Vsaka članica EU bo lahko kot Valonija

Sodišče EU je razjasnilo postopek sprejemanja sporazumov, kot je Ceta.

Objavljeno
16. maj 2017 23.33
Peter Žerjavič, Bruselj
Peter Žerjavič, Bruselj
Bruselj – Evropski sodniki so sicer imeli na mizi trgovinski sporazum EU s Singapurjem, a njihovo obvezujoče mnenje bo imelo daljnosežne posledice. Vsi novi sporazumi bodo namreč skladno z njihovim mnenjem morali biti potrjeni ne samo na ravni EU, marveč skupaj z državami članicami.

Lanska jesen je bila v znamenju zapletov s potrjevanjem Cete, gospodarsko-trgovinskega sporazuma s Kanado. Zaradi zadržkov regionalne socialistične vlade v belgijski Valoniji je bil vrh EU in Kanade, na katerem bi morali podpisati sporazum, odložen za nekaj dni. V Uniji je že dlje časa sporno, kako bi sploh morali potrjevati sporazume »nove generacije«, ki se ne ukvarjajo le s klasičnimi temami, kot so carine. Med drugim urejajo vprašanja, kot so naložbe, javna naročila in trajnostni razvoj.

Sodišče EU s sedežem v Luxembourgu je ugotovilo, da pri vprašanju tujih portfeljskih naložb, predvsem pa pri eni od najbolj kočljivih tem, urejanju reševanja sporov med vlagatelji in državo, EU ne more imeti izključne pristojnosti za sprejemanje. Po logiki sodišča ureditev, ki izloča spore iz sodne pristojnosti držav članic, ne more biti uvedena brez njihovega soglasja. V civilnodružbenih organizacijah na čelu z Greenpeaceom, ki je med najbolj gorečimi nasprotniki sporazumov, kot sta Ceta ali TTIP, so razplet razglasili za – veliko zmago demokracije.

Tisto, kar je v pristojnosti EU

V evropski komisiji so si sicer želeli, denimo v primeru Cete, da bi se lahko ognili zamudnemu in zapletenemu odločanju v članicah, ki lahko skličejo še referendum, na katerem nato vse pade v vodo. Toda odločitev iz Luxembourga si trgovinska komisarka Cecilia Malmström razlaga kot želeno razjasnitev glede tolmačenja evropskih pogodb. Po podpisu sporazumov bi EU lahko začela začasno izvajati tiste njihove dele, ki so v izključni pristojnosti EU. To so dostop do trga za blago, storitve (tudi prevozi), intelektualna lastnina ...

V pristojnosti Unije so protikonkurenčna dejavnost in področje trajnostnega razvoja, vključno s spoštovanjem mednarodnih pravic socialnega varstva delavcev in varstva okolja. V primeru Cete je evropska komisija kljub svojemu drugačnemu mnenju pod političnim pritiskom ocenila, da sporazum potrebuje soglasje parlamentov članic. Zaradi številnih nasprotnikov novih trgovinskih sporazumov v javnosti so si vlade članic, tudi Slovenija, že med odločanjem o Ceti prizadevale, da bi bilo čim več odločanja na nacionalni ravni in da bi članice lahko postavile svoje zahteve.

Eden od argumentov nasprotnikov vključevanja nacionalnih postopkov v takšne sporazume je, da bo trgovinska politika kot pristojnost institucij EU, zasidrana v pogodbah, ohromljena, saj bo ujetnica nacionalnih zahtev in posledičnih blokad. Klasične sporazume so potrjevali le z odločanjem predstavnikov članic na ravni EU in v evropskem parlamentu. Po zmagi Donalda Trumpa v ZDA, ki je napovedal protekcionistično politiko, EU pospešeno pripravlja trgovinske sporazume z Japonsko, Mehiko in južnoameriškim ­Mercosurjem.

Najprej brexit, potem trgovinski odnosi

Ena od posledic sodniškega mnenja je, da bo sprejemanje takšnih trgovinskih sporazumov trajalo še dlje. To s posebno pozornostjo spremljajo v Londonu, kjer si želijo po izpeljavi brexita čim hitreje dobiti obsežen trgovinski sporazum s preostalo Unijo. Temu, da bi po izstopu ostali del notranjega trga, so se odrekli, saj nočejo sprejeti pogojev (prosti pretok delavcev). Po uveljavitvi 50. člena 29. marca se bosta EU27 in Velika Britanija najprej pogajali o izpeljavi brexita. Unija se noče začeti pogovarjati o prihodnjih trgovinskih odnosih, preden bo narejen zadosten napredek pri urejanju izstopa.