Obrambno ministrstvo in z njim povezani »strokovnjaki« so zatrdili, da je to zelo ugodna ponudba, ki ustreza hrvaškim zmogljivostim ter bo izboljšala gospodarsko in vojaško sodelovanje z Izraelom, nasprotniki pa govorijo o neustreznem, dragem in dolgoročno nekoristnem nakupu. Trdijo, da so to stare škatle, komajda kaj mlajše od sedanjih skoraj neuporabnih migov 21, ki bi jim zaradi številnih nesreč bolj ustrezalo ime »leteče krste«.
Izkušeni pilot brigadir Ivan Selak, ki je že letel v »šestnajsticah«, je dejal, da so izraelska letala povprečno od 25 do 30 let starejša od pilotov, ki bi jih morali pilotirati. Poleg tega so ta letala dolgo opravljala bojne naloge oziroma so letela na meji zmogljivosti, zato bi bilo primerneje govoriti o izrabljenih kakor o rabljenih letalih. Zagovorniki nakupa so poudarili, da življenjska doba vojaških letal ni odvisna od let, ampak ur letenja, vsako od kupljenih letal pa lahko leti še 2500 ur.
Na prvi pogled
Poleg tega je težko pričakovati, da bodo izraelska letala letela še nadaljnjih 30 let, če bi radi z njimi dosegali standarde zveze Nato, po katerih morajo vojaška letala na leto opraviti od 150 do 170 ur letenja. Novi gripen ima na voljo 6000 ur letenja, torej ura letenja novega letala gripen stane 12.500 evrov v primerjavi s 14.000 evri, kolikor stane ura letenja letala F-16. Zaradi visokih obratovalnih stroškov bo ura letenja z letalom gripen nazadnje stala 18.500 evrov, z letalom F-16 pa 28.800 evrov, torej bi z izbiro letal gripen pravzaprav prihranili 600 milijonov evrov. To, da je bila cena pomembna, ne pa tudi odločilna, kažejo druge manjše, ne pa tudi manj pomembne podrobnosti.
(Iz)rabljena
Nakupa vojaških letal niso kritizirali samo zagrizeni mirovniki, ampak tudi resni vojaški strokovnjaki, ki so poudarili, da ne bi bilo treba ravno zdaj kupovati takšnih letal. Omenili so prav mnenje Američanov, ki so pred približno 10 leti, ko je Hrvaška začela obnavljati dotrajane mige, namignili, da bi bilo za Hrvaško najboljše, da bi se odpovedala vojaškemu letalstvu. Državno vodstvo zdaj meni, da so se razmere od takrat bistveno spremenile, saj Srbija kupuje eskadriljo migov 29. To je rusko »darilo«, za katero bodo med vzdrževanjem letal in usposabljanjem pilotov plačali 230 milijonov evrov.
Na izbiro vojaških letal ni odločilno vplivala samo cena, ampak tudi obseg ponujenega gospodarskega sodelovanja med državama. Po mnenju obrambnega ministrstva so tudi na tem področju Izraelci pripravili najboljšo ponudbo. V nasprotju s Švedi, ki so ponudili »samo« naložbe v znanost, Izraelci ponujajo sodelovanje pri kar osmih megaprojektih: v kmetijstvu, turizmu, energetiki, informacijski tehnologiji in ladjedelništvu. Na vojaškem področju predlagajo, da bi sodelovali pri razvoju tehnologije za boj proti brezpilotnim letalnikom in skupaj zgradili vojaško-komercialno središče za kibernetično varnost.
Kateri so v resnici
Na izbiro letal je delno vplivalo tudi to, da je izraelsko ponudbo podpirala država, Švedsko pa je zastopal samo proizvajalec Saab. Toda vodstvo hrvaške vojske in obrambni minister osebno sta navdušena nad izraelsko vojsko, njeno ureditvijo in delovanjem ter si neprikrito želita takšne vojske tudi na Hrvaškem. Medtem ko obrambni minister, upokojeni general Damir Krstičević, ki se tudi sicer kot razigran deček razveseli »vojaških igrač«, ne more skriti navdušenja, drugi računajo, kaj vse bi lahko naredili in kupili za 420 milijonov evrov.
Zgradili bi lahko pelješki most, ki bo stal 286 milijonov evrov. Lahko bi obnovili floto Jadrolinije in za ta denar kupili 24 novih katamaranov ali posodobili železniško omrežje z nakupom 44 elektromotornih vlakov, kakor so že zdavnaj obljubili. Poplačali bi lahko polovico dolga v zdravstvu, morda tudi namenili denar za nujno potrebno demografsko obnovo države, saj se je iz Hrvaške v zadnjih štirih letih izselilo vsaj 200.000 oseb. Toda odločili so se, da je vendarle najpomembnejše kupiti vojaška letala, od katerih bodo prvi dve dobili leta 2020. Nato bodo prišla še preostala, toda če se bo takšen eksodus, ki prerašča v regionalno epidemijo, nadaljeval, je vprašanje, koga bodo letala varovala in pred kom.