Ljubljana – Ob sklepanju naročniških razmerij z največjimi štirimi operaterji mobilne telefonije kupujejo potrošniki »mačka v žaklju«. V Mednarodnem inštitutu za potrošniške raziskave so namreč v okviru javne službe izvajanja primarnih ocenjevanj blaga in storitev po obisku osmih poslovalnic razočarano ugotovili, da so prav povsod pogodbe podpisali na slepo, ne da bi bili seznanjeni s splošnimi in posebnimi pogoji in cenikom.
Poslovalnice so sicer primerno urejene, z gnečo razen v enem primeru ob nenapovedanem anonimnem obisku dvojice, bodočega »naročnika« in opazovalca, ni bilo. Svetovalci so bili, ob eni izjemi, ki potrjuje pravilo, večinoma prijazni, potrošnikov niso silili k vezavi ali nakupu telefona, včasih niso bili dovolj prepričljivi. Nihče potrošnikov ni opozoril, da bo od julija gostovanje po članicah EU brezplačno, slišali so tudi pojasnilo, da to še ni uradno - kar pa ne drži, je ob predstavitvi ocenjevanja pojasnil Boštjan Okorn. (Rezultati in ugotovitve so brezplačno dostopni na spletni strani projekta www.potrošnikovZOOM.si.)
Naročniške pogodbe so potrošniki povsod podpisali na tablico, možnosti za pregled dokumenta so bile slabe, tako da v bistvu niso vedeli kaj podpisujejo. Le eden od svetovalcev je po sklenitvi pogodbe med papirje dodal knjižici s splošnimi pogoji in izvlečki cenika. Vse skupaj je resda objavljeno na spletnih straneh operaterjev, a je vse bolj skrito kot ne. Za krono vsega na podpisani pogodbi ni razdelana vsebina naročniškega paketa in njegova cena - kar je spet moč, sicer težko, najti na spletu. Še težje po spremembi svežnjev za stare.
Operaterje so o rezultatih obvestili - in v kratkem času do prejšnjega petka prejeli le odgovor A1, kjer so bili nad izsledki primerjalnega ocenjevanja presenečeni, ker svetovalce vendarle ustrezno izobražujejo. Iz T-2 pa so danes sporočili, da menjajo informacijski sistem, ter napovedali, da bodo pomanjkljivosti odpravili. Boštjan Okorn tudi od Telekoma Slovenije in Telemacha pričakuje podoben odziv, ob komentarju, da splošni in posebni pogoji potrošnikov ponavadi sploh ne zanimajo.
Ocenjevalci tako operaterjem svetujejo potrošnikom prijazno sklepanje pogodb. Še pred sklenitvijo pogodbe bi moral potrošnik dobiti v roke vsaj splošne pogoje poslovanja, posebne pogoje, vezane na izbrani naročniški sveženj ter cenik storitev v izbranem svežnju, še zlasti cenik administrativnih stroškov. Potrošnik bi moral imeti tudi možnost, da pogodbo, po možnosti natisnjeno, v miru prebere. V sami pogodbi pa bi moralo biti poleg osebnih podatkov naročnika biti zapisana tudi specifična vsebina naročniškega paketa ter njegova cena - in to skupaj z morebitnimi ugodnostmi.