Če bomo odšli iz Evropske unije, to še ne pomeni, da se bomo odselili iz Evrope, je izjava, ki jo je v pogajanjih o brexitu že večkrat ponovila britanska ministrska predsednica Theresa May. Ko gre za vojaški del ločevanja med Otokom in celino, ta izjava velja še prav posebej.
Obrambe stare celine si namreč ni mogoče prestavljati brez tesnega vojaškega sodelovanja obeh, za zdaj še vedno edinih evropskih jedrskih sil, ki sta obe tudi edini evropski stalni članici varnostnega sveta. Ohranitev vojaškega sodelovanja med Londonom in Parizom je torej nujna, opozarjajo strokovnjaki. In to ne glede na brexit.
Jedrski dežnik
Takemu sodelovanju je v sedemindvajseterici »preostalih« zelo naklonjena predvsem Francija, ki se je ob gospodarsko močni Nemčiji v Evropi do zdaj vedno poskušala profilirati predvsem kot vojaška (tudi jedrska) varuhinja povezave. Na to »varnostno komponento« v marsičem igra tudi novi francoski predsednik Emmanuel Macron, ki se je v svojih sorbonskih predlogih za korenito reformo Evropske unije v okviru tesnejšega vojaškega sodelovanja zavzel tudi za skupne evropske intervencijske sile, ki bi bile sposobne posredovati tudi na tujem. Na primer v Afriki, kjer ima Francija veliko interesov.
Skupne operacije
A za zdaj so »zvezde«, kot kaže, naklonjene nadaljevanju vojaškega in varnostnega sodelovanja med Otokom in celino. Kljub pogostim izjavam evropskih politikov, da je bila odločitev za bolj skupno in bolj samostojno evropsko obrambo, ki jo Bruselj spodbuja predvsem zaradi Trumpa, v resnici mogoča šele z britansko napovedjo odhoda iz EU. Na Otoku so bili namreč vedno proti takšnemu evropskemu vojaškemu soliranju.
Pesco in vojaški interesi
Na obeh straneh Rokavskega preliva torej obstaja precejšen interes za nadaljevanje vojaškega in varnostnega sodelovanja, ki ga na svoj način spodbuja tudi pred kratkim sprejeti projekt bodočega evropskega »permanentnega strukturiranega sodelovanja« (Pesco). Ta naj bi znotraj EU vojaško povezal poljubno število članic (za začetek predvsem njihovih vojaških industrij), kar pa brez močne britanske vojaške industrije najbrž prav tako ne bo mogoče.
Toliko manj, ker se v Parizu zelo dobro zavedajo »počasnosti« EU in njene ujetosti v »proceduralne postopke«, ki bi utegnilia razvodeniti tudi s Pescom zastavljene skupne vojaške projekte. Bilateralni dogovori so zato, zlasti pri obrambnih in varnostnih temah, še vedno »zakon«, je pred kratkim za Politico dejal vodja Holbrookovega foruma na Ameriški akademiji v Berlinu Jan Techau. Zato se utegneta Pariz in London, mimo vseh povezav in brexitov, bilateralno o marsičem dogovoriti kar sama. Navsezadnje ju zlasti na obrambnem in vojaškem področju povezuje veliko več kot večino preostalih članic EU.