Na učinke zakona o izvensodnem reševanju potrošniških sporov bo treba še počakati

Pogoj za nepristransko presojo in zaupanje potrošnikov bosta strokovnost in neodvisnost izvajalcev, pravi Katarina Kresal.

Objavljeno
09. februar 2016 20.16
Božena Križnik
Božena Križnik

Ljubljana – Zakon, ki zagotavlja učinkovito reševanje potrošniških sporov mimo sodišča, je začel veljati že 14. novembra, a učinkov še ni. Smo pač sredi prehodnega obdobja, ko se infrastruktura za zunajsodno reševanje potrošniških sporov – hitro, učinkovito in poceni – šele vzpostavlja.

Zakon o zunajsodnem reševanju potrošniških sporov določa, da morajo v prehodnem obdobju, ki traja šest mesecev, vsi ponudniki blaga in storitev na primeren način (npr. na spletu) objaviti, ali bodo reševali potrošniške spore s pomočjo mehanizma zunajsodnega reševanja potrošniških sporov (IRPS) ali ne. V prvem primeru morajo navesti tudi izbranega izvajalca IRPS, ki bo vpisan v posebnem registru na gospodarskem ministrstvu. Ali so postopki za registracijo že v teku, na ministrstvu nismo izvedeli, je pa za zdaj, pravijo, register še prazen. Zato torej noben ponudnik še ni objavil informacij, ki jih zahteva zakon. Potrošniki bodo morali s svojimi problemi še malo počakati.

O novih postopkih potrošnike informira Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), v državnem svetu pa je danes posvet o slovenskih in evropskih izkušnjah in izzivih zunajsodnega reševanja sporov, ki potrošnikom in ponudnikom na vseh gospodarskih področjih zagotavlja možnost hitre, cenovno dostopne, enostavne in učinkovite rešitve sporov.

Predsednica Evropskega centra za reševanje sporov, ki soorganizira posvet, Katarina Kresal, poudarja pozitivne premike: vsaj podjetja, kjer prihaja do najzahtevnejših sporov (v bančništvu, zavarovalništvu, telekomunikacijah, energetiki, spletni trgovini) zavezuje k temu, da potrošniku ponudijo zunanje neodvisne izvajalce IRPS, pri čemer so merila za registracijo – strokovni in organizacijski standardi – natančni in strogi. Določa jih zakon, o izpolnjevanju pa bo presojalo ministrstvo. »Pogoj za nepristransko presojo in zaupanje potrošnikov bosta strokovnost in neodvisnost izvajalcev; bomo videli, kakšne standarde bo postavilo ministrstvo. Če ne bodo visoki, ne bomo ničesar dosegli,« je odločna Kresalova.

Zveza potrošnikov Slovenije pa je do zakona precej kritična. Odvetnica ZPS Živa Drol Novak dvomi, da se bo praksa hitro izboljšala, ker so bile določbe evropske direktive povzete mehanično, ne da bi jih vsebinsko prilagodili realnemu stanju v Sloveniji. Slabo je, da je, razen v nekaterih sektorjih, sodelovanje ponudnika prostovoljno. »Največja pomanjkljivost zakona pa je,« poudarja Drol Novakova, »da razume zunajsodno reševanje sporov kot komercialno dejavnost in ne kot postopek, v katerem odloči organ, ki zagotavlja objektivno in strokovno odločitev, in mu lahko potrošniki zaupajo.«