Pasti vedeževanja: strah in kriza povečujeta lahkovernost

Številni kljub opozorilom še nasedajo prodajalcem »sreče«.

Objavljeno
31. avgust 2013 23.40
mpi borovnik
Eva Senčar, Nedelo
Eva Senčar, Nedelo

Eden od simptomov gospodarske krize je očitno povečanje povpraševanja po ezoteričnih svetovalcih. Seveda temu sledi ponudba; nekatera takšna podjetja so zelo uspešna, na kar kažejo, na primer, tudi pogosti oglasi: »Pokličite številko to in to in pomagali vam bomo ...« Nedavno so eno od svetovalk in vodjo svetovalnega podjetja pod drobnogled vzeli davčni inšpektorji, kriminalisti in tožilstvo. O tem družbenem fenomenu smo se pogovarjali s psihiatrom, psihoterapevtko, bioterapevtom in astrologom.

Afera je izbruhnila pred dnevi: svetovalka podjetja za numerološke analize in nekdanja vodja sekte Hap­py je osumljena poslovne goljufije, med navedbami policije so izrazito preplačane storitve in nezakonito prilaščanje. Oškodovancem, ki so jo prijavili, je »prodajala« pozitivno energijo, ki da lahko vpliva na živ­ljenjsko uspešnost, za terapije pa so ji izročali visoke zneske: med letoma 2008 in 2011 vsega skupaj skoraj tri milijone evrov.

Psihiater Jožef Magdič navede primera iz lastne prakse: neka gospa je za telefonske pogovore z vedeževalci porabila ogromno denarja in družino spravila v dolgove, mož pa je, ko mu je to končno razkrila, zaradi skrbi zbolel na srcu. Srečal se je tudi z ljudmi, ki so redno obiskovali vedeževalca, pa ta ni prepoznal duševne bolezni. »Slišal sem, da se tudi številni politiki obračajo na vedeževalke, o tem mi je govorila Rominja, ki se ukvarja z vedeževanjem.«

»Vedeževalci« in vedeževalci

Bioterapevt Marjan Ogorevc meni, da je vzrok takšnih prevar tudi neurejenost področja naravnega zdravljenja in nacionalne poklicne kvalifikacije, prav tako ni enotnega interesnega združenja v obliki zbornice. »Živimo v družbi, v kateri je dovoljeno marsikaj. Lahko bi rekli, da je prodajanje megle – obljub, dobre energije, iluzij o boljši prihodnosti – dobra poslovna priložnost. Vendar bi nas moralo skrbeti za ljudi, ki nasedajo. Moj oče je imel za to izraz davek na bedake. Ker niso pripravljeni sami narediti nekaj zase, so lahka tarča prodajalcev vseh vrst. Seveda pa po tem ne smemo kar počez soditi terapevtov naravnega zdravljenja.«

Nekateri začutijo svoj čas oziroma priložnost z dobro idejo zaslužiti veliko denarja, razmišlja astrolog Bern Jurečič. Strah, pravi, je bil zagotovo vzrok rojstva praznoverja, ko se je pračlovek na smrt bal nekaterih naravnih pojavov, ki si jih ni znal razlagati in je bil proti njim nemočen. Iskal je sredstva, ki bi mu pomagala, informacije, s katerimi bi postajal močnejši, odpornejši, manj odvisen, razmišlja Jurečič o človekovi nagnjenosti, da išče pomoč v vraževerju. Kaj pa danes?

»V zadnjem desetletju se dogajajo veliki družbeni in socialni premiki, za katere se zdi, da so načrtno zasnovani na strahu. Padec stolpov dvojčkov ni bil le tragedija, ampak priložnost za uvedbo represivne zakonodaje (teroristi prežijo na nas!), njen izkupiček pa je izjava Clintonove, da so Al Kaido ustanovile in financirale ZDA in da je v bistvu nikoli niso preganjale, ter Snowdnovo razkritje, da tajne službe že lep čas nadzorujejo elektronsko komunikacijo ne le ameriških državljanov in potencialnih teroristov, ampak kar vseh nas! Ta vcepljeni strah je tesno povezan z občutkom varnosti. Zraven lahko prištejemo še krizo, ki je od leta 2008 močno spremenila naše dojemanje in razmišljanje; za občutek varnosti je bil to še en velik udarec. V krizi pa se bohotijo loterija in vedeževalci, pravi modrost.«

Magdič opozarja, da polovičarstvo škoduje pravemu namenu, da se »vedeževanje« od vedeževanja razlikuje tudi po znanju tistega, ki ponuja storitve, predvsem pa je pri duhovnih dejavnostih najnevarnejša pogoltnost, zloraba zaradi zaslužkarstva. Jurečič omeni amulet. »Človek je od nekdaj verjel, da bo močnejši, če bo nosil amulet. Zdaj je to videti takole: ponudijo vam amulet, zaradi katerega se bo v vas zaljubil vam nedosegljiv moški, seveda, če kupite prav tega – stal vas bo 'samo' od 500 evrov navzgor … In glej ga zlomka, ta moški je na lepem res čisto meden.«

Sesutje ega

Psihiater Magdič je v svoji ordinaciji sprejemal ljudi, ki so bili žrtev vedeževalcev. »Prišli so zaradi depresije ob izgubi večjih količin denarja. Ob njihovi pripovedi sem podoživel, kaj se je z njimi dogajalo, ko so bili pri vedeževalki. Ego takega človeka se hitro energetsko sesuva in takrat je psiha že v stanju podzavesti. To stanje pa pomeni zmanjševanje samonadzora, torej tudi pravega dojemanja realnosti. Človek se ne more upirati izjavam, predlogom vedeževalke. Ne gre za podredljivost, kot recimo v trgovini. Ego se sesuva ne le v sferi individualne podzavesti, ampak pada še globlje, v sfero arhetipov. Strah pred blaznostjo ima tukaj pomembno vlogo, kar je psihodinamično logično, saj je padec v studenec psihičnih globin tako hud, da potem ego le težko spet pleza navzgor. Ta paranoidna anksioznost človeka vrže v popolno odvisnost od vedeževalke. Potem mu ta pove, da potrebuje denar za sodelovanje z nekim vračem recimo v Bosni. Za žrtev se tako začne zelo težko obdobje, saj denarja pogosto ni dovolj; na eni strani je izsiljevanje, na drugi žrtev, ki je dala toliko in toliko denarja, da bi končno le dosegla 'resnico' ali izboljšanje zdravstvenega stanja.«

Radovednost za dvig spoznanj

Psihiater opaža, da so iskalci nasvetov vedeževalcev tudi fakultetno izobraženi ljudje, ki imajo razvito funkcijo mišljenja. »Po definiciji Jungove tipologije zavesti je mišljenje tista funkcija, ki nas po zakonitosti logike najbolj približa realnosti. Izobražena oseba ne zaupa svoji izobrazbi, mišljenju. Po drugi strani pa me moti beseda 'najbolj', torej nas tudi na logiki sloneče mišljenje popolnoma ne približa realnosti. Človek torej nikakor ne more popolnoma dojeti realnosti, kar je razumljivo. Stvarnik in celot­na materija sta eno, človek pa drugo. Naša dojemljivost ni vesoljni duh, res smo ekstremno omejeni. Zato smo nadvse radovedni. Ta radovednost povzroči po eni strani dvig naših spoznanj, torej dvig samozavesti. Po drugi strani pa je praznina teme toliko temnejša in še šir??a.« Sam zase je postavil tezo, da je vsak od nas vedeževalec zase, predvsem kar zadeva našo prihodnost, kajti še kako radi bi vedeli, kaj nas čaka na družbenem, telesnem in psihičnem področju.

Jožef Magdič verjame v astrološko stroko. »Astrologija je znanost, kljub temu da mnogi temu oporekajo, zanjo je potreben fakultetni študij.« Ko je bil predavatelj Jungove psihologije bodočim psihološkim astrologom, si je želel, da bodo kos temu izzivu. »To pomeni, da naj bi čim bolj spoznali sami sebe, lastne globine, svoje doživljanje strahov. Predstavljal sem si namreč, kaj pomeni priti k svetovalcu, kako si v bistvu nemočen. Po mojem je res malo tistih, ki pridejo po astrološko karto iz preproste radovednosti. Srečanje z astrologom ni enako tistemu z zdravnikom, psihologom, ampak je neprimerno globlje, torej prepredeno z lastnimi arhetipskimi globinami.«

Je lahkovernost zapisana v zvezdah?

Bern Jurečič razmišlja z vidika astrologa. »Poznamo nekatere kombinacije, planetarne položaje ali povezave, ki govorijo prav o tipu človeka, ki bi ga bilo mogoče naplahtati. Vendar je to nemogoče 'prilepiti' kakemu od znamenj, rojenim ponoči, podznaku, čemurkoli. Prav tako poznamo potenciale za subtilnost, dojemljivost, pa tudi za prevarantstvo ali pokvarjenost in izkoriščanje. Ki jih spet ni mogoče uvrstiti v kako priročno dosegljivo kategorijo. Pri tem iskanju torej obstanemo pri neprehodni oviri: take potenciale lahko astrološko iščemo zgolj posamično, od primera do primera!«

Nobenega dvoma ni, meni, da so pojavi lahkovernosti povezani s stopnjo varnosti, ki je zdaj zelo negotova. Astrologi iščejo varnost v četrtem polju (dom, varnost, rodna gruda, tradicija, stanovanje, nepremičnine …), vendar seveda ni tako preprosto. »Temu polju vlada Luna, ki predstavlja čustveni in jin princip, materinstvo, občutljivost, subtilnost, mehkost … Luna je princip vode in vpliva na bibavico, zato ni čudno, da tudi na marsikoga med nami, saj je velik del nas voda. Luno imamo v horoskopu vsi in pri nekaterih je izražena močneje. Dojemajo jo kot grožnjo in ravnajo skladno s tem. Recimo z umikom ali depresijo – oboje pa je spet povezano z Luno.

Ker Luna vlada znamenju Raka, bi lahko rekli, da so rojeni v tem znamenju bolj dovzetni za praznoverje in zlorabe. A tako bi naredili napako zaradi etiketiranja! Velik del rojenih v tem znamenju namreč deluje drugače. Da bi to razložili, na tem mestu ni dovolj prostora.«

Sklenimo z mislijo psihiatra Jožefa Magdiča: »Življenje je globlja in širša avantura, kot si mislimo; so številna dogajanja, stanja, ki jih preprosto ne razumemo in jih nikoli ne bomo dojeli.«