Pismo iz Beograda: Srbski turbofolk kot opij ljudskih množic

Od zastrupljanja psov do zmerjanja z »debeloritim vaškim komunistom«.

Objavljeno
03. avgust 2013 21.15
SLOVENIJA,LJUBLJANA,28.11.2009. CECA V NABITO POLNI DVORANI GOSPODARSKEGA RAZSTAVISCA :LJUBO VUKELIČ/DELO
Vili Einspieler, Beograd
Vili Einspieler, Beograd

Od svojih novokomponiranih izvorov, ko si je še iskal prostor pod soncem, do danes je srbski turbofolk prehodil dolgo pot. In na njej pokazal svojo žilavost.

Čeprav je grobo združil izvirno srbsko in romsko narodno glasbo z elementi turške in arabske ter z diskom in rokenrolom, je v primerjavi z večino drugih »doneskov« novodobnega turbofolka pomenil pravo avantgardo.

S kopijami in variacijami na skladbe Lepe Brene je postal najbolj množična glasbena praksa na Balkanu. V devetdesetih letih ga je spodbujala tudi državna politika in največja zvezda je takrat postala Svetlana Ražnatović Ceca. Zdaj je med njenimi največ­jimi tekmicami razvpita »okultistka« Vendi.

V srbski javnosti je Vendi veljala za privlačno slačipunco in mojstrico škandalov, njeni pevski podvigi so bili za večino drugotnega pomena. Čeprav je kot tekmovalka v resničnostnem šovu Veliki brat brez dlake na jeziku priznala, da je zastrupljala potepuške pse v svojem naselju, se večina javnosti ni obrnila proti njej. Črna magija je zanjo hudičeva sila in past, ki jo hudič in njegova legija demonov nastavljajo ljudem, in to tako, da izkoristijo druge okoli njih. Če se človek sploh lahko zavaruje pred njo, še svetuje Vendi, mora vsak dan pobožno moliti in se izpovedati za svoje grehe ter postati ponižno božje jagnje. Po njenem se bogu gnusijo prevaranti, ki se križajo, čeprav v resnici niso verni, ali podkupujejo duhovnike. Vendi je prepričana, da črna magija in čarovništvo z roko v roki s hudičem delujeta tudi v srbski estradi.

Če zanemarimo peticijo blizu tisoč ljubiteljev živali, ki so menili, da je bilo njeno ravnanje bolno in vredno obsodbe javnosti, tako da je prej zrela za psihiatrijo kot televizijo, so odzivi na družabnih omrežjih na njen nastop v resničnostnem šovu pozitivni. Vendi je zastrupljanje psov upravičila z razlago, da so se ji zasmilile uboge živali, ki iz dneva v dan hirajo brez hrane in vode.

Tudi Cecini oboževalci so organizirali množične proteste, ker se je oblast spravila na njihovo ikono. Zgrnili so se na ulice, kot da pevki kratijo pravico do svobode govora, čeprav so jo priprli zaradi utaje davkov in posedovanja orožja. Ceca je priznala svoje grehe, najverjetneje pa je tudi pritisk javnosti pripomogel, da so jo kaznovali le z luksuznim hišnim priporom. Po mnenju Vendi bi morala Ceca še vedno gniti za rešetkami, sodba zoper njo pa da je žalitev za inteligenco povprečnega človeka. Ali kakor pravi stari izrek, malim lopovom snamejo glavo, velikim pa klobuk.

Podrepna muha in lahen prdec

Vendi je izdala več albumov, za njeno osebno izkaznico pa velja album Uljez iz leta 2007. Kot igralka se je preizkusila že davnega leta 1992 v tv-filmu Dama koja ubija, igrala je tudi v erotičnem filmu Electric blues. Nastopa povsod po Balkanu, znana pa je predvsem po škandalih, ki jih zakuha z žalitvami in provokacijami kolegov.

Republiško združenje za pomoč avtističnim bolnikov jo je tožilo, ker je v resničnostnem šovu Dvor po­imenovala Majo Nikolić za avtistko, vendar tožba ni dočakala sodnega epiloga. Ker je ciljna publika njenega žaljivega izražanja več kot milijonska množica na dnu srbske družbe, Vendi in tabloidov, ki zvesto prenašajo njene žalitve, nihče sodno ne preganja.

Na svojem spletnem albumu Lista za odstrel je nanizala vendizme in fraze in jih za vsak primer patentirala. Tijano Dapčević je poimenovala podrepna muha, Leontino Pat pa lahen prdec. V politiki izstopa Nenad Čanak, ki da je debeloriti vaški komunist, v Đuletu Van Gogu pa Vendi vidi le veliko duhovno puščavo in mentalno pornografijo. Seznam je še veliko daljši, najbolj pa so zaradi njega zaskrbljene turbofolk zvezde, ki jih ne omenja.

Grenki trk med spoloma

Nepredvidljiva širina turbofolka ima tudi svojo potrditev v teoriji. V študiji o turbofolku avtorica Marija Grujić primerja Cecin spot Idi dok si mlad z Madonninim Justify my love. Medtem ko Madonna z nasmehom relativizira seksualne scene v svojem spotu, Ceca v svoji sagi o moških in ženskah ter o ljubezni in denarju vztraja pri grenkem trku med spoloma in popolni nesposobnosti ženske, da bi zadržala ljubimca, celo takrat, ko vse kaže, da ga ima od nog do glave v svoji lasti.

Na turbofolk sceni izstopa Milan Stanković, ki je v svojih pesmih kritičen do družbenih mrež, o samskih moških in ženskah pa govori kot o prostovoljni izbiri. Gre za miselni preobrat, saj je bila samskost v turbofolk besedilih pred njim zgolj neželena posledica za zapuščenega part­nerja. Ker se je turbofolk večinoma prilagodil komformističnim zahtevam družbe, ni dopuščal pravice do izbire. Po Stankovićevih stopinjah hodi še Dunja Ilić, ki se je je prijel sloves samostojne mlade ženske, ki ne potrebuje stalnega moškega.

Drugačna je tudi Jelena Karleuša, ki ji je na zadnjem koncertu odpovedala tehnika. Nemara zaradi črne magije njene tekmice Svetlane Ražnatović, ki je na istem prizorišču zbrala sto tisoč oboževalcev. Čeprav Karleuša v tekmi s Ceco nima sreče, se je izkazala kot družbena aktivistka, ko je kritizirala mačizem in se postavila v bran gejevske populacije, kar ji je prineslo tudi naziv gej ikone.