Učni dnevi komisarke Violete Bulc

Če bo šla skozi parlamentarno sito, se bo slovenska komisarka ukvarjala z naložbami v infrastrukturo, vrednimi več milijard.

Objavljeno
16. oktober 2014 00.25
Peter Žerjavič, Bruselj, C. R.
Peter Žerjavič, Bruselj, C. R.

Bruselj – Če bo Violeta Bulc uspešna na zaslišanju v evropskem parlamentu v Strasbourgu, predvidoma v ponedeljek zvečer, bo postala evropska komisarka za promet. Sinoči, po odločitvi 28 članic Unije o potrditvi novega seznama komisarjev, je izvoljeni predsednik komisije Jean-Claude Juncker še uradno potrdil, da bo Bulčeva prevzela resor za promet. Zanj je bil predviden izkušeni slovaški komisar Maroš Šefčovič, ki bo namesto Alenke Bratušek postal podpredsednik evropske komisije za energetsko unijo. Za Šefčoviča je bilo sicer predvideno še področje vesolje (vanj so vključeni projekti, kakršna sta Galileo in Copernicus); glede na opis nalog komisarka Violeta Bulc zanj ne bo pristojna.

Nova slovenska kandidatka se bo morala v nekaj dneh pripraviti na zaslišanje pred parlamentarnim odborom za transport. Če bo v ponedeljek uspešno opravila zaslišanje pred poslanci - zaslišan bo tudi Šefčovič -, bi lahko bila Junckerjeva komisija v parlamentu EU potrjena že v sredo in začela delati 1. novembra.

V poslanskih skupinah napovedujejo temeljito izpraševanje Bulčeve, vendar poslanci pod časovnim pritiskom menda ne bodo zavrli njene poti na komisarski položaj.

Le nekaj dni za pripravo

»Ima sposobnost hitrega učenja,« je glasnik izvoljenega predsednika evropske komisije opisal eno od ugotovitev Jean-Clauda Junckerja o Violeti Bulc po intervjuju z njo.

To sposobnost bo morala izkoristiti, saj bo za priprave na parlamentarno zaslišanje v evropskem parlamentu imela na razpolago le nekaj dni. Juncker si je na posvetovanjih z vodilnimi parlamentarci v zadnjih dneh poskušal zagotoviti, da pri potrjevanju Bulčeve ne bi bilo zapletov. V interesu obeh strani je, da bi komisija začela delovati skladno z načrtom in da zamud ne bi bilo. Kljub temu vodja desnosredinske EPP Manfred Weber in drugi vplivni poslanci napovedujejo temeljito zaslišanje in oceno kandidatke šele na podlagi nastopa.

V strukturi evropske komisije bo Bulčeva – glede na njeno misijo – sodila v resor podpredsednika za energetsko unijo Maroša Šefčoviča. Sam bi bil kot komisar pod podpredsednikom za rast. V odboru za transport je bil Šefčovič pozitivno ocenjen in poslanci niso bili navdušeni nad informacijami, da bo prevzel drugo področje. Že prejšnji teden so o tem Junckerju poslali pismo. Bulčeva bo sicer prevzela zahtevno področje, na katerem se bo ukvarjala s temami, kakršni so evropski prometni koridorji, trajnostno naravnan promet (tudi v mestih), mobilnost, pravice potnikov ...

Ena najbolj žgočih aktualnih tem so načrtovane vinjete na avtocestah v Nemčiji, ki bi utegnile biti diskriminatorne do tujih voznikov. S področjem za promet je v EU povezano financiranje velikih infrastrukturnih projektov. V proračunskem obdobju 2014 bo za projekte, ki naj bi bolje transportno povezali staro celino, namenjenih 26 milijard evrov ali trikrat več kot v preteklih sedmih letih. Posebna pozornost je namenjena tako imenovanim jedrnim omrežjem, ki se bodo najlaže financirala iz evropske blagajne.

Slovenija je del dveh koridorjev jedrnega omrežja: baltsko-jadranskega (od Gdanska do severnojadranskih pristanišč) in sredozemskega (do Pirenejskega polotoka do meje z Ukrajino). V slovenskem delu so na seznamu številni odseki železniških prog, največji zalogaj je drugi tir proge Koper–Divača. Namen projektov na transportne področju je odpravljati pomanjkljivosti v transportnih omrežjih med članicami in doseči boljše delovanje notranjega trga. Od septembra je odprt prvi razpis za financiranje ključnih projektov v vrednosti 11,9 milijarde evrov.

V evropski komisiji so zadnjih pet let govorili, da bodo s projekti vseevropskih omrežji kot revolucija v povezavah med vzhodom in zahodom. Estonec Siim Kallas, ki je bil zadnjih pet let komisar za promet, je rad poudaril, da so naložbe v promet nekakšno gorivo za okrevanje in blaginjo. V območjih brez njih da ne bo razvoja. Med opisom del in nalog Bulčeve je tudi prizadevanje za zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov v prometnem sektorju za izpolnitev podnebno-energetskih ciljev EU.

V novi delitvi resorjev je bilo kar nekaj strankarskih preigravanj, ki niso povezana s strokovnostjo, saj so ključne kadrovske kravje kupčije. Sicer bi bilo glede na njen življenjepis za Bulčevo bolj logično področje digitalno gospodarstvo (s prometom se nikoli ni ukvarjala), toda socialisti so želeli, da bi s Šefčovičem dobili še en podpredsedniški položaj v komisiji. Tudi zaradi pomanjkanja izkušenj Juncker Bulčevi ni mogel dodeliti podpredsedniškega mesta. Po drugi strani so liberalci kar zadovoljni, četudi so ga z odhodom Bratuškove izgubili.

Cerar zadovoljen

Premier Miro Cerar je zadovoljen z Junckerjevo odločitvijo, češ da postaja področje prometa »gotovo eno najpomembnejših v Evropski uniji, predvsem v smislu prizadevanj za okrepitev konkurenčnosti in potencialov za gospodarsko rast ter nova delovna mesta«. Ocenil je, da prometni resor postaja eden od »vlečnih konjev« za izhod iz krize EU, »nič ni čudnega, da gre za eno od področij, za katero so navadno zainteresirane velike članice«. V zadnjih dvajsetih letih so komisarji za to področje prihajali iz Španije, Velike Britanije, Francije, Italije in Estonije.