Srbska vlada je sprejela realnost na Kosovu

Ključen za normalizacijo odnosov med Beogradom in Prištino je dogovor o oblikovanju skupnosti srbskih občin in njenih pristojnostih.

Objavljeno
01. september 2015 20.04
Vili Einspieler, zunanja politika
Vili Einspieler, zunanja politika
Po javni objavi paketa sporazumov, ki sta jih srbska in ­albanska stran podpisali v Bruslju, v Srbiji mnogi pritrjujejo­ Prištini,­ da je naredila nov ­korak k vzpostavitvi oblasti na celotnem kosovskem ozemlju. Če srbska vlada ni sprejela dogovorov s figo v žepu, ima prav srbska opozicija, da se je sprijaznila z realnostjo na Kosovu.

Skupščina avtonomne pokrajine Kosovo (AP KiM) je ocenila, da srbski premier Aleksandar Vučić zavaja javnost in prikriva, da bo skupnost srbskih občin (SSO) z večinskim srbskim prebivalstvom oblikovana po kosovski ustavi in zakonih. Po dogovoru Vučića s kosovskim premierom Iso Mustafo bo SSO pravni subjekt, ki bo definiran s statutom, sporazum pa se v vseh členih sklicuje na kosovske zakone in ustavo.

Srbi iz Srbske liste, ki je s podporo Beograda zmagala na lokalnih volitvah v veliki večini občin, v nasprotju s starimi strukturami vzporedne srbske oblasti na Kosovu menijo, da so kosovski Srbi prvič enotni in da se ne delijo več na Srbe severno in južno od Ibarja. Poudarili so, da SSO z dodeljenimi pristojnostmi omogoča Srbom na Kosovu legalno in legitimno reševanje njihovih življenjskih problemov in ohranjanje nacionalnih interesov.

Prikrivanje izdaje Srbov na Kosovu

Poslanci in vodstvo skupščine AP KiM so zaskrbljeni in se ne strinjajo s srbskim državnim vrhom, ker so prepričani, da je bruseljski sporazum o SSO škodljiv za srbski in nealbanske narode, njegova implementacija pa bo povzročila izginotje Srbov s Kosova. Po njihovem sporazum pomeni resno grožnjo za ozemeljsko celovitost ter ohranitev Srbije in njene državnosti na ozemlju AP KiM. Z obžalovanjem ugotavljajo, da Vučiću niti srbske svetinje na Kosovu niti odločitev ustavnega sodišča, da je bruseljski sporazum politični in ne pravni akt, ki nima pravnih posledic, niso preprečile podpisa sporazuma o SSO.

Srbskemu premieru še očitajo, da poskuša preslepiti Srbe na Kosovu in celotno srbsko javnost, ko poskuša prikriti svojo izdajo, tako da s pomočjo privržencev in medijev prikazuje srbsko delegacijo kot zmagovalko dialoga v Bruslju. Sklenili so z opozorilom, da noče povedati resnice, da so priznali oblast v Prištini in da bo SSO sestavni del kosovske državne ureditve, ki ne bo imela niti izvršnih niti enakih pristojnosti, kot jih ima skupnost občin z večinskim albanskim prebivalstvom, ukinjene srbske institucije pa bodo nadomestile institucije neodvisne države Kosovo.

Da Srbija nima razlogov za zmagoslavje, je ocenila tudi vlada v senci opozicijskih demokratov, ki je poudarila, da bo Srbija s sporazumom o SSO prekinila vse institucionalne vezi s Srbi na severu Kosova. Po njenem je edini razlog za zadovoljstvo, ker je Vučićeva vlada pripravljena priznati realnost, sporazumi pa so posledica politike radikalcev in socialistov, ki so bili na oblasti v devetdesetih. Vlada v senci je še ocenila, da bo SSO več kot nevladna organizacija, ne bo pa avtonomna.

Delovanje po kosovskih zakonih

Cilji SSO bodo krepitev demokracije na lokalni ravni ter nadzor nad razvojem gospodarstva, izobraževanja, zdravstvenega in socialnega varstva, urbanističnega in ruralnega planiranja. SSO bo pristojna za sprejetje ukrepov, ki bodo izboljšali življenjske pogoje povratnikov s Kosova, skupne interese bo lahko uveljavljala na ravni osrednje oblasti v Prištini, delovala pa bo skladno s kosovskimi zakoni. Nadzirala bo uresničevanje ciljev in sodelovala z drugimi skupnostmi občin, tako mednarodnimi kot domačimi.

Vrhovni organ SSO bo skupščina, ki bo lahko spreminjala statut ter uredbe in upravne odločitve, ki bodo skladne s statutom in cilji skupnosti. Sprejete spremembe bodo veljale za vse občine SSO, ki jo bo predstavljal predsednik v Prištini in zunaj Kosova. V svetu SSO, ki bo svetovalni organ in bo imel največ 30 članov, bodo župani vseh občin. SSO bo imela tudi poseben sedemčlanski odbor, ki bo upravljal SSO s pomočjo strokovnega kolegija in imenoval načelnika uprave, administrativno osebje pa bo zaposleno po kosovski zakonodaji. Skupnost bo imela tudi urad za pritožbe.

S sporazumom se je SSO v nastajanju zavezala, da bo sodelovala z osrednjo oblastjo v Prištini, predlagala pa bo lahko zakonske spremembe in spremembo podzakonskih aktov, ki bodo pomembni za uresničevanje ciljev SSO. Na pristojnih sodiščih in ustavnem sodišču bo sprožila ali sodelovala v postopkih, ki bi lahko ogrozili njene pristojnosti. SSO ima pravico­ imenovati svoje predstavnike v vse organe osrednje oblasti, ki mora SSO omogočiti dostop do pomembnih informacij. Štirje župani občin na severu Kosova bodo notranjemu ministrstvu predložili seznam kandidatov za regionalnega poveljnika policije.

Kot pravni subjekt bo SSO upravljala premične in nepremične nepremičnine ter imela lastniške deleže v lokalnih podjetjih, sklepala bo lahko tudi pogodbe o delu. SSO bo imela lasten proračun, spoštovati pa bo morala zakon o javnih naročilih. Za transparentnost poslovanja bo skrbel glavni revizor, SSO pa se bo financirala tudi s transferji osrednje oblasti ter nepovratnimi sredstvi, donacijami in finančnimi injekcijami, ki jih bo lahko prejemala tudi iz mednarodnih organizacij in iz Srbije.

SSO bo imela pravico do grba in zastave, razpustiti pa jo bo mogoče le z dvotretjinsko večino članov skupščine. Statut naj bi sprejeli v štirih mesecih v okviru bruseljskega dialoga Beograda s Prištino o normalizaciji odnosov. Po letu dni od sprejema bodo opravili revizijo izvajanja statuta, pri čemer bodo posebej preverili, ali je osrednja oblast omogočila izvedbo dogovorjenih pristojnosti SSO ali ne.