Razlike med uradno izmerjeno in realno porabo goriva se povečujejo

Kriv je standard NEDC, ki se ga ponudniki avtomobilov oklepajo, potrošniške in okoljske organizacije pa ga želijo zamenjati.

Objavljeno
27. maj 2015 13.46
B. K., gospodarstvo
B. K., gospodarstvo
Ljubljana – Po podatkih evropskih potrošniških organizacij se uradno izmerjena (in ob nakupu avtomobila oglaševana) poraba goriva čedalje bolj razlikuje od realne. Še pred desetletjem je bila razlika med njima okoli 5-odstotna, zdaj pa znaša že več kot 30 odstotkov. Avtomobilski ponudniki merijo porabo goriva po standardu (NEDC - New European Driving Cycle), na podlagi tega se izračunavajo tudi izpusti ogljikovega dioksida, odmerja okoljski davek, EU pa od leta 2012 na njegovi podlagi določa dovoljene vrednosti izpustov.

Po besedah Boštjana Okorna iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS) je težava prav v standardu, saj so se razlike začele povečevati ravno po njegovi uvedbi. Avtomobilske tovarne, dodaja, so vse svoje moči usmerile v iskanje lukenj, ki jih omogoča standard NEDC. »Med najbolj v nebo vpijoče sodi izračunavanje kotalnega upora avtomobila z bistveno preveč, za vsakodnevno vožnjo celo nevarno napolnjenimi pnevmatikami, manjkajočimi zunanjimi ogledali in celo prelepljanjem določenih odprtin. Po drugi strani med merjenjem niso vključeni niti najbolj uporabljani električni porabniki, kot je radijski sprejemnik, izključena je tudi klimatska naprava - ki je včasih v avtomobilu, zaradi zmanjšanja teže, sploh ni.«

Potrošniki zato vse manj zaupajo tovarniškim podatkom o porabi goriva, saj je postalo jasno, da je v resnici med vsakdanjo vožnjo povsem drugačna. Tako prakso bi morali po mnenju ZPS čimprej prekiniti, in sicer z uveljavitvijo novega standarda meritve goriva WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), ki pokaže bistveno bolj realno porabo. Potrošniške organizacije si prizadevajo, da bi začel veljati čimprej, najkasneje v letu 2017. Proizvajalci na drugi strani s tem zavlačujejo, češ da ne bi šlo pred letom 2022. Na ta način bi dodobra spremenili tudi načrte Evropske unije glede zmanjševanja izpustov CO2.

Je pa res, priznavajo v ZPS, da novi standard zaradi izjemno hitrega razvoja tehnologije in sprememb v času njegovega nastajanja ne bo mogel popolnoma odpraviti razlike med uradno izmerjeno in realno porabo. Kakršna koli obsežnejša revizija pa bi proces sprejemanja še upočasnila, zato bi morali več pozornosti nameniti vzpostavitvi učinkovitega sistema nadzora nad novimi in obstoječimi avtomobili.

S podobnim nadzorom in prilagajanjem standarda merjenja goriva so v Združenih državah Amerike dosegli, da večina voznikov med vožnjo brez večjih težav doseže uradno izmerjene vrednosti. Avtomobilskim tovarnam, ki jim med nadzorom dokažejo bistvena odstopanja, grozijo visoke kazni, kar deluje vzgojno tudi na vse ostale.

Kot pravi Okorn, potrošniške organizacije v Evropi v tem času z zanimanjem spremljajo dogajanje v Italiji, kjer tamkajšnja potrošniška organizacija Altroconsumo toži Fiat in Volkswagen, ker so pri modelih Panda in Golf v laboratoriju izmerili odstopanja v porabi goriva, ki so dosegla celo 50 odstotkov. Začetek sojenja pričakujejo v poletnih mesecih. Altroconsumo je ob tem pripravil tudi obsežno kampanjo.