Gledališče je nujno razkošje

Od lahkotnega smeha do izpraševanja o pravičnosti in vrednotah.

Objavljeno
22. september 2013 17.22
Milena Zupančič, Boris Cavazza in Ratko Polič po predstavi Boris, Milena in Ratko v ljubljanski Drami Ljubljana, 12.09.2013
Urša Izgoršek, Nedelo
Urša Izgoršek, Nedelo
V nekaterih slovenskih gledališčih so v teh dneh že odigrali prve premiere v novi sezoni, v drugih se na to še mrzlično pripravljajo. Pogledali smo, kaj ponujajo kulturne ustanove, ki nekaterim pomenijo umik od ponorelega sveta, drugim pa, nasprotno, ravno razmislek o njem. Izbire bo za oboje dovolj.

SNG Drama Ljubljana: družbeni vihar

Rdečo nit letošnje sezone Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana, ki ga od aprila vodi ravnatelj Igor Samobor, je zasnoval še prejšnji umetniški vodja Eduard Miler. V ospredju je »preizpraševanje položaja posameznika v dinamičnem spletu viharnih družbenih gibanj, neučinkovitih političnih odločitev in porajajočih se civilnih iniciativ. Pogled ljubljanske Drame bo v letošnji sezoni dodatno usmerjen tudi na družbeno obrobje in v obravnavo tematike ksenofobije, položaja žensk v sodobni družbi, represije do drugačnih, bolnih, starejših itd.« V Drami želijo s svojim ustvarjanjem dokazovati, da je gledališka umetnost zmeraj aktualna.

Ponudili bodo sedem premier na velikem odru in pet v Mali drami. Med njimi so štiri praizvedbe: Boris, Milena, Radko avtorja in režiserja Dušana Jovanovića, ki je že doživela premiero; Nerazrešljivo#4 Bojana Jablanovca, Grege Zorca, Katarine Stegnar in Marka Mandića; Angel pozabe Maje Haderlap v režiji in priredbi Igorja Pisona in Državljan Kane po motivih filma Orsona Wellesa v režiji Tomaža Pandurja in tri besedila, ki bodo pri nas prvič uprizorjena: Senekova Medeja v režiji Mete Hočevar; Prijatelji Kōbōja Abeja v režiji Mateje Koležnik in Nekaj sporočil vesolju Wolframa Lotza v režiji Sebastijana Horvata. Dve uprizoritvi bosta nastali v koprodukciji z Dramo SNG Maribor (Cankarjev Kralj na Betajnovi v režiji Eduarda Milerja in Levstikov Martin Krpan v režiji Janeza Burgerja) in ena v koprodukciji z Vio Negativo. Uspešno je za njimi že otvoritvena premiera krstne uprizoritve Boris, Milena, Radko, ki ji sledijo uprizoritve Šeligove Svatbe v Lorencijevi režiji, Camusovega Kaligule v Tauferjevi režiji (na velikem odru) in Evripidove Alkestide v režiji Borisa Liješevića, ki prvič ustvarja v Sloveniji. Predstavo bodo prvič odigrali sredi oktobra v prenovljeni Mali drami.

Nedvomno pa bo najbolj zahtevna preizkušnja letošnje sezone krizno zmanjševanje sredstev, ki jih imajo kulturni javni zavodi na voljo za izvajanje svojega zakonsko predpisanega programskega poslanstva, opozarjajo v ljubljanski Drami.

MGL: intimne zgodbe

V Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL) so večino repertoarja te sezone zasnovali na intimnih zgodbah. Prepričani so, da so gledalci izmučeni in upehani od vsakodnevnega spopadanja s krizo oziroma politiko, zato so se zavestno obrnili nazaj k posamezniku, k tako imenovanim osnovnim zgodbam. Prihajajoča sezona bo govorila predvsem o ljubezni. A ker brez zapleta ni dramskega dejanja, je rdeča nit zvestoba in nezvestoba.

Glede produkcijske zahtevnosti med vrhunce nove sezone sodi komedijska trilogija Iz junaškega življenja meščanov, potem Shakespearov Othello s Sebastianom Cavazzo v naslovni vlogi ter čisto nov muzikal Lizistrata. Po znameniti antični komediji je libreto napisal Andrej Rozman Roza, avtor glasbe je Coco Mosquito, ki ga bralci poznajo kot komponista in kitarista glasbene zasedbe Jinx, režirala bo Mateja Koležnik. Gre tudi za velik organizacijsko-finančni zalogaj, v njem bo poleg 22 igralcev, pevcev in plesalcev v enem sodelovala tudi celotna glasbena zasedba. Tu so še Durrenmattovi Fiziki, spet izredno aktualni in poleg tega del letošnje maturitetne snovi. To so le štirje od desetih naslovov, seveda pa se v gledališču, kot pravijo, vseh iskreno veselijo.

SMG: izjemni posamezniki

V Slovenskem mladinskem gledališču se letos ravnajo po sloganu V svojo smer. Zanimajo jih posamezniki z naprednimi, novimi idejami in kako se je slovenska družba v preteklosti odzivala na ljudi, ki so v športu, umetnosti, znanosti in na drugih področjih ubirali samosvoje smeri, in kako naklonjena jim je dandanes. Je izjemnost v Sloveniji prekletstvo ali blagoslov? Lep primer izjemne posameznice je alpinistka Pavla Jesih, o kateri Matjaž Pograjc že priprav­lja predstavo Pavla nad prepadom, po drami, ki jo je na povabilo napisal pisatelj Andrej E. Skubic.

Premierno so že uprizorili Genetovi Služkinji v Möderndorferjevi režiji z bleščečo igralsko zasedbo (Olga Kacjan, Janja Majzelj, Daša Doberšek), režiser Jure Novak se bo na hudomušen način lotil Aristofanove Megle, igralec Dario Varga bo gledalce v gledališki avtobiografiji Zakulisje prvakov popeljal v najdragocenejše kotičke svoje intime, režiser Mare Bulc se bo v predstavi Srce na dlani ukvarjal z darovanjem organov kot dejanjem, ki je večje od življenja samega, prvič pa bo v Sloveniji režiral izjemni in prodorni Mark Tompkins iz Francije, ki bo ustvaril predstavo Veter norosti.

Med producentsko najzahtevnejšimi projekti je Osvajanje sreče, ki ga v koprodukciji pripravljajo s kolegi iz Sarajeva in Belfasta. V njem nastopa kar sto umetnikov, igralcev in pevcev. Uprizorili ga bodo oktobra v poslopju nekdanje tovarne Gorenje Tiki v Ljubljani, v Sloveniji pa si ga bo mogoče ogledati le dvakrat. Osvajanje sreče je bilo pravkar krstno uprizorjeno v severnoirskem Derryju / Londonderryju, kot otvoritev sarajevskega festivala MESS ga bodo izvedli tudi na slovitem mostu v Mostarju, videli ga bodo še na Reki in v Novem Sadu. Gre za producentsko in umetniško izjemno zahteven zalogaj, katerega srce je režiser Haris Pašović, irsko-bosanski igralski zasedbi pa sta se pridružila igralca SMG Damjana Černe in Željko Hrs.

Drama SNG Maribor: satirično in humoreskno

V Drami SNG Maribor so pod vodstvom novega umetniškega direktorja Diega de Bree v središče letošnje gledališke sezone postavili predvsem komedijo, satirično in humoreskno. Prepričani so, da mora gledališče povzdigniti ljudi iz sivine vsakdana, vzgajati in izobraževati mlade, predvsem pa združevati in plemenititi ljudi.

Sezono odpira Gogoljeva satirična komedija Revizor v režiji de Bree. Nato sledijo Nočni portir v režiji None Ciobanu, Nema poroka v režiji Dina Mustafića, Kralj na Betajnovi – koprodukcija s SNG Drama Ljubljana – v režiji Eduarda Milerja, Svatba v režiji Paola Magellija in Mrtve duše ter predstava za otroke in mladino Martin Krpan v režiji Janeza Burgerja, prav tako koprodukcija s SNG Drama Ljubljana.

SLG Celje: priložnost za mlade

Na raznolikem repertoarju Slovenskega ljudskega gledališča Celje, edinega profesionalnega gledališča v mestu in Savinjsko-šaleški regiji, je polovica dram, ki jih bodo prvič izvedli na slovenskem odru. V programu, ki je delno zabaven, delno pa se ukvarja z resnejšimi temami, so priložnost za ustvarjanje ob preverjenih ekipah dobili tudi mladi ustvarjalci.

Premiero je že doživela drama Mika Bartletta Krči, v kateri igrata Pia Zemljič in Minca Lorenci, obravnava pa tematiko odnosov na delovnem mestu. Matjaž Zupančič režira dramo za številčno zasedbo Naše mesto Thorntona Wilderja, ki je freska nekega obdobja in življenja v njem. Pod vodstvom hišnega režiserja Janeza Pipana bo na odru zaživela drama Yasmine Reza Kako poveš, kar si odigral, ki odpira vprašanja umetnikove biografije z njegovim umetniškim opusom, farsa Neila Simona Govorice predstavlja odnose v visoki družbi in prikrivanje informacij, komedija Zbrana dela Williama Shakespeara (okrajšano) Adama Longa, Daniela Singerja in Jessa Winfielda na duhovit način obravnava delo največjega dramatika vseh časov, zelo je primerna tudi za srednješolce. Za otroke (kot vsako leto) pripravljajo znamenito Piko Nogavičko Astrid Lindgren.

Mestno gledališče Ptuj: za prihodnost

V Mestnem gledališču Ptuj so med soustvarjalci izbirali predvsem tiste, ki so v zadnjih letih pokazali resnične presežke ali pa obetajo, da jim bo pripadala prihodnost.

Načrtujejo šest premier, štiri za odraslo občinstvo, dve za mlajše gledalce. Prva je že za njimi, predstava Zapiranje ljubezni, v kateri sta se v režiji Ivice Buljana na odru soočila vrhunska igralca Marko Mandić in Pia Zemljič ter navdušila občinstvo in strokovno javnost. Uspešni mladi filmski režiser Nejc Gazvoda se bo lotil gledališke režije lastnega besedila Divjad, v katerem opisuje življenje mlajše generacije, Romana Ercegovič in Iuna Ornik pa za otroke pripravljata predstavo Vedno te ima nekdo rad. Prodoren mlad režiser Marko Čeh pripravlja premiero predstave Ljubezenske in šaljive slike. Aprila prihaja na ptujski oder velik in zahteven projekt, predstava Mrtvec pride po ljubico, ki nastaja po besedilu Svetlane Makarovič in ga pripravljajo v koprodukciji s PG Kranj, režira Jernej Lorenci. Sezono bodo sklenili s predstavo Michael Kohlhaas Heinricha von Kleista, v režiji Nikole Zavišića, enega najboljših srbskih režiserjev zadnjih let.

SNG Nova Gorica: pravica in pravično

V SNG Nova Gorica, kjer bosta letošnjo sezono slavnostno zaznamovali dvajseta obletnica odprtja gledališke stavbe in desetletnica statusa nacio­nalne institucije, načrtujejo osem premiernih uprizoritev, v katerih bodo iz različnih zornih kotov motrili vprašanje, kaj je prav, pravica, pravično.

»Različni karakterji – tragični, komični, groteskni, absurdni bodo prikazovali, kako je pravičnost mogoče pojmovati zelo različno, zato smo sezono poimenovali Različno pravično. Predstave bodo spodbujale h kritični refleksiji družbene stvarnosti in tudi kritični samorefleksiji.«

Sezono bodo odprli 26. septembra na velikem odru s sodobnim branjem klasičnega dela iz elizabetinske dobe, v novem prevodu bodo uprizorili groteskno tragedijo Timon Atenski Williama Shake­speara in Thomasa Middletona, ki je najzahtevnejši letošnji projekt. Na oder jo postavlja Janez Pipan, ki je pred dvajsetimi leti režiral tudi prvo uprizoritev na takrat novem velikem odru, in sicer Krst pri Savici Dominika Smoleta. Ker z njo odpirajo jubilejno sezono, bo temu primerno »spektakularna« tudi predstava. Prvič v slovenščini bodo predstavili komedijo Norci iz Valencije Lopeja de Vege in komični triler Kraja angleškega komediografa Erica Chappella ter krstili pesniško filozofsko dramo Križ mladega slovenskega dramatika Matjaža Briškega. Besedila, ki jih bodo izvedli na malem odru, so vsa novejšega datuma in izpisana v specifičnih dramskih pisavah, med njimi Morilec Eugèna Ionesca, komična enodejanka Po Magrittu Toma Stopparda itd. Mladim (a ne samo njim) bodo namenili avtorski projekt ugledališčenja poezije Srečka Kosovela, s katero bodo zaznamovali 110. oblet­nico pesnikovega rojstva.

PG Kranj: družinski odnosi

V Prešernovem gledališču Kranj so za rdečo nit letošnje sezone izbrali družino in odnose v njej ter pohlep, ki vztrajno uničuje celo te najintim­nejše vezi. Tudi v letošnji sezoni se ne bodo odrekli družbeni kritiki, angažiranosti ter anomalijam v družbi. Preigrali bodo širok spekter žanrov od kritične ljudske igre in komedije do drame kot tudi od svetovne do slovenske klasike. Na odru kranjskega gledališča so ravno včeraj premierno uprizorili predstavo Močan rod v režiji Ivice Buljana, čakajo pa jih še Praznovanje avtorja Harolda Pinterja v režiji Matjaža Zupančiča, Jaz Batman (Vinko Möderndorfer) in Mrtvec pride po ljubico, ki jo po besedilu Svetlane Makarovič režira Jernej Lorenci.

Špas teater: udar smeha

V Špas teatru tudi letos ostajajo zvesti komediji. V abonmaju je zajetih osem predstav, produkcij Špas teatra in drugih gledališč. Verjetno najbolj pričakovana je stand up predstava Vid Valič & Denis Avdič, Udar po moško 2. Prvi del si je v dveh sezonah ogledalo več kot 110.000 obiskovalcev. Vsi termini predstav do sredine februarja so že polni.

Druga obetavna predstava je največkrat odigrana komedija na Broad­wayu, z originalnim naslovom Shear Madness, v kateri bosta nastopila Jurij Zrnec in Gojmir Lešnjak Gojc. Ker inšpektor, ki raziskuje umor, ne ve, kateremu osumljencu bi verjel, prosi občinstvo za pomoč. In tako je konec te smešne kriminalke vsak večer drugačen. Ljudje v dvorani namreč postavljajo vprašanja igralcem, poslušajo namige, potem pa glasujejo, kdo je po njihovem morilec.

Še je čas za abonmaje

V večini slovenskih gledališč vpisovanje abonmajev še poteka. Cene so marsikje že več let na enaki ravni, nekateri so uvedli celo dodatne popuste. In čeprav tudi te ustanove občutijo padec kupne moči, osip zvestih abonentov ni očiten.

V Drami SNG Ljubljana letos ponujajo kar 28 abon­majev na velikem odru in v Mali drami, vsebinsko prilagojene tudi odraščajočemu občinstvu. Novost je abonma Najst, prvi gledališki abonma, ki z izborom predstav nagovarja zadnjo triado osnovnošolcev.

V MGL pravijo, da cene abonmajev že več let niso spremenili, a jim je kljub temu nekaj zvestih, predvsem starejših, abonentov povedalo, da stroška ne zmorejo več. Uvedli so dodatne popuste za dijake in študente, in če se bo recesija nadaljevala, bodo drugo leto razmišljali še o dodatnih popustih za upokojence. Med njihovimi programskimi novostmi so serija bralnih uprizoritev, t. i. maturitet­ni četverček in abonma Radovedni, ki poleg predstave gledalcem ponudi še komentar in vodeni razgovor z avtorji, igralci.

Tudi v Slovenskem mladinskem gledališču so razširili ponudbo z naslovom Gledališče ob petih, to je abonma, ki je izjemno priljubljen med upokojenci in tudi drugimi obiskovalci, saj omogoča pogovore z igralci po predstavah in druženje ob slastnem prigrizku. Edini v Sloveniji imajo abonma, v katerem so predstave prevajane v tuje jezike, imenuje se Erasmus. Vpis abonmajev je doslej presegel lanskega.

V Drami SNG Maribor je med novostmi abonma Drama Popoldanski.

V Slovenskem ljudskem gledališče Celje so veseli dobrega odziva na njihova abonmaja za najmlajše Abonmajček. Prodaja drugih abonmajev je malo manjša, zato so za abonente pripravili številne ugodnosti in popuste, dodali pa so še popust za nove abonente pri nakupu drugega abon­maja.

V Novi Gorici so pripravili tri nove abonmaje za posamezne ciljne skupine: abonma Veliki oder je namenjen gledalcem, ki uživajo v uprizoritvah s »klasično« gledališko poetiko, abonma Mali oder bo priteg­nil drzne in mlade, ki radi raziskujejo meje gledališkega ustvarjanja, abonma Nedelja popoldan pa zajema sproščene in duhovite predstave.

Tudi v Prešernovem gledališču Kranj so cene enake kot pred tremi leti, uvedli pa so popuste za mlade, brezposelne, upokojence, vsak tretji in nadaljnji družinski član plača le pol cene rednega abonmaja, uvedli so abonma Špica za dijake in študente, v katerem si lahko za 30 evrov ogledajo pet predstav.

V Špas teatru so abonma sicer podražili in je najdražji v Sloveniji, a so jih v junijskem vpisu kljub temu prodali 80 odstotkov. Novost je Špasov as, pri katerem za 68 evrov kupite abonma, oktobra pa izveste, kje je vaša vrsta in sedež.