« domnevno prebeglega ukrajinskega vojaka, člana posadke, ki je streljala na letalo, toda zgodba je hitro potihnila.
Zdaj uradni preiskovalci v Rusiji za najverjetnejšega krivca za tragedijo razglašajo ukrajinskega pilota z imenom »kapitan Vološin«, ki da je potniško letalo sestrelil z lovcem ruske proizvodnje Su-25. »Še več, naši strokovnjaki so ugotovili, da izstrelek ni bil narejen v Rusiji,« je pred dnevi izjavil direktor Ruskega preiskovalnega urada Vladimir Markin. Ruski preiskovalci so našli tudi pričo, nekdanjega mehanika v ukrajinskem vojaškem letalstvu Jevgenija Agapova, ki jim je povedal, da se je skrivnostni »kapitan Vološin« 17. julija lani odpravil na bojno akcijo s polno oboroženim letalom, vrnil pa se je brez izstrelkov.
Resolucija o ustanovitvi posebnega tribunala
Pred dnevi je Malezija varnostnemu svetu OZN predlagala resolucijo o ustanovitvi posebnega tribunala, ki bi preganjal krivce za tragedijo. Rusija je predlogu odločno nasprotovala. »Na žalost je to le poskus velikega političnega spektakla, ki bi zgolj škodil naporom, da bi našli krivce,« se je odzval ruski predstavnik v ZN Vitalij Čurkin. Po njegovih besedah se Rusija zavzema za mednarodno preiskavo, a te »doslej ni bilo dosti videti«. Dosedanji postopek je potekal v »tajnem sodelovanju le med nekaterimi državami, naši strokovnjaki pa so bili izključeni«, se je še pritožil.
Čeprav uradna preiskava še poteka, so se proti domnevnim krivcem že začeli sodni postopki. V sredo so svojci 18 umrlih v nesreči na sodišču v Chicagu vložili uradno obtožnico proti takratnemu voditelju vzhodnoukrajinskih upornikov Igorju Girkinu, v kateri zahtevajo 900 milijonov dolarjev odškodnine. Girkin, bolj znan pod vzdevkom Strelkov, se je namreč takoj po tragediji na spletu pohvalil z »dosežkom«, a je zapis izbrisal, ko je ugotovil, da niso sestrelili ukrajinskega vojaškega letala, temveč malezijski boeing. V obtožnici so zapisali, da je »uporniška vojska pod poveljstvom obtoženega Girkina sestrelila letalo Boeing 777-200«, uporniški voditelj pa da je imel podporo visokih politikov v Moskvi. »Ne gre nam za denar, hočemo odgovore od Girkina in pritisniti na Rusijo, da bo sodelovala z mednarodnim tribunalom,« je izjavil odvetnik svojcev Floyd Wisner.
Žena enega od umrlih potnikov, ki je kupil vozovnico v ZDA, pa na tamkajšnjem sodišču toži družbo Malaysia Airlines zaradi neodgovornega načrtovanja poleta čez mednarodno priznano konfliktno cono, prek katere takrat ni bilo dovoljeno letati ameriškim prevoznikom, izogibale pa so se ji tudi ostale velike letalske družbe. Če držijo izjave anonimnih virov, ki jih je objavila televizija CNN, ima vdova veliko možnosti, da dobi pravdo. Nizozemski preiskovalci so namreč del odgovornosti za tragedijo pripisali tudi malezijskemu prevozniku, ki »ni vedel za območja spopadov, ki so se jih druge letalske družbe izogibale«.