Nemčija išče alternative prepovedi vožnje

Politika in strokovnjaki optimistični, gospodarstvo zaskrbljeno.

Objavljeno
28. februar 2018 20.27
Barbara Kramžar, Berlin
Barbara Kramžar, Berlin
Berlin – »Zvezno upravno sodišče je potrdilo pravico ljudi do svežega zraka v mestih, a ni odredilo nobenih prepovedi vožnje,« je po dovoljenju sodišča v Leipzigu nemškim lokalnim skupnostim o prepovedi vožnje dizelskih vozil povedala nemška izvršna ministrica za okolje Barbara Hendricks.

Ministrica opozarja na milijardne programe, ki so jih že sklenili za izboljšanje zraka v mestih z najbolj onesnaženim zrakom, med njimi na odločitev za uvajanje električnih avtobusov in izboljšanje javnega prometa nasploh. In res je tudi predsednik zveznega upravnega sodišča Andreas Kornbacher govoril o morebitnih drugih učinkovitih ukrepih za izboljšanje zraka v mestih, če bodo prepovedi uvedene, jih bo po njegovem prepričanju mogoče uresničevati »z izogibanjem nesorazmernim učinkom«.

Predsednik nemškega združenja avtomobilske industrije (VDA) Matthias Wissmann opozarja, da so se koncentracije dušikovega dioksida lani znižale v številnih nemških mestih. Poudaril je, da so zdaj emisije NO2 v prometu za sedemdeset odstotkov nižje kot leta 1990, preostali problem pa bo po njegovem prepričanju rešilo pospešeno uvajanje avtomobilov z novimi standardi. Spomnil je še, da so se vlada, lokalne skupnosti in proizvajalci zavezali, da bodo ukrepali, in temu so namenili milijardo evrov. Nemška avtomobilska industrija pa je bila aktivna tudi prej: »Od leta 2006 so emisije ogljikovega dioksida v Nemčiji na novo registriranih zasebnih avtomobilov nižje za 27 odstotkov, precej bolj tudi zaradi sodobnih dizelskih avtomobilov.« Spomnil je tudi na razvoj hibridnih in električnih vozil ter sintetičnih goriv, ki vežejo toliko CO2, kot ga med izgorevanjem oddajajo.

Nemška avtomobilska podjetja bodo že v prihodnjih letih potrojila ponudbo električnih vozil, ki naj bi leta 2025 vključevala že skoraj četrtino vseh na novo registriranih zasebnih avtomobilov.

»Tekma za električno mobilnost se je začela!«

Visoki predstavnik nemške avtomobilske industrije je zadovoljen, da jih bo na tej poti spremljala tudi politika, kar kažejo tudi nekatere postavke v koalicijski pogodbi verjetne prihodnje vlade. O električni mobilnosti, povezani z digitalnim razvojem, so govorili tudi drugi udeleženci kongresa. »Mobilnost bo osvobojena stresa, izpustov in nesreč,« na spletni strani VDA navajajo Markusa Heyna iz podjetja Bosch, rekorderja v proizvodnji avtomobilskih komponent.

Tudi to podjetje ima sedež v deželi Baden-Württemberg, ki je skupaj s Severnim Porenjem - Vestfalijo zaman vložila revizijo na odločitev stuttgartskega in düsseldorfskega sodišča za prepovedi vožnje dizelskih vozil, merilna postaja Neckartor v Stuttgartu pa velja za najbolj z dušikovim dioksidom onesnaženo točko v Nemčiji. Na sedežu avtomobilskega giganta Daimler v tem mestu in na sedežih drugih nemških avtomobilskih velikanov bodo morali zavihati rokave, da jih ne bodo prehiteli tekmeci. Ti ne le hitro razvijajo nove modele, ampak je kitajski Geely pred kratkim prevzel tudi skoraj desetino Daimlerja. Medtem ko se v Stuttgartu in Berlinu ukvarjajo predvsem z vprašanjem, kako se je to lahko zgodilo brez zapovedane transparentnosti, se nekatera mesta pritožujejo zaradi pomanjkanja domačih električnih avtobusov in se sprašujejo, ali jih bodo morali nabaviti na Kitajskem.

Bagra na elektriko še ni

Zaskrbljeni so tudi obrtniki in dobavitelji, ki večinoma uporabljajo dizelske kombije. Sodišče v Leipzigu tem izrecno dovoljuje izjeme, a predstavniki nemškega malega gospodarstva vseeno odločno zavračajo prepovedi vožnje in zahtevajo drugačne rešitve. »V Düsseldorfu so avtobusi javnega prometa krivi za štirinajst odstotkov izpustov dušikovega dioksida, čeprav je njihov delež v prometu le devetodstoten,« v časopisu Handelsblatt opozarja Andreas Ehlert iz düsseldorfške obrtne zbornice. Boji se, da bodo izjeme uživali prav ti, zamujenih obveznosti politike in avtomobilske industrije po njegovem prepričanju ne bi smeli reševati na hrbtu gospodarstva. »Noben bager še ne deluje na električni pogon in tudi velika večina gospodarskih vozil uporablja dizel.«

Posvetovanja zvezne vlade z deželami in lokalnimi skupnostmi, ki jih že napoveduje izvršna kanclerka Angela Merkel, se bodo kmalu lahko ukvarjala s temi vprašanji in tudi z možnostjo nadgradnje najbolj umazanih dizelskih vozil. To bi obremenilo industrijo, ki je zelo pomembna za nemško gospodarstvo, a številni strokovnjaki zavračajo tudi ekološke nalepke, ki bi v mestna središča spustile le vozila z najmanj izpusti.