Slab in zloben nemški zunanjetrgovinski volk

Nemci se branijo, da tujci radi kupujejo njihove izdelke. Kanclerka: Nemčija ni problem, ampak rešitev.

Objavljeno
27. maj 2017 11.08
Barbara Kramžar, Berlin
Barbara Kramžar, Berlin
Berlin – »Nemci so slabi, zelo slabi,« naj bi evropskima voditeljema Jean-Claudu Junckerju in Donaldu Tusku ocenil izvoz nemških avtomobilov v ZDA ameriški predsednik Donald Trump. Je kanclerka Angela­ Merkel med obiskom v Washingtonu zaman prepričevala,­ da Američani radi kupujejo nemške avtomobile, nemško podjetje pa je največji ameriški izvoznik jeklenih konjičkov?


Med marčevskim obiskom v Beli hiši je Angela Merkel stavila na Mario Puckett. Novi predsednik Donald Trump je že med predvolilno kampanjo udrihal čez nemške zunanjetrgovinske presežke, mlada ameriška vajenka v tovarni nemškega avtomobilskega velikana BMW v južnokarolinskem Spartanburgu pa je jasno ponazorila prednosti sodelovanja z nemškimi proizvajalci. Po dveh letih učenja ob delu se 25-letnica ne boji več za zaposlitev in je svoje izobraževanje, kar je v ZDA zelo pomembno, dokončala brez dolgov. Trump je tudi izvedel, da v ameriški podružnici BMW-ja izvozijo 70 odstotkov proizvodnje ter s tem veljajo za največjega ameriškega avtomobilskega izvoznika.

Ni videti, da je lekcija pomagala. Kot je Nemcem razkrila revija Spiegel, se je Trump v pogovoru s predsednikom evropske komisije Jean-Claudom Junckerjem in predsednikom evropskega sveta Donaldom Tuskom z ostrimi besedami pritožil zaradi visokega nemškega zunanjetrgovinskega presežka. »Nemci so slabi, zelo slabi,« je po teh poročilih dejal in dodal, da bo ustavil prodajo nemških avtomobilov v ZDA. »Poglejte si milijone avtomobilov, ki jih prodajo v ZDA, grozno. To bomo končali.« Po teh poročilih se je Juncker zavzel za Nemčijo in poudaril, da prosta trgovina koristi vsem, a so drugi viri tudi za časopis Süddeutsche Zeitung poročali o še vedno dvomljivem pristopu ameriške administracije do Nemčije in EU. Trumpov svetovalec za gospodarske zadeve naj bi ocenil, da so carine med ZDA in Nemčijo drugačne od tistih med ZDA in Belgijo, čeprav je kanclerka med obiskom večkrat poudarila, da trgovinsko politiko vseh članic EU vodijo v Bruslju.

»Nepravična« trgovina

Nemci so zlasti ogorčeni zaradi besedice »bad«, ki jo eni prevajajo z »zloben« in drugi s »slab«. Tudi če bi odmislili takšne vrednostne sodbe, Junckerjevo opravičevanje Trumpa v Taormini, da Nemčije ne vidi kot zlobne ali slabe, »ampak je dejal, da imamo problem z Nemčijo«, ni veliko boljše. Ta izbira besed namreč kaže, da ameriški predsednik pri kritiki nemške zunanje trgovine ni osamljen. Osrednjo evropsko državo pozivajo k večji domači potrošnji vsi, od partnerjev v evrskem območju do Mednarodnega denarnega sklada pod vodstvom nekdanje francoske finančne ministrice Christine Lagarde. Tudi Trumpov tiskovni predstavnik Sean Spicer je zanikal, da bi Trump uporabil besedo »bad«, po njegovih zagotovilih ima ameriški predsednik celo »veliko spoštovanje do Nemčije« – a se zavzema za uravnoteženo trgovino, saj je sedanja po njegovem prepričanju »nepravična«.

Resnici na ljubo se s takšnimi kritikami strinjajo tudi nemški socialdemokrati in celo finančni minister Wolfgang Schäuble je priznal, da je zunanjetrgovinski presežek s skoraj 8 odstotki BDP previsok. A po njegovem prepričanju politika tu ne more veliko pomagati, treba ga je pripisati visoki konkurenčnosti nemškega gospodarstva in dejstvu, da so člani valutne unije. V prikimavanje novemu francoskemu predsedniku Emmanuelu Macronu je sicer strogi nemški krščanski demokrat govoril celo o »določeni izravnavi«, a mora o tem v demokracijah odločati suveren. Kljub temu upa, da bo druga najpomembnejša gospodarska partnerica – in prva politična – sama obračunala z visokim proračunskim primanjkljajem.

Konservativna Nemčija pogosto poudarja reforme socialdemokratskega kanclerja Gerharda Schröderja, ki so jo s položaja evropske bolnice s 5-milijonsko brezposelnostjo privedle do sedanje gospodarske prevlade. Trumpovi nemški kritiki očitajo, da nikomur ne pade na pamet, da bi prepovedali Špancem izvoz paradižnikov, ki so precej boljši od nemških, tako kot naj bi bila nemška avtomobilska industrija boljša od ameriške. Morda se bo položaj kmalu uravnotežil, saj po Volkswagnu nemški preiskovalci zaradi suma goljufanja z izpuhi dizelskih motorjev preiskujejo tudi Daimler, a so na tapeti tudi številni drugi proizvajalci, med njimi Fiat Chrysler. Drugi napovedujejo, da se bodo nemške prednosti močno zmanjšale z razvojem električnih avtomobilov.

Rekordni izvoz

Do tedaj bo preteklo še nekaj časa in Trumpovo administracijo bo morda še naprej motilo 6 milijard evrov, za kolikor Nemčija vsak mesec več proda v ZDA, kot kupi, in problem niso le avtomobili. Najnovejše poročilo münchenskega inštituta Ifo kaže, da napovedujejo rekorden izvoz vsi, od proizvajalcev oblačil do strojev. Kanclerki ne preostane drugega kot nadaljnje prepričevanje ameriškega kolega, da Nemčija ni del problema, ampak rešitve, kot je poskušala s ponazoritvijo prispevka tovarn, kot je BMW, k ameriškemu izvozu in izučevanju ameriške delovne sile.

Celo ameriška National Association od Manufacturing je ocenila, da ameriško gospodarstvo zaradi slabo izučene delovne sile ne najde ljudi za 600.000 delovnih mest, medtem ko so se mnogi preprosto umaknili s trga delovne sile. Ti so tudi v veliki meri volili Donalda Trumpa, in če ta ne bo priznal pravih razlogov za njihov slabi položaj, bo kot razvpiti slon v trgovini s porcelanom še naprej uničeval odnose z najtesnejšimi zavezniki po koncu druge svetovne vojne.