16.59: Kdo je odgovoren za sestrelitev letala, ugotavljajo preiskovalci ločene kazenske preiskave, ki prav tako poteka pod vodstvom Nizozemske. Nizozemski tožilec Fred Westerbeke je danes dejal, da imajo še vedno polne roke dela in da preiskave letos vsekakor še ne bodo zaključili.
15.46: Malezijski minister za promet Liov Tiong Lai je po objavi poročila prisegel, da bodo v Maleziji storili vse, da »zločince, ki radi prehitro pritisnejo na sprožilec«, postavijo pred sodišče. Njegovo obljubo je ponovil tudi premier Nadžib Razak, po besedah katerega, si bo vlada še naprej prizadevala, da bodo odgovorni za »ostudno dejanje« plačali.
15.43: Namestnik ruskega zunanjega ministra Sergej Rjabkov je poročilo nizozemske preiskovalne skupine že označil za pristransko. Kot je povedal, obžalujejo, da so bila ruska prizadevanja za objektivno in celovito preiskavo preslišana in dodal, da so preiskovalci delovali po političnih napotkih.
15:00: Navkljub številnim odgovorom, ki jih je najti v poročilu o usodi leta MH17, najbolj pereče ostaja odprto – kdo je izstrelil smrtonosni izstrelek. Ukrajinski premier Arsenij Jacenjuk je tako odgovornost za sestrelitev znova pripisal ruskim varnostnim silam. »Osebno ne dvomim, da je šlo za načrtovano operacijo ruskih specialnih sil, katerih cilj je bil sestreliti letalo. Prepričani smo, da je bila ta operacija izpeljala s teritorija, ki je bil pod nadzorom ruskih borce. In nobenega dvoma ni, da pijani separatisti ne vedo, kako uporabiti ta sistem Buk,« je še povedal.
14.11: Nizozemski urad za javno varnost je opozoril, da letalo sploh ne bi smelo leteti nad vzhodom Ukrajine, ampak bi morale oblasti v Kijevu zaradi spopadov zapreti zračni prostor. Kot so opozorili preiskovalci, nihče ni razmišljal o nevarnostih, ki jo spopadi predstavljajo za potniška letala. Po besedah vodje odbora Tjibbeja Joustre je na dan strmoglavljenja, 17. julija, nad vzhodno Ukrajino sicer letelo vsega skupaj 160 letal.
14.05: Nizozemski preiskovalci so ugotovili, da je raketa eksplodirala manj kot meter od pilotske kabine. Letalo je nato razpadlo v zraku in strmoglavilo na velikem območju na vzhodu Ukrajine. Posadka v kopitu je bila po njihovih ugotovitvah v hipu mrtva, večina potnikov, ki so preživeli eksplozijo, pa je najverjetneje kmalu izgubila zavest. Da nihče od njih ni ostal pri zavesti dobršen del 90 sekund strmoglavljenja, niso mogli potrditi, a so dejali, da je to malo verjetno.
13.57: Malezijsko letalo je nad Ukrajino sestrelila raketa sistema Buk ruske izdelave, so ugotovili nizozemski preiskovalci. Raketa je po njihovih ugotovitvah zadela levo stran pilotske kabine. Od kje natančno je raketa priletela, ni jasno, a so nizozemski preiskovalci pokazali zemljevid, na katerem je bilo označeno območje blizu Donecka, ki je v rokah separatistov.
12.38: Izdelovalec sistemov Buk, orožarski koncern Almaz-Antej, je že junija sporočil, da je na podlagi fotografij s prizorišča nesreče mogoče sklepati, da je bila za sestrelitev letala uporabljena raketa sistema Buk, a pri tem opozoril, da je šlo najverjetneje za starejši model, ki ga v Rusiji ne izdelujejo že od leta 1999, piše AFP. Vodja koncerna Almaz-Antej Jan Novikov pa je danes dejal, da bi šlo lahko za še starejši model sistema. Poudaril je tudi, da je bila raketa najverjetneje izstreljena iz vasi Zaroščensko, ki je bilo po ruskih informacijah v času nesreče pod nadzorom ukrajinskih sil.
12.25: Kot smo že poročali, Moskva že vseskozi zanika vpletenost ruskih sil v sestrelitev letala. Poleg tega je ruski zunanji minister Sergej Lavrov včeraj opozoril, da se okoli preiskave dogaja »veliko, veliko nenavadnih reči«, med njimi to, da preiskave ne vodi Mednarodna organizacija za civilno letalstvo.
12.22: Nizozemski odbor za nacionalno varnost je z izsledki preiskave o tragediji leta MH17 že seznanil sorodnike žrtev. Kot je ena od sorodnic potrdila za tiskovno agencijo AP, so preiskovalci ugotovili, da je bilo letalo sestreljeno z raketo sistema Buk.
10.14: Rusko podjetje, ki izdeluje raketne sisteme, je sporočilo, da njihova preiskava tragične usode leta MH17, ki je julija lani strmoglavilo na vzhodu Ukrajine, nasprotuje rezultatom nizozemske preiskave, piše agencija AP. Vodja koncerna Almaz-Antej Jan Novikov podrobnosti ni pojasnil, a o podjetje danes v Moskvi pripravilo novinarsko konferenco, na kateri bodo, kot so napovedali, pojasnili »resnične razloge« za tragedijo.
10.07: Še pred uradno objavo poročila o tragični usodi leta MH17, ki je julija lani strmoglavilo na vzhodu Ukrajine, se je o njem razpisal nizozemski časnik Volkskrant. Kot piše, so preiskovalci dognali, da je bil boeing 777-200 družbe Malaysia Airlines, ki je iz Amsterdama v Kualo Lumpur prevažal 298 potnikov in članov posadke, sestreljen z raketo zemlja-zrak iz ruskega premičnega protiletalskega sistema Buk. Kot dodaja časnik, ki se sklicuje na tri vire blizu preiskave, poročilo zavrača trditve Moskve, da je bilo letalo sestreljeno z raketo, ki so jo izstrelile ukrajinske sile.
***
Haag − Skupina mednarodnih preiskovalcev bo danes objavila končno poročilo o usodi malezijskega potniškega letala družbe Malaysia Airlines, ki je iz Amsterdama v Kualo Lumpur prevažalo 298 potnikov in članov posadke, njegov polet pa se je julija lani tragično končal nad vzhodnoukrajinskimi bojišči. Pereče vprašanje, kdo je kriv za tragedijo boeinga 777-200, bo najverjetneje ostalo neodgovorjeno.
Nizozemski urad za javno varnost bo končno poročilo o tragediji leta MH17 predvidoma objavil malo po 13. uri po srednjeevropske času. Poročilo se bo po napovedih preiskovalcev osredotočilo na štiri točke: vzrok strmoglavljenja; vprašanje, zakaj je letalo letelo nad območjem spopadov; vprašanje, zakaj so morali nizozemski sorodniki žrtev na uradno informacijo o smrti najbližjih čakati od dva do štiri dni; in na vprašanje, v kolikšni meri so se potniki in posadka na letu MH17 zavedali, da bodo strmoglavili. Kot so že večkrat poudarili preiskovalci, v poročilu ne bodo nikomur pripisali krivde za tragedijo. Na to vprašanje mora po njihovih besedah odgovoriti kriminalistična preiskava, ki pa bo najverjetneje trajala še prihodnje leto.
Čeprav bo eno ključnih vprašanj ostalo neodgovorjenih, sorodniki žrtev po navedbah tiskovne agencije AFP verjamejo, da bodo s poročilom dobili vsaj nekaj odgovorov. Poročilo bo na novo osvetlilo primer, je prepričan predsednik fundacije nesreče leta MH17 Dennis Schouten. Kot je dejal za AFP, se sorodniki žrtev zavedajo, da kriminalistična preiskava tragedije še ni zaključena, da pa je njen zaključek vseeno nekoliko bližje. »Je odgovornih več strani? Letalske družbe in njihove poti? Odprtih ostaja še veliko vprašanj,« je dejal.
Kijev in številne zahodne države krivdo za sestrelitev letala pripisujejo separatistom z vzhoda Ukrajine. Ti so po njihovih obtožbah boeing 777-200 sestrelili z raketo zemlja-zrak ruskega premičnega protiletalskega sistema Buk, drobce te rakete pa so pred meseci našli na prizorišču strmoglavljenja letala. Kot smo že poročali, Zahod sicer že od vsega začetka izreka podobne trditve o krivdi upornikov, verodostojnih dokazov, ki bi podprli obtožbe, pa še ni predstavil. To je poskušala narediti druga stran − vrhovno poveljstvo ruske vojske je namreč takoj po nesreči objavilo satelitske posnetke, ki sicer niso dokazovali krivde, so pokazali ne le, da so enak protiletalski sistem uporabljajo tudi ukrajinski vojaki, ampak da so v času tragedije nebo preletavala tudi ukrajinska vojaška letala.
Malezijske oblasti so julija varnostnemu svetu Združenih narodov predlagale, da bi o okoliščinah tragedije in odgovornosti zanjo odločalo posebno mednarodno sodišče, a je Rusija predlog resolucije ustavila z vetom. Države, ki so podprle resolucijo, zdaj iščejo druge načine za pregon odgovornih, kljub temu da za zdaj v povezavi s sestrelitvijo letala niso identificirali ali prijeli še nikogar.