V Sloveniji ste tudi vi pogosto tarča kritik – za razliko od  večine napadov, ki jih doživljate v tujini, pri nas težko najdemo koga,  ki bi se soočil z vašim filozofskim opusom, napadi so bolj osebni. Kako  gledate na to?
 Zgolj nekaj primerov, s kakšno bedo imamo opraviti: Milanu Zveru se  je v nedavnem intervjuju za Demokracijo zareklo tole: »Tako kot  vstajniki tudi Žižek meni, da je zahodna civilizacija kot nočna mora, ki  se da premagati edinole z nasilno revolucijo, kar je bistvo tako  fašizma kot komunizma.« Kako lahko nekdo, ki se razglaša za privrženca  strpnosti, pove nekaj tako nesmiselnega? Sam nenehno ponavljam hvalnice  zahodni civilizaciji, napisal sem štiri knjige v zagovor krščanske  dediščine, poleg tega sem že nekajkrat razvil, kako je uporaba  direktnega nasilja zmeraj znamenje neke temeljne nemoči (oče, ki pretepa  svoje otroke, ni močan, ampak s tem kaže zlom svoje avtoritete).
Zver  tu še zdaleč ni sam. Leta 2004 so v Zavodu sv. Stanislava organizirali  simpozij o lacanovstvu na Slovenskem brez enega samega lacanovca – kot v  dobrih starih samoupravnih časih idejnega obračuna s sovražniki. Si  predstavljate, kaj bi bilo, če bi kdo danes organiziral kritičen  simpozij o katoliški cerkvi na Slovenskem brez enega samega katolika?  Slog tega simpozija najbolje ponazarja eden od udeležencev, Marjan  Kokalj, ki je februarja 2012 razložil, da je Svetlana Makarovič pred  leti odklonila Prešernovo nagrado iz »ošabnosti po naročilu«: »Mislim,  da to ni bila njena povsem svobodna odločitev. Opaziti je bilo, da se je  zelo tresla in v njej se je po mojem občutku bil boj med veseljem nad  nagrado in med zapovedano brezčutno trdoto, ki naj bi jo ponesla visoko  nad slovensko stvarnost, kot boginjo. Ta zapovedana trdota se mi je  zdela tuja zanjo in naročena od drugod. To sem takoj povezal z  lacanovskim krogom v Sloveniji (žižkomanija itd.). V tem krogu je namreč  ošabnost temeljni kulturni izraz pogleda na svet. Makarovičeva se mi  sama po sebi zdi mehkejša duša, kot je izpadla tam, vsaj če beremo njene  zgodbe za otroke iz prejšnjega obdobja življenja. Tam je celo moralna.  Zdi se, da ima nanjo močan vpliv omenjeni krog in da je druženje z njim  zanjo usodno.« Se Kokalj zaveda grozljive logike tega, kar je povedal?  Pri gospe Makarovičevi opazi razcep med njeno mehko moralno osebnostjo  in brezčutno trdoto njenega dejanja (kar je njegova zaznava in ne  nesporno dejstvo) in potem iz tega sklepa, da je morala biti pod vplivom  neke tuje zle sile, in to »takoj« – kar tako, brez minimalnega  argumenta – poveže z lacanovstvom! Tako ravnajo v praksi zastopniki  krščanskega spoštovanja. Spet, si predstavljate, da bi uporabili podobno  logiko ob katoliški cerkvi? Nekdo, ki s cerkvijo nima zveze (kot je  lacanovci nimamo z gospo Makarovičevo), naredi nekaj zlega in to »takoj«  povežemo s katoliško cerkvijo?
 V Financah so se sicer že pred časom spotaknili ob vaš status na  filozofski fakulteti. Ali v tem vidite znake antiintelektualizma,  značilnega za ta prostor, ali je morda to znak neke splošne podrejenosti  obstoječemu sistemu, ki poklice, dejavnosti, ki niso direktno uporabne v  gospodarstvu, zavrača ali celo demonizira? 
 Tudi to je tak nesmisel, da se mi nanj ni zdelo vredno odgovoriti.  Na filozofski fakulteti sem zaposlen kot raziskovalec, ne kot  predavatelj, in sem plačan ustrezno svojemu nazivu in letom dela, nič  več kot drugi. (Pred časom sem bil leta celo na minimalnem dohodku.) In  kaj je na tem spornega? Zakaj naj bi delal nekaj, kar ni del mojih  obveznosti in za kar se nisem nikoli zavezal, da bom počel? (Mimogrede,  raziskovalec sem postal v prejšnjem režimu, ker mi ni bilo dovoljeno  predavati.) Formulacija, ki je krožila v javnosti – da sem plačan za to,  da ne delam nič –, je tipična za naše razmere: delati raziskovalno in  potrjevati rezultate s stotinami objav očitno ne šteje nič ...
 Izraz levi fašizem, s katerim vas je povezal Alan Johnson v  Telegraphu, je navdihnil mnoge, tudi slovenskega premiera, ko je  spregovoril o vstajnikih.
 Vsa ta razprava spet potrjuje našo bedo. Seveda je v nekem smislu  res, da fašizem izhaja iz socializma. Fašizem je reakcija na socializem –  je poskus preseči antagonizme, ki zaznamujejo kapitalizem, in hkrati  ostati znotraj kapitalizma. Zato fašizem nujno potrebuje nekaj takega  kot antisemitizem: nekoga kot Juda, ki od zunaj vnese razdor in razredni  boj v organsko narodno skupnost. Tako preidemo od razrednega k rasnemu  boju: ni treba preseči razrednih nasprotij, ampak zgolj eliminirati  tujka v našem narodnem telesu in naš narod bo spet enotna organska  skupnost. »Socialno« v fašističnem socializmu (in v desnem krščanskem  socializmu Krekovega tipa – ne pozabite, da je bil Krek oster antisemit)  se nanaša na hierarhično korporativno skupnost. Tako je lahko vsak, ki  je zaskrbljen nad modernim individualizmom, socialist. Komunizem pa je  nekaj drugega: poskuša nadaljevati tradicijo francoske revolucije in  drugih radikalnih emancipatornih gibanj. Zato je Hitler rekel »Jaz sem  socialist!« in ne »Jaz sem komunist!«. Oziroma, kot je brutalno odkrito  zapisal Otto Weininger, slavni avstrijski antisemit in antifeminist:  socializem je arijski, komunizem je judovski.
 Kje vidite danes glavno zagato? So največji problem ciniki?
 Zdi se, da so Janša in njegovi ciniki in da je cinizem tistih na  oblasti tako direkten in odprt, da ne potrebuje kritike ideologije:  zakaj bi zapravljali čas in se spopadali z mukotrpnim branjem simptomov,  odkrivanjem lukenj in represivnosti javnega diskurza tistih na oblasti,  ko vendar ta diskurz odprto in brezsramno prizna svoje partikularne  interese? Pa vendar ta vizija cinične družbe, v kateri oblastniki kruto  priznajo, kaj delajo, ne zadošča. Prav tedaj, ko ciniki odkrito in  »realistično« priznavajo, da gre konec koncev le za oblast, denar, vpliv  ali karkoli, se najbolj motijo. Ciniki so v svojem realizmu brez iluzij  najbolj zaslepljeni. Usodno podcenjujejo moč iluzij, ki so na delu v  najbolj brezobzirnih ekonomskih spekulacijah.
Na začetku  Hitlerjevega režima so ciniki rekli: »Pustimo Hitlerju, da naredi red,  potem pa se ga bomo že rešili.« In, ne pozabimo, ciniki tipa »Greed is  good!« [Pohlep je dober!] so konec koncev zakuhali finančno krizo 2008.  Pri nas je Janša lahko ciničen oblastnik, a je hkrati izjemno naiven  vernik v svojo vizijo. Problem ni v tem, da bi ciniki – kot se glasi  stara Sloterdijkova teza – vedeli, kaj delajo, in bi to tudi delali.  Problem je, da ne vedo, kaj delajo. Bog daj, da bi ciniki na oblasti res  vedeli, kaj počnejo.
 Kje se ta nevednost, izgubljenost najbolj pokaže – v spopadanju s krizo v Evropi?
 Običajno v splošnih modrostih, v pregovorih, ko se oblast začne  zatekati k zdravorazumskim geslom, kot »Treba je poplačati dolgove«, »Ne  moremo zapraviti več, kot proizvedemo!« in podobno. To je seveda  najhujše, kar lahko človek napravi, saj ta logika pelje samo še navzdol.  Ko politika za svojo legitimacijo ne more dati več kot navajati  splošnih modrosti, je to vedno znak zmede. Takšna elementarna modrost je  napačna – ZDA so desetletja zapravljale veliko več, kot so proizvedle,  pa jim je šlo dobro. Danes se končuje neki ekonomski cikel, ki se je  začel v začetku sedemdesetih, ko se je po grškem ekonomistu Janisu  Varoufakisu rodil »globalni minotaver«, monstruozni stroj, ki je  svetovno ekonomijo vodil od zgodnjih osemdesetih do 2008. Šestdeseta in  zgodnja sedemdeseta niso bila zgolj leta stagnacije in krize; Nixonova  odločitev, da bo opustil zlati standard za dolar, je bila znak nekega  pomembnega premika v kapitalizmu. Do konca šestdesetih ameriška  ekonomija ni mogla več reciklirati svojih presežkov v Evropi in Aziji:  presežki so postali deficiti. Leta 1971 se je ameriška vlada na to  upadanje odzvala z drznim dejanjem: odločila se je, da bo napihnila  deficite. In kdo naj bi plačal za to? Preostali svet. Kako? S  permanentnim transferjem kapitala, ki je neomejen prehajal velike  oceane, da bi financiral ameriške deficite.
 To je povezano z dolžniško krizo. Kako gledate na dolgove? Kaj napraviti z njimi?
 Na direktni materialni ravni družbene totalnosti so dolgovi na neki  način irelevantni, celo neobstoječi glede na to, da človeštvo potroši  to, kar proizvede – po definiciji nekdo ne more konzumirati več kot  toliko. 
 O dolgu se lahko pogovarjamo, če imamo v oziru naravne resurse  (uničevanje materialnih pogojev za preživetje naslednjih generacij), v  tem smislu smo zadolženi naslednjim rodovom, ki jih dobesedno še ni in  ki, ne brez ironije, bodo začeli obstajati samo skozi nas – in s tem  postali zadolženi za svoj obstoj. Tudi tu izraz dolg nima dobesednega  smisla, ne more biti financializiran, kvantificiran v količino denarja.  Dolg se pojavi, ko znotraj globalnega kapitalizma neka skupina (nacija  ali kdorkoli že) troši več, kot producira, kar pomeni, da mora neka  druga skupina konzumirati manj, kot proizvede – a razmerja niso tako  enostavna in jasna, kot se morda zdi. Razmerja bi bila jasna, če bi v  situaciji dolga obstajal nevtralni instrument, ki meri, koliko več je  neka skupina potrošila glede na to, koliko je sproducirala in na čigav  račun – resnična situacija je daleč od tega. Po dostopnih podatkih je  več kot 90 odstotkov denarja v obtoku kredit; če se resnični producenti  znajdejo v situaciji, ko so dolžni finančnim institucijam, lahko  podvomimo o statusu njihovega dolga. Koliko tega je rezultat spekulacij v  sferi, ki nima ničesar z lokalno enoto produkcije? Tu nam je lahko za  vzor Islandija, kjer so z referendumom preprosto odklonili, da bi država  krila izgube privatnih bank.
 Ko se država znajde pod pritiskom mednarodnih finančnih institucij, naj  bo to IMF ali zasebne banke, moramo imeti v mislih, da njihov pritisk  (preveden v zahteve: zmanjšajte javno porabo, odprite trg, deregulirajte  banke) ni odraz neke nevtralne objektivne logike ali vednosti, ampak  zainteresirane vednosti: gre za vednost, ki formalno uteleša serijo  neoliberalnih predpostavk, na ravni vsebine pa privilegira interese  določenih držav in institucij.
 Predstavniki vlade običajno upravičujejo slovensko pokoravanje ukazom  Bruslja s »Če mi sami ne naredimo reda, bo prišla trojka iz Evrope in ga  naredila za nas«, kar je seveda variacija na staro temo vichyjskega  režima v Franciji: »Če mi ne bomo pozaprli nekaj Judov, jih bodo Nemci  veliko bolj direktno in brutalno.« Toda problem zame ni v obrambi  slovenske suverenosti, ampak nekje drugje: Je Evropa res v tej zadevi  nevtralen agent objektivne ekspertize? 
 Očitno ne.
 Naj to ponazorim s primerom. Ko je turški pisatelj Panait Istrati  sredi tridesetih let prejšnjega stoletja, v času najhujšega stalinskega  terorja, obiskal Sovjetsko zvezo, ga je neki sovjetski apologet poskušal  prepričati o nuji nasilnega obračuna s sovražniki in pri tem omenil  pregovor: »Ne moreš narediti omlete, ne da bi razbil jajca.« Istrati mu  je trpko odgovoril: »V redu, razumem, povsod vidim razbita jajca. Toda  kje je ta vaša omleta?« Natanko to bi lahko Grki odgovorili na stroge  varčevalne ukrepe, ki jim jih nalaga Bruselj: »V redu, za vas razbijamo  svoja jajca, toda kje je omleta, ki nam jo obljubljate?« Pošten odgovor  Evrope bi bil variacija na dialog iz Lubitschevega filma Biti ali ne  biti, ko visoki gestapovski oficir na vprašanje o koncentracijskih  taboriščih na Poljskem odgovori: »Mi, Nemci, koncentriramo, Poljaki pa  taborijo.« Grki razbijajo jajca, Bruslju pa ostane omleta. 
 Če se vrneva v Slovenijo, k protestniškim gibanjem – ali tudi vi vidite nevarnost v poskusih njihove prisvojitve?
 Da, ker so vstajniki razmajali utečeno politično prizorišče, se ne  smemo čuditi, če se vrstijo poskusi, da bi si jih stara politika  prisvojila. Ste opazili, kako desnica in etablirana »levica« izvajata  isto operacijo z nasprotnim predznakom? Stara levica si poskuša proteste  prisvojiti, dokazati kontinuiteto s svojim delovanjem, desnica pa  pravzaprav trdi isto in vidi v njih stare leve »strice iz ozadja«. Tu ne  merim samo na direktne poskuse stare levice, na primer groteskno in  obsceno dražgoško poudarjanje kontinuitete med partizani in vstajniki.  Omeniti je treba tudi zborovanje v Cankarjevem domu, kjer si je  vstajniško gibanje poskušala prisvojiti pisateljsko-kulturniška elita.  Ko sem videl obraze, ki so sedeli na odru prve pol ure, se mi je strgalo  – pa kaj imajo ti kulturniški jamrači (vsaj večina med njimi) opraviti z  vstajniki, ki so sicer na tem zborovanju prišli do besede šele proti  koncu, ko se je dvorana že praznila. Spet se mi je prebudila ideja, ki  sem jo formuliral pred par leti, da bi bilo dobro bombardirati Cankarjev  dom, ko so tam zbrani kulturniki. (Ker smo v dobi brez smisla za  ironijo, moram dodati, da tega ne mislim dobesedno.) Tu se lahko učimo  od cerkvene modrosti. Ob korupcijski obtožbi Janše in Jankovića sem  takoj pomislil: tako kot Urana bi ju bilo treba poslati v Trst, dokler  se njuna krivda ne razčisti. Če bi se jima pridružilo še nekaj  predstavnikov naše »elite«, tudi ne bi bilo škode. Gre seveda za  metaforo: ne samo njiju, vso politično elito bi bilo treba v celoti  zamrzniti.
 Ali ni eno glavnih sporočil protestniških množic, kamor so se  vključili tudi kulturniki, ki prav tako združujejo precej raznolike  usode (denimo tistih, ki delajo v nevladnih ustanovah, prekerno itd.),  da sta iskreno nezadovoljstvo in zaskrbljenost prešla na raznolike dele  družbe, da razred zatiranih, vse bolj revnih itd. ni več omejen zgolj na  klasični proletariat? 
 Vem, da so med njimi zelo dobromisleči ljudje, toda kdor ne vidi  prepada med temi marginalno ogroženimi privilegiranci in glavnino  vstajnikov, je slep. Vse to je dobro opazil Delov Boštjan Videmšek,  trenutno naš daleč najboljši politični analitik. Torej, še enkrat: nič  ne izključuje morebitnega kasnejšega taktičnega sodelovanja, toda to  pride na vrsto, ko se bodo (če se bodo) vstajniki minimalno organizirali  v neko novo politično polje, jasno razmejeno od stare levice. Zato se  zdaj za nobeno ceno ne sme izgubiti živcev: dobro, naj se vrže Janšo,  toda to ni primarna naloga. Primarna naloga je enoznačna, jasna in groba  razmejitev od stare (psevdo)levice. Vstajniki se morajo za vsako ceno  izogniti temu, da bi jim dvoglavi sovražnik s svojimi spori določal  teren. Ne se ukvarjati s skrbmi, ki niso naše. To, kar zdajšnja oblast  razglaša za »skrajno levico«, je preprosto levica. V strankarski  politiki imamo zdaj desnico in »levo« desnico, obe znotraj istega polja.  Če so Janković, Pahor, Lukšič in podobni levičarji, so besede dokončno  izgubile svoj pomen. Mladen Dolar je zapisal, da je edino upanje v tem,  da se bo iz sedanjih protestov oblikovala prava politična levica.
 S tem mislite tudi na novo stranko?
 To je velik problem – absolutno se je treba izogniti temu, da bi  bila morebitna nova stranka zgolj tretji člen v verigi PS-SD z  organizacijsko bazo v TRS-LDS-Zares, se pravi nova tvorba, ki naj bi  zgolj premaknila jeziček na tehtnici in spravila staro levico na oblast,  tako da bi zbrala čim več glasov vstajnikov in tistih, ki so jih  upravičeno razočarale Jankovićeve, Pahorjeve in Lukšičeve norosti, vse  to začinjeno s kakšnim »stričevskim« kandidatom – Mirom Cerarjem,  Jožetom Mencingerjem, Igorjem Šoltesom, Janezom Potočnikom, komerkoli  povsem brez zveze z vstajniki.
Zato glavna naloga vstajnikov zdaj  ni pomagati vreči Janšo – edini pravi dobiček mora biti nov začetek  levice. Janša bo res gotof, ko bo gotova sedanja »levica«, ko se bo –  metaforično – dobival s Kučanom na kavi v Trstu in bosta skupaj tarnala  nad izgubo dobrih starih časov, ko sta še določala teren v Sloveniji.  Vsa vprašanja o tem, ali bo to, kar bo nastalo, stranka ali ne, so  drugotna. 
 Kako gledate na novo vlado, ki bo nadomestila Janševo?
 Če bo uspela zamenjava Janše z Bratuškovo, bo to trenutek  preizkušnje. Kaj bo ta vlada naredila? Bo Alenka Bratušek kaj več kot  Janša s človeškim obrazom? Kaj bo lahko naredila? Po drugi strani je  vstajniško gibanje zgostilo dvoje: protest proti Janševi  kulturno-družbeni »revoluciji« in protest proti težavam zaradi ekonomske  krize. Ker je to bil enoten protest, se je nekako zdelo, da gre za isto  stvar: Janševa vlada uničuje gospodarstvo itd. Zdaj bo nastopil  trenutek resnice brez Janše kot izgovora. Če se bo vstajniško gibanje ob  morebitni zamenjavi vlade porazgubilo, bo to njegov usodni poraz, saj  se bo za nazaj potrdilo, da je v osnovi to bila le oblika  protijanševskega refleksa.
 S tem nočem reči, da se ne da ničesar narediti, da moramo čakati na neko  veliko Revolucijo. Globalni kapitalizem ni homogena celota – številni  primeri kažejo, da se z jasno in spretno strategijo da izogniti  najhujšemu – poglejte Islandijo ali Irsko. Bojim se, da pri nas ni  strateške odločnosti za vse to.
 Kakšno vlogo bodo imeli protesti pri oblikovanju tovrstnih strateških premislekov?
 Vstajniška ekstaza ne traja dolgo. Poleg tega, kot je opazil  Videmšek, pri nas v glavnem ni šlo za eksistencialno zavzet protest kot v  Grčiji ali Španiji, kjer so ljudje zavzeli javni prostor in tam ostali.  Pomembno je tisto, kar bo ostalo, ko se bo prvi zanos porazgubil.  Ostati mora neka organizirana mreža, v kakršnikoli obliki že, ki se bo  izognila obema ekstremoma, tako temu, čemur pravim oportunistična  načelnost – s prezirom do pragmatičnih potez, ko čakaš veliki pravi  Prelom, vmes pa udobno živiš –, kot seveda kompromisarskemu boju za  košček oblasti. Potrebovali bi nekaj takega, kot je grška Siriza, ki je  pripravljena na vse mogoče, vključno z veliko koalicijo z Novo  demokracijo, hkrati pa se zavedajo, da je kriza globoka, da je  dolgoročno vprašljiv sam sistem. Potrebujemo politično silo, ki bo  ohranjala to, čemur na grozo nekaterih še vedno pravim komunistični  horizont.
 Morda lahko tem zgroženim posameznikom ustreževa s pojasnilom, kaj ta  sintagma pomeni. Ob tem me zanima, kako bi odgovorili skeptikom, ki v  tem horizontu vidijo utopijo, ki bi, če bi se realizirala, morda  prinesla še hujša družbena protislovja kot obstoječi sistem.
 Søren Kierkegaard nekje pravi, da je pravi pomen trditve, da je bog  nezmotljiv, v tem, da smo mi, navadni smrtniki, vedno v zmoti. V tem  pomenu je zame komunistični horizont zgolj negativna ideja, ki nam  omogoči merjenje, kaj je danes narobe. Kaj bo prišlo, ne vem, gotovo ne  nova verzija komunizma 20. stoletja. Francisu Fukuyami sem v neki debati  rekel, da je res kapitalizem zmagal, da pa se zdaj bivši komunisti  pojavljajo kot njegovi najboljši upravitelji. Deng Xiaoping je v  osemdesetih letih ugotovil, da lahko zgolj kapitalizem reši Kitajsko, po  krizi leta 2008 pa je Zahod ravnal, kot da lahko samo Kitajska reši  kapitalizem.
Mislim, da je prava utopija v pričakovanju, da se  sedanje stanje lahko nadaljuje v neskončnost. Če se nič ne bo  spremenilo, bo naenkrat vse spremenjeno na slabše. Tudi če vstajniki  nimajo jasnega programa, jih vodi pravilen vpogled, da se bližamo neki  ničelni točki, na kateri bo moral nastati preobrat. Šele ko uvidimo to  zagato naše civilizacije, lahko začnemo zares misliti. Vedno znova  slišimo, da vstajniki ne vedo, kaj hočejo – morda, toda zagotovo vedo,  da oni na oblasti prav tako ne vedo, kaj hočejo, ne vedo, kam gredo  stvari.
 Kje vidite sebe v tem? V medijskem prostoru se pogosto porajajo  kritike na račun intelektualcev, češ da so z molkom in neaktivnostjo  pripomogli k situaciji, kakršna je.
 Sebe ne vidim skoraj nikjer. Nočem delovati kot še en starec, ki si  hoče naknadno prisvojiti nekaj, kar je nastalo zunaj mene. Vse, kar  lahko naredim, je, da gibanje v polni meri podprem in hkrati tu in tam  podam kakšno kritično refleksijo. Na primer: protesti po Evropi se  stekajo v serijo zahtev, ki v svoji spontanosti dajejo mešane signale,  tudi problematične. Lahko bi jih namreč brali kot popularizirano verzijo  politike Gillesa Deleuza: ljudje vedo, kaj hočejo, to lahko odkrijejo  in formulirajo, ampak le skozi lastno aktivnost in angažma, tako da  potrebujemo aktivno participatorno demokracijo in ne le predstavniške  demokracije s svojim volilnim ritualom, ki vsake štiri leta prekine  pasivnost volivcev. Potrebujemo samoorganizacijo multitude, ne  centralizirane leninistične partije, Vodjo itd. Mislim, da je mit  nereprezentativne direktne samoorganizacije resnična past in najgloblja  iluzija, ki mora pasti in jo je tudi najtežje zavrniti. 
 Seveda v vsakem revolucionarnem procesu obstajajo ekstatični trenutki  skupinske solidarnosti, ko tisoči okupirajo javni prostor, na primer trg  Tahrir pred dvema letoma; seveda so trenutki intenzivne kolektivne  participativnosti, ko lokalne skupnosti debatirajo in se odločajo, ko  ljudje živijo v nekakšnem kontinuiranem izrednem stanju in vzamejo  stvari v svoje roke brez Vodje. Ampak takšna stanja ne trajajo in  »utrujenost« tu ni le preprosto psihološko dejstvo, ampak kategorija  družbene ontologije. Velika večina, vključno z mano, hoče biti pasivna  in se zanesti na učinkovit državni aparat, ki jamči za tekoče delovanje  družbe, tako da lahko posameznik v miru opravlja svoje delo.
 Če vas prav razumem, mora po ekstatičnem stanju protestov oblast  prevzeti politični razred. Je torej koncept direktne demokracije,  organiziranja od spodaj navzgor, zgrešen?  
 Naj ob ideji molekularne samoorganizacije kot nasprotja hierarhičnim  sistemom z velikim karizmatičnim Vodjem na čelu opozorim na neko  ironijo: Venezuela, ki jo mnogi častijo kot deželo, v kateri poskušajo  razviti model direktne demokracije (lokalne skupnosti, delavci, ki  upravljajo tovarne itd.), je tudi država, ki ji predseduje Hugo Chávez –  utelešenje močnega karizmatičnega voditelja. Kot bi freudovsko pravilo  transferja delovalo tudi tu: da bi posamezniki »segli onkraj sebe«, da  bi segli onkraj pasivnosti predstavniške politike in se direktno  angažirali, je potrebna referenca Vodje, ki jim omogoči, da se potegnejo  iz močvirja, Vodje, »za katerega se predpostavlja, da ve«, kaj hočejo.
 V zvezi z neposredno demokracijo lahko spomnim na Švico, ki jo v tem  kontekstu pogosto izpostavljajo kot državo, ki je najbližje idealu  direktne demokracije, čeprav je prav zaradi institutov referenduma,  lokalnih ljudskih iniciativ in podobnega ženskam podelila volilno  pravico šele leta 1971, prepovedala gradnjo minaretov pred nekaj leti in  preprečila naturalizacijo imigrantskih delavcev itd. Poleg tega ima  njihov referendum določeno specifiko: skupaj z volilnim lističem vsak  volivec dobi tudi letak, na katerem mu vlada priporoči, kako voliti.  Poleg tega švicarski model direktne demokracije vključuje enega najmanj  transparentnih mehanizmov odločanja: velike strateške odločitve namreč  sprejemajo razni sveti brez javne debate in nadzora.
 Kaj je torej alternativa? Ali namesto tega predlagate popolno podreditev strukturi oblasti?
 Ne, ničesar inherentno konservativnega ni v tem, da smo utrujeni od  konstantnih levičarskih zahtev po permanentni mobilizaciji in aktivni  participaciji. Te zahteve sledijo nadjazovski logiki – bolj ko sledimo  imperativu aktivnosti, bolj smo krivi. Bitko moramo dobiti na terenu  pasivnosti, na tem, ko se dan po ekstatičnih protestih stvari vrnejo v  normalno stanje. Pravzaprav je relativno lahko organizirati ekstatični  spektakel sublimne enosti, ampak ključno je, kako bodo ljudje začutili  razliko v njihovem vsakdanjem življenju po tem spektaklu. Ni čudno, da  so konservativcem pogodu občasne sublimne eksplozije protestov, saj  ljudi spomnijo predvsem na to, da se kljub protestom v resnici nič ne  spremeni, da se dan po tem stvari vrnejo v utečene tirnice.
 Kako se potlej izogniti tej zanki navdušenja nad protestnim valom in  nevarnostjo, da ti izzvenijo? Je avtentičen politični dogodek sploh  možen?
 Z novim tisočletjem je levica vstopila v globoko obdobje krize. V  letih kapitalistične prosperitete se je lahko igrala Kasandro in  opozarjala, da je ta blaginja zgrajena na iluzijah, ter preroško  napovedovala katastrofo. Zdaj sta nastala ekonomski obrat in družbena  dezintegracija, na katera je opozarjala levica, protesti vznikajo povsod  po svetu. Ampak nekaj manjka v vsakem konsistentnem levičarskem  odgovoru na te dogodke – kako otoke kaotičnega upora pretopiti v  pozitiven program družbene spremembe. Zadnja leta se tako naslajamo nad  kontinuirano preddogodkovno situacijo, v kateri nevidna meja preprečuje,  da bi se zgodil pravi Dogodek, vznik nečesa novega.
 Vem, da se marsikaj dogaja na lokalni ravni – kooperative in druge  oblike lokalne samoorganizacije –, vendar menim, da v tem ni rešitve za  celoto. Problem je danes globalna organizacija družbe – če se tu nečesa  ne spremeni, so kooperative in podobno samo blažilci napetosti, ki  omogočajo sistemu lažje preživetje. Eden od razlogov za to nevidno  bariero je zadnji ideološki triumf kapitalizma, kot je to razvil  Maurizio Lazzarato. Vsak delavec namreč postane svoj lastni kapitalist,  »podjetnik samega sebe«, ki odloča, koliko bo investiral v svojo  prihodnost (izobrazba, zdravje ...), ki te investicije plačuje tako, da  se zadolžuje. Pravice (do izobrazbe, zdravstvenega sistema, stanovanja  itd.) so postale stvar svobodnega odločanja o investicijah, kar je  formalno enako temu, ko se bankir in kapitalist odločata, ali bosta  denar investirala v to ali ono družbo. Na formalni ravni smo vsi  kapitalisti, ki se zadolžujejo zato, da bi lahko investirali.
 S tem se vračava k temi dolga, ki je danes morda ena najbolj akutnih.  Kako gledate na zadolženega človeka, je subjekt danes predvsem subjekt  dolga? Kako bi opredelili družbeno vez med dolžnikom in upnikom? 
 Današnji globalni kapitalizem to razmerje pripelje do ekstrema in ga  obenem spodkopava: dolg postaja odprto nor eksces. Vstopamo v domeno  obscenosti: ko nekomu odobrimo kredit, sploh ni zamišljeno, da ga bo ta  vrnil, ampak je dolg dojet kot način nadzora in dominacije. Spomnite se  samo pritiska EU na Grčijo, naj sprejme varčevalne ukrepe; ta pritisk  povsem ustreza psihoanalitski opredelitvi nadjaza. Ta ni etična  instanca, ampak sadistična instanca, ki bombardira subjekt z nemogočimi  zahtevami, pri čemer se obsceno naslaja nad tem, da subjekt ne more  ugoditi zahtevam: paradoks nadjaza je v tem, da bolj ko mu poskušamo  ustreči, bolj se počutimo krive. Predstavljajte si zlobnega učitelja, ki  daje učencem nemogoče naloge in potem sadistično uživa, ko vidi njihovo  tesnobo in paniko. To je zgrešeno pri zahtevah in ukazih EU: Grčiji ne  dajo priložnosti, njen zlom je del igre. Cilj politično-ekonomske  analize je torej iznajti način, kako izstopiti iz tega kroga dolga in  krivde.
 In kakšen je vaš odgovor? Ali – če končava s Kantovim tretjim vprašanjem – kaj lahko upamo?
 Dogodke, kot so protesti Occupy Wall Street, arabska pomlad,  demonstracije v Grčiji in Španiji, moramo brati kot znamenja iz  prihodnosti. Z drugimi besedami, odpovedati se moramo običajnemu  historicističnemu pristopu, ki nam nalaga, naj nek dogodek razumemo iz  njegovega konteksta in geneze. Radikalnih emancipatornih izbruhov na ta  način ne moremo razumeti – za njihovo razumevanje moramo vključiti  perspektivo prihodnosti, se pravi, analizirati jih moramo kot omejene,  razpršene (včasih perverzne) fragmente utopične prihodnosti, ki počiva v  sedanjosti kot njen skriti potencial, kot znak iz prihodnosti, ki se bo  aktualiziral, če bomo sledili znakom. Paradoksalno gre za znake, ki  predhodijo tistemu, česar znaki so.
 Spomnite se na Pascalovo temo deus absconditus, tj. temo skritega boga.  Bog daje znake v preobleki čudežev in te lahko kot take prepoznajo le  tisti, ki verjamejo. Skeptiki zlahka zgrešijo čudež in v njem prepoznajo  naravni fenomen ter ob tem jemljejo vernike kot žrtve vraževerja.
Precej  marksistov je v tej Pascalovi temi našlo točke, ki ustrezajo Marxovi  ideji revolucije, katere resnico lahko dojamejo le tisti, ki sprejmejo  razredno pozicijo (idejo razrednega boja). Ali nismo v razmerju do  komunizma danes na natanko isti točki: čas »razkritega komunizma« je  minil, ne moremo se pretvarjati, da je komunistična resnica dostopna  vsem in na razpolago nevtralni racionalni historični analizi. Ni  komunističnega velikega Drugega, nobene zgodovinske nujnosti ali  teleologije, ki bi usmerjala in vodila naša dejanja. V tej situaciji  današnji skeptiki trepetajo in edini način, kakojim lahko nasprotujemo je, da prakticiramo neke vrste komunistični abcsonditus.
    
	
            
                        
    
    
				
						   
					
        
          
          
                        












