Potrošniška politika v srčiki evropske prihodnosti

Potrošniki ne potrebujejo zgolj nasveta za izbiro najboljšega izdelka ali storitve, ampak tudi evropsko zaščito.

Objavljeno
09. maj 2017 12.55
jsu*nakupovanje
Breda Kutin, ZPS
Breda Kutin, ZPS

Na današnji dan pred 67. leti, 9. maja 1950, je Robert Schuman predstavil slovito deklaracijo, ki je tlakovala ustanovitev Evropske unije (EU). Prav v tistem času so nastajale prve potrošniške organizacije po EU. Nova, dinamična tržna ekonomija, ki se je razvijala, je prinesla številne priložnosti za oboje, za gospodarstvo in potrošnike. Potrošniki, soočeni z novimi možnostmi in izbiro, so potrebovali neodvisen nasvet. Sprva ko so želeli kupiti hladilnik ali pralni stroj, kasneje pa tudi, ko so izbirali zavarovanje ali hipoteko.

S tem, ko je Evropa rastla in se vedno bolj povezovala, potrošniki niso potrebovali zgolj nasveta za izbiro najboljšega izdelka ali storitve, ampak tudi evropsko zaščito pred nepošteno poslovno prakso. Varstva pravic potrošnikov ni bilo mogoče več obvladovati zgolj na nacionalni ravni. Če izdelki in storitve »prečkajo mejo«, jo mora tudi varstvo potrošnikov.

Začelo se je s sprejetjem evropskega potrošniškega programa leta 1975. Vse odtlej, desetletje za desetletjem, smo gradili trden okvir potrošniške politike EU v korist njenih državljanov, ki vpliva na naša vsakodnevna življenja na način, ki se ga večina niti ne zaveda.

Pravila EU

Ali veste, da pravila EU zagotavljajo, da dobavitelji hrane, od kmeta do supermarketa, spoštujejo higienske in varnostne zahteve? Nevarni prehranski izdelki so s trga umaknjeni zahvaljujoč evropskemu sistemu opozarjanja. Obvezno označevanje potrošnikom omogoča, da vedo, kaj točno vsebuje njihova hrana, in jim da možnost, da izberejo bolj zdrave alternative, če to želijo.

Se zavedate, da evropski predpisi EU določajo zahteve, da igrače, sušilniki za lase in otroška oblačila, ki so v prodaji v evropskih trgovinah, ustrezajo visokim varnostnim standardom, ne glede na to, kje so izdelani? Opozorilni sistem med članicami EU zagotavlja, da so nevarni izdelki hitro umaknjeni s trga.

Ali veste, da imate, zahvaljujoč zakonodaji EU, pravico do pomoči in denarnega nadomestila, če je vaš let odpovedan ali ima zamudo? Zaradi strožjih evropskih predpisov smo potrošniki dandanes bolje zaščiteni, ko kupujemo po spletu. Ti predpisi nam zagotavljajo visoke standarde glede okolja, zdravja, varstva zasebnosti in zgolj zaradi njih bomo lahko v tujini končno telefonirali brez stroškov gostovanja. EU morda ne dobi vedno priznanja za svoje zasluge, a dejstvo ostaja: EU na številne načine izboljšuje vsakdan potrošnikov in s tem postavlja standarde, ki so za zgled številnim potrošnikom po svetu.

Toda prihodnost bi znala biti manj bleščeča in izzivov, ki so pred nami, ne gre podcenjevati. Politična kriza, brexit in naraščanje prepada med evropskimi državljani in njihovimi voditelji, so zatresli Evropsko unijo. Zato letošnje praznovanje deklaracije Roberta Schumana in marčevsko proslavljanje 60. obletnice rimske pogodbe nista dovoljšnja razloga za brezskrbno praznovanje. Z vseh koncev Evrope se slišijo pozivi EU, naj se približa ljudem. In popolnoma prav imajo.

Vsi smo potrošniki

Ponovno moramo stopiti skupaj, čeprav z različnimi hitrostmi, če je to bolj primerno. Sodelovanje je edini način, da lahko izboljšamo stvari za vsakogar, za potrošnike. Toda, kako lahko ponovno vzpostavimo zaupanje? Za začetek z močno, odločno, napredno politiko varstva potrošnikov. Vsi smo potrošniki. Prav vsak izmed nas. Zagotavljanje varstva potrošnikov omogoča EU, da vpliva neposredno na potrošnike, na njihov vsakdan.

Pokažimo ljudem, kaj Evropa dela in kaj še lahko stori zanje. Dajte potrošnikom orodje za uveljavljanje njihovih pravic, ko gre kaj narobe, in vzpostavite skupni evropski sistem za za uveljavljanje in vlaganje kolektivnih odškodninskih tožb.

Recite ne klavzuli »ne-prihoda« v pogodbah letalskih družb. Borite se za daljše roke pri uveljavljanju pravic iz naslova garancije in za trajnejše potrošne dobrine. To zahteva pogumne odločitve in pogumne odločevalce. Pred šestimi desetletji je Robert Schuman imel pogum, da ukrepa in naredi razliko. Danes potrošniške organizacije iz vse Evrope v okviru Evropske potrošniške organizacije (BEUC) pozivamo evropske voditelje, naj storijo enako. Bodite ponovno pogumni in postavite potrošnike v središče evropske prihodnosti.