Po nakupu zunaj poslovnega prostora si potrošnik še lahko premisli

Zakon o varstvu potrošnikov določa, da ima kupec 14 koledarskih dni časa, da obvesti prodajalca o odstopu od pogodbe.

Objavljeno
17. avgust 2015 14.51
B. K, gospodarstvo
B. K, gospodarstvo

Ljubljana – Na svetovalno pisarno Zveze potrošnikov Slovenije se obračajo potrošniki, ki so se, kot večinoma priznavajo, »nekoliko zakalkulirali« pri nakupu. Na hitrico so se denimo vrgli v nabavo kompleta neuničljive posode (prepričal jih je zastopnik, ki jim je pozvonil na vrata), na sejmišču so klonili pod težo argumentov prodajalke masažnih aparatov ali so na terasi hotela na večerni pogostitvi podjetja, ki trži praktično »čudodelne« odeje, hvaležno pritegnili črednemu nagonu. Zdaj jim je žal, zato jih zanima, ali obstaja pot nazaj. Vsekakor, zagotavljajo svetovalci. Po zakonu lahko potrošnik – brez opravičila – v 14 dneh odstopi od pogodbe, sklenjene zunaj poslovnih prostorov podjetja, četudi kupljeno blago nima napake.

Paziti je treba na rok

In kako izgleda v praksi taka prekinitev pogodbe? Kot pojasnjujejo v ZPS mora potrošnik v 14 dneh obvestiti podjetje, da odstopa od pogodbe (ni mu treba navesti razloga za odstop). Pri tem se upošteva koledarsko štetje dni, vključujoč dela proste dneve in praznike. Če potrošnik zamudi zakonski rok, izgubi pravico do odstopa. Rok za odstop od pogodbe začne teči z dnem, ko potrošnik ali od njega pooblaščena oseba pridobi dejansko posest nad blagom, pri pogodbah o opravljanju storitve pa prične ta rok teči z dnem sklenitve pogodbe. Če pa podjetje potrošniku ne posreduje informacije o pravici do odstopa od pogodbe, se rok zanj podaljša na 12 mesecev. Hkrati s sporočilom o odstopu od pogodbe mora potrošnik zahtevati tudi vrnitev že plačanih zneskov.

V praksi podjetje ob sklenitvi pogodbe zunaj poslovnih prostorov pogosto zahteva plačilo are. Zaradi narave take pogodbe, od katere potrošnik lahko odstopi brez finančnih posledic (razen stroškov za vračilo izdelka), ara ni združljiva s to pogodbo. Zato v ZPS potrošnike opozarjajo, naj ne privolijo v plačilo are.

Izjeme

Posebna ureditev za nakupe zunaj poslovnih prostorov ponudnika je v zakonu o varstvu potrošnikov predvidena zato, ker se mora pri takem kupovanju potrošnik pogosto odločati pod časovnim pritiskom, ker nima možnosti pred tem preveriti izdelka, ne primerjati cen, zaradi posebej naštudiranega pristopa pa so prodajalci in zastopniki še bolj prepričljivi.

Ne velja pa to za vse tovrstne nakupe. Izjeme so nakupi v vrednosti do 20 evrov, finančne storitve (npr. zavarovalniške pogodbe), turistični aranžmaji, časovni zakup nepremičnin idr. Poleg tega varovalka ne velja za primere, ko kupujemo blago po naročilu, za hitro pokvarljivo blago, če gre za v celoti opravljeno storitev, za katero je potrošnik dal izrecno predhodno soglasje in je privolil, da ne bo oporekal pogodbi, za zapečatene avdio ali video posnetke in računalniške programe, ki jih je potrošnik odprl in odstranil pečat, ko gre za začasno nastanitev, za prevoz blaga, najem vozila, pripravo in dostavo hrane, pa tudi za storitve za prosti čas, pri katerih se podjetje zaveže, da bo izpolnilo svojo obveznost na točno določen datum ali v točno določenem roku.

Podrobnosti na spletu

Obveznosti potrošnika, ki odstopi od pogodbe, in prodajalca so podrobneje pojasnjene na spletnih straneh www.zps.si in v reviji ZPStest, julij-avgust 2015. Dobro je vedeti, kako je treba napisati odstopno izjavo, kdo krije stroške vračila, kdo odgovarja za zmanjšanje vrednosti blaga itn.