Klic na pomoč za gluhe in naglušne

V stiski ali nesreči se znajdejo tudi gluhi in naglušni, zato je že nekaj časa na pomoč mogoče poklicati tudi z SMS-sporočilom.

Objavljeno
12. oktober 2013 21.04
LJUBLJANA 05.01. 2012 spletni sleng. Foto: ALESS CCERNIVEC/Delo
Mitja Felc, kronika
Mitja Felc, kronika
Ena najbolj nepogrešljivih številk je gotovo 112, kjer operater v centru za obveščanje sprejema nujne klice o nesrečah in nato na pomoč pošlje ustrezno ekipo. Bodisi reševalce, gasilce bodisi druge službe, vročo linijo pa imajo s kolegi na številki 113. V stiski ali nesreči se znajdejo tudi gluhi in naglušni, zato je že nekaj časa na pomoč mogoče poklicati tudi z SMS-sporočilom.

Klic v sili v obliki SMS-sporočila na številko 112 deluje od konca leta 2011. Po preteku poskusnega delovanja so ga uradno predstavili 11. februarja 2012. Do sredine letošnjega avgusta so prejeli kar 1482 SMS-klicev v sili. »Pri tem je treba poudariti, da SMS 112 od sredine januarja 2013 do konca junija 2013 ni deloval,« poudarja Vesna Marčič, tiskovna predstavnica uprave za zaščito in reševanje, ki ima pod okriljem centre za obveščanje po vsej Sloveniji.

Podatkov o tem, kakšne vrste klicev v sili so najpogostejše prek SMS-sporočil, nam niso mogli posredovati, saj vse klice v sili statistično obravnavajo enako – ne glede na to, ali so jih sporočili po telefonu ali s SMS-sporočilom, in ne glede na to, kakšne vrste ukrepanja zahtevajo in ali je to bolj ali manj nujno. »Statistike, pri katerih klicih je bilo treba nujno ukrepati, ne vodimo ločeno. Vodimo statistiko, ki se osredotoča na dogodke ter na intervencije reševalnih in drugih enot, in tudi statistiko klicev vsili, ne pa tega, kdo oziroma na kakšen način je dogodek prijavil,« pojasnjuje sogovornica.

Na splošno pa centri za obveščanje na številko 112 največ klicev dobijo za nujno medicinsko pomoč, sledijo klici za pomoč ob požarih, veliko pa je tudi klicev, za katere v klicnem centru niti niso pristojni.

Izkušnje s klicem v sili SMS 112 so že vse od začetka zelo dobre. V začetnem času, namenjenem preizkušanju, so opravili nekaj sprememb oziroma izboljšav, ki so se pokazale predvsem v kakovostnejši storitvi. Pri tem je treba poudariti, da storitev potrebuje stalno in kakovostno vzdrževanje, saj je vse morebitne okvare treba odpraviti v najkrajšem možnem času, tudi čez noč ali ob koncih tedna in praznikih.

Edina težava je (bila) birokracija

Storitev SMS 112 je leta 2012 delovala neprekinjeno in brezhibno. »Ves ta čas, do začetka decembra, nam je podjetje, ki je izdelalo programsko opremo za SMS 112, zagotavljalo garancijsko vzdrževanje. Na Upravi RS za zaščito in reševanje smo v sredini leta 2012 pripravili vse potrebno za začetek postopka javnega naročila za izbor pogodbenega vzdrževalca storitve SMS 112 tudi za leti 2013 in 2014. Odobritve za začetek postopka, ki jo mora dati državni sekretar ministrstva za obrambo, kljub večkratnim poskusom nismo dobili. Nazadnje je bil naš predlog za to javno naročilo v sredini meseca decembra 2012 celo zavrnjen,« so birokratski zapleti, s katerimi so se spopadali v preteklosti.

Ker ni bilo ustreznega vzdrževanja sistema, SMS 112 od sredine januarja 2013 do konca junija 2013 ni deloval. Na upravi za zaščito in reševanje jim ni preostalo drugega, kot da so gluhe in naglušne, ki jim je storitev v prvi vrsti namenjena, pa tudi splošno javnost obvestili, da tovrsten način klica v sili ne deluje več in da se trudijo, da bi ga znova vzpostavili.

A se je po polletnem nedelovanju le premaknilo z mrtve točke. »Sklep o začetku postopka javnega naročila za izbor vzdrževalca storitve SMS je bil podpisan januarja 2013, šele po tem, ko je klic v sili SMS 112 zaradi tehnične okvare prenehal delovati. Razpisna dokumentacija je bila odobrena marca, pogodba z na razpisu izbranim vzdrževalcem, podjetjem IPcom, pa je bila podpisana konec maja.«

Sledilo je enomesečno testno obdobje, od 1. julija pa storitev SMS 112 znova redno deluje. In najbrž tudi rešuje življenja in premoženje.