Po novem kupon za zdravilišče namesto para nogavic

Ameriški nakupovalni fenomen se je že razširil tudi po Evropi, Slovenci bomo trgovske popuste lovili vse dni.

Objavljeno
27. november 2015 21.19
Helena Peternel Pečauer
Helena Peternel Pečauer
Če to hočemo ali ne, miklavževanje, božič in novo leto so pred vrati, z njimi pa je ponavadi povezano tudi obdarovanje, nakupovanje, večje zapravljanje. Čeprav so trgovske police povsod po svetu že ves mesec napolnjene z darilnim programom, včerajšnji črni petek pomeni nekakšno nakupovalno prelomnico.

Dolgoletna praksa potrjuje, da je črni petek še vedno ameriški trgovski fenomen, največji praznik. Uradni podatki tamkajšnje trgovinske zbornice o včerajšnjem zapravljanju bodo na voljo šele čez kakšen mesec, lanski pa kažejo, da so lani na ta dan zaslužili 48 milijard evrov, a z izkupičkom niso bili pretirano zadovoljni. Leta 2012 so na primer zaslužili 56 milijard evrov. Raziskave kažejo, da povprečen Američan v enem samem dnevu za božične nakupe zapravi 498 evrov. Če lahko verjamemo raziskavi, ki so jo prejšnji teden opravili v podjetju Harris Poll, so se včeraj kar trije Američani od štirih podali v trgovine in porabili 20 odstotkov več denarja kot lani. Sezonski lov na božično-novoletne nakupe je torej uradno odprt. Veliko delodajalcev v ZDA je zaposlenim včeraj omogočilo celo dela prost dan, kar seveda ne velja za trgovce. Za praznični čas so v trgovinah čez lužo dodatno zaposlili več tisoč ljudi, tudi varnostnike, črni petek pa označuje trenutek, ko trgovci začnejo ustvarjati dobiček oziroma končno preidejo iz rdečih številk v črne.

Že nekaj zadnjih let pa se tudi v ZDA nakupovalne navade ljudi spreminjajo. Noč pred črnim petkom ne kampirajo več pred vrati veletrgovcev, tudi nakupovalni stampedi so bolj ali manj preteklost, podarjajo pa bolj storitvene dejavnosti. Po novem na črni petek raje kupijo vstopnico za bejzbolsko tekmo ali kupon za zdravilišče kakor nogavice ali digitalni aparat. Trgovski analitiki opozarjajo tudi, da se je s koncem recesije okrepila predbožična prodaja pohištva in opreme za dom, to pa naj bi bila posledica dejstva, da so mladi končno dobili zaposlitev in si pač opremljajo svoja bivališča.

Spletni ponedeljek

Pomemben del nakupov se je v zadnjih dveh letih preselil tudi na internet. Ta prodaja naj bi se, po neuradnih podatkih, povečala za 11,7 odstotka, saj so se ponudniki blaga na spletu novim nakupovalnim navadam najbolj prilagodili. Popuste ponujajo ves zahvalni teden, posebne akcije pa celo že ves november. Več pozornosti posvečajo tudi spletnemu ponedeljku, ki sledi črnemu petku. Lani je na ta dan, denimo, Amazon prodal kar 64 kosov blaga na sekundo, kar je zneslo 5,5 milijona izdelkov. Spletni ponedeljek je navrgel kar 17 odstotkov njihovega celoletnega lanskega zaslužka, ki je znašal 89 milijard dolarjev.

Oba nakupovalna trika, tako črni petek kot spletni ponedeljek, sta se iz Amerike uspešno preselila tudi v Evropo. Britanci, na primer, ki so omenjeno nakupovalno mrzlico čez lužo uvozili pred petimi leti, bodo po ocenah analitikov letos na razprodajah zapravili rekordnih 1,9 milijarde funtov. Tudi za tamkajšnje trgovce bo črni petek prav gotovo eden od nakupovalnih vrhuncev leta. Največje trgovske verige in specializirane trgovine na Otoku so včeraj močno spustile cene, zato so mnogi potrošniki večje nakupe že dlje časa odlagali. Sicer pa tudi Britanci vse pogosteje praznično nakupujejo po spletu. Ekonomske projekcije kažejo, da bodo tudi letos kar iz svojih naslanjačev, pogosto celo med službenim časom, samo v dveh dneh, na črni petek in spletni ponedeljek, zapravili 1,2 milijardi funtov.

Na povečano število nakupov so se včeraj dobro odzvali tudi trgovci v Nemčiji. Predhodne ocene tamkajšnje trgovinske zbornice so za črni petek napovedovale dva odstotka višjo prodajo kot lani. Nemci naj bi za božične praznike zapravili 86,7 milijarde evrov. Tudi pri njih črni petek pridobiva veljavo, še bolj pa spletni ponedeljek, saj je več raziskav pokazalo, da le še 22 odstotkov Nemcev in Avstrijcev nakupuje na klasičnih nakupovalnih ulicah in v središčih mest. Po podatkih Deloitta skoraj polovica Nemcev božična darila nakupi že do konca novembra, povprečen Avstrijec pa naj bi za letošnje praznično obdarovanje zapravil 350 evrov. Spremenila se je tudi vrsta daril. Vse pogosteje podarjajo potovanja, sprostitev in izobraževanje.

Ne črni, nori petek

Le redki trgovci v Sloveniji so na črni petek pripravili popuste, pa še pri njih ni bilo pretirane gneče. Predvsem tuji lastniki so sprejeli izziv, nekateri trgovski centri so bili tega dne odprti kakšno uro dlje.

So pa ravno včeraj v javnost prišli rezultati Deloittove ankete o letošnjih prazničnih nakupih v Sloveniji, ki so pokazali, da si konec leta večinoma želimo prejeti kar gotovino, darilni bon za potovanje ali kakršen koli drugačen vrednostni kupon, najpogosteje pa smo obdarovani s sladkarijo ali knjigo. V povprečju bomo za darila letos namenili 149 evrov. Ocenjeni praznični proračun pri nas znaša dobrih sto evrov manj od tistega, ki ga bodo za praznike namenili prebivalci drugih evropskih držav. Skoraj tri četrtine Slovencev je izjavilo, da bodo praznična darila kupovali med 1. in 24. decembrom, najpogosteje v trgovinah, kajti spletu zaupamo precej manj kot drugi Evropejci.

Sicer pa naši trgovci bolj kot na črni petek stavijo na tematske popuste. V veleblagovnici Nama, na primer, jih bodo ponujali ves december. Že od začetka tega tedna kupcem ponujajo 20-odstotni popust za nakup Miklavževih daril, otroškega tekstila in igrač, se pa lahko pohvalijo z dobrim izkupičkom, ki so ga prejšnji petek imeli na tako imenovanem midnight shoppingu. Direktorica Mirjana Veljić Koporčić je povedala: »Nismo se odločili za ameriški način prodaje, že tradicionalno pa decembra pripravljamo svoje prijazne pristope do kupcev. Z večernimi nakupi, ko so vrata veleblagovnice odprta do 24. ure, zaslužimo sedem- ali osemkratnik običajnega obratovalnega dne.«

Tudi v poslovnem sistemu Mercator se niso odločili za posebno ponudbo na črni petek, so pa promovirali nori petek, ki je po podobnem načelu ponujal ugodnosti, le da so ga pripravili teden dni prej. »Našim kupcem v vseh hipermarketih in izbranih večjih supermarketih smo omogočili nakup izbranih izdelkov s 70-odstotnim popustom. Ugodnosti in različne akcije pa bomo ponujali tudi ves december,« je povedala Katja Kek, direktorica korporativnega komuniciranja iz Mercatorja.

Nina Bišić, vodja marketinga v trgovini Harvey Norman, ene redkih v Sloveniji, ki je oglaševala črni petek, pa je povedala: »Lani smo Slovencem prvič predstavili ta dogodek, in ker so se naši kupci odzvali v zares velikem številu, smo se odločili črni petek ponoviti tudi letos. Že včeraj dopoldne se je prodaja izjemno dobro začela, veliko ljudi je pred odprtjem trgovine čakalo pred vrati.«